Praca zdalna – codzienność w niecodziennych czasach. Z najnowszego badania Citrix Systems wynika, że praca zdalna przestała być dodatkowym udogodnieniem dla pracowników, ale wymogiem i bazową formą pracy, stosowaną w wielu krajach.

Pandemia COVID-19 na całym świecie spowodowała, że praca zdalna przestała być dodatkowym udogodnieniem dla pracowników, ale wymogiem i bazową formą pracy, stosowaną w wielu krajach. Choć stanowi ogromną zmianę, wyniki badań przeprowadzonych przez OnePoll na zlecenie Citrix Systems, Inc. pokazują, że większość pracowników na świecie przystosowuje się do pracy w domu i jednocześnie wychodzi z założenia, że stanie się ona nową normą.

 

„Praca zdalna stanowi nowy sposób myślenia i działania. Początkowo może jednak sprawiać trudności z dostosowaniem się do niej zarówno wśród pracowników jak i pracodawców ”, – mówi Donna Kimmel, dyrektor ds. personalnych w Citrix. „Część firm stara się jednak działać, nawet w czasach kryzysu. A jak wynika z badania OnePoll, te z nich, które zapewniają swoim pracownikom odpowiednie narzędzia, mogą pomóc ludziom w adaptacji, polepszyć ich wydajność, a także wzmocnić pozycję firmy, gdy warunki ekonomiczne ulegną poprawie.”

 

Nowe realia, nowe wyzwania

Praca zdalna, jak mówi przedstawicielka Citrix to nowy model działania dla wielu pracowników. Mniej niż połowa z ponad 10 000 pracowników ankietowanych w sześciu krajach wskazała, że pracowali oni z domu, co najmniej jeden dzień w tygodniu jeszcze przed wybuchem pandemii COVID-19.

  • 45 procent (Wielka Brytania)
  • 6 procent (Niemcy)
  • 26 procent (Francja)
  • 1 procent (Włochy)
  • 33 procent (USA)
  • 4 procent (Australia)

 

Ci sami badani przyznają również, że praca zdalna wymagała od nich dostosowania się do nowych warunków. Wśród najważniejszych wyzwań, z którymi musieli się zmierzyć wymieniają:

  • Izolację od kolegów
  • Brak bezpośredniej interakcji z innymi ludźmi
  • Trudności w oddzieleniu życia zawodowego od osobistego

 

Utrzymanie efektywności

Istnieje wiele problemów z wydajnością, które pojawiają się w trakcie pracy. Jednak większość pracowników uważa, że dzięki odpowiednim narzędziom mogą oni być odpowiednio zaangażowani w pracę i wydajni zarówno w domu, jak i w biurze. Ponad połowa respondentów we wszystkich badanych krajach stwierdziła, że w porównaniu do pracy w biurze ich efektywność w domu jest na takim samym poziomie lub wyższa:

  • 9 procent (Francja)
  • 20 procent (Niemcy)
  • 9 procent (Włochy)
  • 70 procent (Wielka Brytania)
  • 69 procent (USA)
  • 6 procent (Australia)

 

Praca w nowych warunkach i spojrzenie w przyszłość

Można dysponować najlepszą technologią, jednak jeśli nie zapewni się pracownikom narzędzi i zasobów, które pomogą im dostosować się do nowych realów, nie będą oni mogli efektywnie z niej korzystać. Obejmuje to między innymi dzielenie się wskazówkami na temat domowego biura czy opracowania elastycznego harmonogramu pracy, dopasowanego do obowiązków domowych i rodzinnych.

 

Ankietowani w badaniu OnePoll pracownicy podkreślali znaczenie następujących elementów w dostosowaniu się do nowego modelu pracy:

  • Dedykowane fizyczne miejsce pracy.
  • Stworzone przez odpowiednie rozwiązania, cyfrowe środowisko pracy, które poprzez proste pojedyncze logowanie, umożliwia łatwy dostęp do wszystkich systemów i aplikacji, potrzebnych do wykonywania codziennych zadań.
  • Możliwość nawiązywania kontaktów i współpracy z kolegami na bardziej osobistych zasadach poprzez takie rozwiązania jak wirtualne spotkania czy rozmowy wideo.
  • Ścisła współpraca z przełożonymi, w tym regularne wskazówki, wytyczne i opinie zwrotne.

 

Pandemia COVID-19 w istocie spowodowała wymuszony eksperyment. Organizacje, które do tej pory nie traktowały pracy zdalnej jako kluczowej technologii w swoich przedsiębiorstwach, stanęły twarzą w twarz z sytuacją, która takich rozwiązań wymaga. Mimo iż, może to nie być ich wybór, zdecydowana większość respondentów badania OnePoll uważa, że praca zdalna będzie filarem tego, jak będziemy pracować w przyszłości. Na pytanie, czy uważają, że praca w domu będzie bardziej powszechna po kryzysie, około dwie trzecie pracowników ankietowanych we wszystkich krajach odpowiedziało twierdząco.

 

Świat zdecydowanie się zmienił. A praca zdalna może być w nim nową normą. Firmy, którym uda się zaadaptować do tych zmian dając pracownikom odpowiednie narzędzia do pracy i zbudować wokół nich odpowiednią kulturę organizacyjną i mają większe szanse poradzić sobie w trudnych czasach kryzysu i przygotować się do rozwoju, gdy sytuacja ulegnie poprawie.

Citrix zapewnia pełną gamę cyfrowych rozwiązań przestrzeni pracy zaprojektowanych tak, by pomóc firmom zwiększyć ciągłość działania, nawet w najtrudniejszych czasach. Tu można przeczytać, jak organizacje mogą je wykorzystać, by zapewnić pracownikom swobodę pracy z dowolnego miejsca w bezpieczny sposób, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo aplikacji i informacji.

 

https://itreseller.pl/itrnewcitrix-wspomaga-ciaglosc-biznesowa-w-kryzysowych-sytuacjach-w-firmach-i-instytucjach-ktore-musza-zapewnic-elastyczny-dostep-do-narzedzi-i-informacji-pozwalajac-ludziom-na-bezpieczna-prace-w-nieprzewi/