Pracownik Przyszłości – kim będzie i jakie kompetencje będą pożądane – prognozy i wnioski z raportu Pracownik Przyszłości zrealizowanego przez Infuture Hatalska Foresight Institute na zlecenie firmy Samsung.

47% istniejących obecnie zawodów może zniknąć do 2030 roku. Ustąpią one miejsca nowym profesjom, kształtowanym przez 32 czynniki zmian – prognozują eksperci, autorzy raportu Pracownik Przyszłości zrealizowanego przez Infuture Hatalska Foresight Institute na zlecenie firmy Samsung. Opracowanie odpowiada m.in. na pytania kim będzie pracownik przyszłości, w jakim środowisku przyjdzie mu funkcjonować i jakie kompetencje będą pożądane na rynku pracy jutra.

screencapture-samsung-pl-campaign-brand-pracownik-przyszlosci-scenariusze-przyszlosci-2019-04-25-13_48_55

Scenariusze przyszłości

Po przeanalizowaniu wszystkich czynników, zidentyfikowano 5 potencjalnych scenariuszy przyszłości – „Praca dla robotów”, „Hollywoodzki model pracy”, „Pod kontrolą”, „Społeczni pracownicy dla planety” oraz „Wieczni pracownicy”. Każda wizja przyszłości obejmuje także propozycje nowych zawodów, które mogą się pojawić w najbliższych latach, takie jak terapeuta robotów, haker zdrowia, projektant wrażeń mieszanej rzeczywistości, planetarianin, czy konsultant ds. zwinnej pracy. Elementem wspólnym dla tych scenariuszy i profesji są nowe kompetencje, których potrzebują pracownicy przyszłości.

Szczególnie istotne będą umiejętności z obszaru STEM (science, technology, engineering, maths) oraz szeroko rozumiane umiejętności cyfrowe. 31% przedstawicieli pokolenia X (44-53 lata) ocenia je jako bardzo istotne. Generacja Z (osoby poniżej 22 r.ż.) dostrzega przydatność umiejętności cyfrowych na rynku pracy przyszłości (20%), jednak duże znaczenie ma dla nich również umiejętność krytycznego myślenia (12%). Zdolność aktywnego uczenia się, kreatywność, abstrakcyjne myślenie oraz umiejętność dzielenia się wiedzą – to kompetencje, którymi powinien wykazać się pracownik przyszłości.

Połączenie umiejętności cyfrowych z kompetencjami miękkimi to cenny kapitał pracowników przyszłości, który będzie miał kluczowe znaczenie przy zwiększającym się tempie innowacji i postępującej automatyzacji. Większość obowiązków wykonywanych obecnie przez ludzi może w przyszłości zostać zastąpiona pracą robotów lub sztucznej inteligencji (AI) – aż 60% badanych uważa ten scenariusz za bardzo prawdopodobny.

 

Jak pracuje pracownik przyszłości?

Oprócz wiedzy i umiejętności pracownik przyszłości potrzebuje… urządzenia z dostępem do internetu. Już co czwarty przedstawiciel pokolenia Millenialsów (23-34 lata) wykonuje swoją pracę zdalnie z dowolnego, wybranego miejsca. 25% Millenialsów deklaruje, że chętnie pracowałoby w ten sposób, gdyby miało taką możliwość. Co ciekawe, dla młodszego pokolenia pracowników przyszłości bardziej liczy się to, czy praca, którą wykonują pozwala im uwolnić potencjał kreatywności (26%) niż to jak wysokie są zarobki (19%). Pracownicy powyżej 35 r.ż. cenią sobie natomiast brak stresu (30%) i elastyczność godzin pracy (31%). Niezależnie od wieku, pracownicy przyszłości zdecydowanie przedkładają satysfakcję w z wykonywanej pracy nad wysokość pensji.

Co trzeci przedstawiciel pokolenia Millenialsów i pokolenia Z deklaruje gotowość na zmiany technologiczne i gospodarcze oraz nowe, wynikające z nich zadania. Optymizm cechuje zwłaszcza Millenialsów, którzy utożsamiają zmiany technologiczne z nowymi perspektywami i wyzwaniami. Zmian związanych z rozwojem technologii najbardziej obawia się pokolenie X. 27% pracowników powyżej 44 r.ż. niepokoi się, że czy poradzi sobie z tym wyzwaniem.

Obawy związane z cyberbezpieczeństwem nie są obce pracownikom przyszłości. 57% ankietowanych jest przekonanych, że zmiany technologiczne, zwłaszcza postępująca automatyzacja wiążą się z dużym zagrożeniem cyberatakami.

 

Jak przygotować się na zmiany?

Szacuje się, że 65% dzieci urodzonych po 2007 r. będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Dlatego niezwykle istotne jest kształtowanie w najmłodszym pokoleniu umiejętności i kompetencji przydatnych na rynku pracy przyszłości. Samsung od wielu lat uczestniczy w procesie edukacji w zakresie budowania cyfrowych nawyków u najmłodszych poprzez takie projekty, jak prowadzony od 2013 roku program Mistrzowie Kodowania, w ramach którego zorganizowano już setki spotkań dla dzieci i rodziców, popularyzujących naukę programowania. Najnowszą inicjatywą firmy Samsung jest tworzenie na terenie szkół przestrzeni edukacyjnych, takich jak otwarta w marcu 2019 r.  nowocześnie wyposażona pracownia Samsung EduLab, gdzie pod okiem edukatorów i psychologów uczniowie i rodzice będą mieli okazję oswoić temat mobilnych technologii w ich życiu i nabyć kompetencje niezbędne do funkcjonowania w cyfrowej rzeczywistości.

 

Mobilni i bezpieczni

Mobilność i rozwój technologii zapewniają pracownikom przyszłości swobodę wyboru miejsca pracy. Szacuje się, że do 2035 r. na świecie będzie ok miliard cyfrowych nomadów, czyli osób których praca nie wymaga przebywania w określonym miejscu. Jedyne czego potrzebują, aby pracować to mobilny sprzęt i stabilny dostęp do internetu.

 

“Tworzenie nowoczesnych, mobilnych narzędzi zapewniających swobodę i niezależność, pozwalających jednocześnie uwolnić potencjał kreatywności leży w DNA marki Samsung. Najlepszym tego przykładem jest stale udoskonalana linia Galaxy Note – multifunkcjonalne smartfony, które pozwalają przekształcić dowolną przestrzeń w miejsce pracy (tryb Dex). Dołączony do nich rysik S Pen sprawdzi się w najbardziej kreatywnych zastosowaniach” – podsumowuje Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Electronics.

 

Niezwykle istotne w jest również zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom nie związanym z jednym, fizycznym miejscem pracy. Odpowiedzią na to mogą być rozwiązania, takie jak stosowany w urządzeniach Samsung system Knox – wielowarstwowy, certyfikowany system zabezpieczeń, który chroni urządzenie od momentu jego uruchomienia, zapewniając pracownikom bezpieczeństwo niezależnie od tego, gdzie się znajdują.

 

Pełna treść raportu Pracownik Przyszłości jest dostępna w poniższym linku:

https://www.samsung.com/pl/campaign/brand/pracownik-przyszlosci/scenariusze-przyszlosci/