Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Praktycznie każdy nowy samochód w Norwegii to elektryk

W 2024 roku aż 88,9% nowych samochodów zarejestrowanych w Norwegii stanowiły pojazdy z napędem wyłącznie elektrycznym – to efekt wieloletniej polityki łączącej wysokie podatki na auta spalinowe z atrakcyjnymi ulgami dla „elektryków”. Ten imponujący wynik przybliża kraj do wyznaczonego celu, by w 2025 roku sprzedawać już tylko samochody zeroemisyjne.

 

Norweski rynek motoryzacyjny w 2024 roku praktycznie całkowicie zdominowały samochody w pełni elektryczne. Według oficjalnych danych Norweskiej Federacji Dróg (OFV) aż 88,9% nowych aut zarejestrowanych w minionym roku było zasilanych wyłącznie akumulatorami. To znaczący wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy wskaźnik ten wynosił 82,4%. Najlepiej sprzedającymi się markami pozostały Tesla, Volkswagen oraz Toyota, a pojazdy pochodzące od chińskich producentów stanowiły już blisko 10% nowych rejestracji.

„Norwegia będzie pierwszym krajem na świecie, który niemal całkowicie wyeliminuje samochody benzynowe i diesle z rynku nowych pojazdów” – powiedziała Christina Bu, szefowa Norweskiego Stowarzyszenia Samochodów Elektrycznych. „Bardzo często widzimy w innych krajach, że wprowadzają zachęty podatkowe czy ulgi, a potem szybko je wycofują”.

 

W Norwegii nie ma silnego lobby motoryzacyjnego, co ułatwiało wprowadzanie dodatkowych podatków na auta z silnikami spalinowymi.

 

„Nie jesteśmy krajem produkującym samochody… więc w przeszłości łatwo było obłożyć pojazdy wysokimi opłatami” – zaznaczył Ulf Tore Hekneby, prezes największego norweskiego importera aut, Harald A. Moeller.

 

Kluczowe okazało się połączenie intensywnych zachęt (w tym ulg i zwolnień podatkowych) z jednoczesnym obciążeniem opłatami aut spalinowych. Choć część ulg została zmniejszona w 2023 roku, przemyślany „kij i marchewka” nadal działa, zachęcając Norwegów do zakupu elektryków. Zdaniem władz jest to skuteczniejsze niż narzucanie zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi.

„To by zdenerwowało ludzi. Nikt nie lubi, gdy mówi mu się, co ma robić” – dodała Bu.

 

Rosnąca popularność elektryków w Norwegii ma już też widoczny wpływ na infrastrukturę.

 

„W ciągu najbliższych trzech lat będziemy mieli co najmniej tyle samo stanowisk do ładowania, co dystrybutorów paliwa” – stwierdził Anders Kleve Svela, menedżer w Circle K, największej norweskiej sieci stacji benzynowych.