Premiumizacja napędza wzrost branży IT
Z najnowszych danych GfK za pierwszą połowę 2024 roku wynika, że sektor IT jest jednym z nielicznych na globalnym rynku technologii konsumenckich i dóbr trwałych, który zanotował odbicie, choć nieznaczne, wynoszące mniej niż 5%. Ten wzrost jest napędzany przez rosnący popyt na urządzenia klasy premium.
Konsumenci coraz chętniej sięgają po droższe modele urządzeń, zwłaszcza te z większą ilością pamięci i większymi ekranami. W przypadku laptopów standardem stało się 16 GB RAM, a sprzedaż takich modeli wzrosła o 3% w porównaniu z ubiegłym rokiem. W kategorii tabletów dominują urządzenia z co najmniej 8 GB pamięci RAM i ekranami o przekątnej 9 cali lub większej – ich sprzedaż wzrosła aż o 58%. Modernizacji ulegają także akcesoria IT. Wzrosła sprzedaż klawiatur Bluetooth o 18%, a monitory z odświeżaniem powyżej 240 Hz zanotowały aż 90% wzrostu sprzedaży.
W przeciwieństwie do segmentu konsumenckiego (B2C), rynek B2B wciąż zmaga się z trudnościami, odnotowując spadek przychodów o 6% w pierwszej połowie 2024 roku. Jednak niektóre kategorie pokazują oznaki poprawy. Sprzedaż procesorów wzrosła o 4%, a zapotrzebowanie na oprogramowanie wzrosło o 8%, głównie dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i współpracy w firmach.
Jednym z największych sukcesów na rynku B2B są okulary AR/VR, które, choć pozostają niszowym produktem, odnotowały imponujący wzrost sprzedaży o 80%, napędzany udanymi premierami na początku roku.