Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Problemy zakładów półprzewodników w Niemczech

Niemcy ostatnio nie mają szczęścia do inwestycji w przemysł półprzewodnikowy na terenie ich kraju. Intel opóźnia budowę zakładu w Magdeburgu, a Współpraca ZF Friedrichshafen AG z amerykańskim Wolfspeedem wisi na włosku, o ile już nie została zerwana.

Ostatnie raporty pokazują, że niemiecki dostawca części samochodowych ZF Friedrichshafen AG (ZF) planuje wycofać się ze współpracy przy projekcie o wartości 3 miliardów dolarów z amerykańskim producentem chipów Wolfspeed. Kooperacja miała na celu zbudowanie największej na świecie fabryki 8-calowych chipów SiC.

Spekulacje branżowe sugerują, że powodem decyzji ZF są problemy finansowe Wolfspeed, powtarzające się opóźnienia w budowie i brak otrzymania dotacji obiecanych przez Unię Europejską.

W styczniu 2023 r. Wolfspeed i ZF ogłosiły plany budowy największego i najnowocześniejszego na świecie zakładu produkcyjnego 8-calowych urządzeń SiC w Saarze w Niemczech. ZF początkowo zamierzał zainwestować w projekt 185 milionów dolarów.

Oczekiwano, że fabryka będzie współwłasnością ZF i Wolfspeed, ale sukces projektu zależał od dotacji UE, która miała pokryć 1/4 całkowitej inwestycji. Jednak w czerwcu 2023 r. Wolfspeed ogłosiło opóźnienie budowy zakładu. Rzecznik firmy jako powód zmniejszenia nakładów inwestycyjnych podał słabą sytuację na rynku pojazdów elektrycznych w Europie i USA. Wolfspeed stwierdziło, że zamiast tego priorytetowo potraktuje zwiększenie produkcji w swoim zakładzie w Nowym Jorku.

Chociaż niemiecki projekt nie został całkowicie anulowany, Wolfspeed nadal poszukuje dodatkowego finansowania. Firma spodziewa się obecnie rozpoczęcia budowy w połowie 2025 r., dwa lata później niż pierwotnie planowano. W październiku Wolfspeed ogłosiło na swojej stronie internetowej, że podpisało niewiążący wstępny arkusz warunków z Departamentem Handlu USA. Na mocy ustawy CHIPS and Science Act Departament Handlu planuje zapewnić Wolfspeed do 750 milionów USD finansowania na wsparcie budowy zakładu produkcyjnego John Palmour SiC w Siler City w Karolinie Północnej oraz rozbudowę istniejącego zakładu Wolfspeed w Marcy w stanie Nowy Jork. Ponadto konsorcjum inwestycyjne kierowane przez Apollo, The Baupost Group, Fidelity Management & Research Company i Capital Group zgodziło się zapewnić Wolfspeed 750 milionów USD nowego finansowania. Oczekuje się, że to finansowanie złagodzi znaczną część presji finansowej, z którą obecnie zmaga się firma.

Podczas gdy dotacje na mocy ustawy CHIPS Act w USA stopniowo zaczęły się materializować, ustawa UE o chipach z 2020 r. napotkała znaczne przeszkody w zabezpieczeniu finansowania. Według Reutersa obietnice dotacji UE przyciągnęły kilka dużych firm, w tym Wolfspeed, Intel, TSMC, Infineon, STMicroelectronics i GlobalFoundries, do ogłoszenia planów budowy nowych zakładów w Europie. Jednak bardzo niewiele z tych projektów faktycznie ruszyło z miejsca.

Oprócz opóźnień w niemieckiej fabryce Wolfspeed, Intel odroczył również budowę swojego zakładu w Magdeburgu w Niemczech. 16 września dyrektor generalny Intela poinformował pracowników, że budowa fabryki chipów zostanie opóźniona o dwa lata. Ponad rok temu Intel uzyskał 10 miliardów euro dotacji od niemieckiego rządu. Początkowo firma planowała zainwestować ponad 30 miliardów euro w budowę dwóch najnowocześniejszych fabryk chipów w Niemczech, co stanowi największą zagraniczną inwestycję w historii kraju.

Jednak w sierpniu 2023 r. niemiecki rząd wyraził obawy dotyczące projektu Intela w Magdeburgu i opracował awaryjny „Plan B” na wypadek wycofania się Intela. Eksperci z branży sugerują, że zarówno Wolfspeed, jak i Intel znajdują się pod znaczną presją finansową, a opóźnienie w otrzymaniu dotacji rządowych Niemiec tylko zaostrzyło ich ryzyko operacyjne.

Spośród ogłoszonych projektów jeszcze mniej otrzymało formalną zgodę UE. Na przykład Infineon rozpoczął budowę zakładu produkującego chipy o wartości 5 mld EUR w Dreźnie w 2023 r., spodziewając się ukończenia do 2026 r., choć nie otrzymał jeszcze zatwierdzenia finansowania UE. Podobnie inwestycja onsemi o wartości 2 mld USD w celu rozszerzenia działalności SiC w Czechach wciąż czeka na zatwierdzenie UE.