Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Prognoza IEA – do 2030 roku co drugi nowy samochód będzie elektrykiem

Mimo niepewności gospodarczych i zróżnicowanych polityk przemysłowych, rynek pojazdów elektrycznych rośnie w rekordowym tempie. Według najnowszego raportu IEA, w 2025 roku ponad 20 milionów samochodów sprzedanych na świecie będzie elektrycznych – to więcej niż jedna czwarta całego rynku!

 

Globalna ekspansja elektromobilności

Z opublikowanego 14 maja raportu Global EV Outlook 2025 Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) wynika, że sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie szybciej niż prognozowano. W 2024 roku sprzedano na świecie ponad 17 milionów aut na prąd, co oznacza przekroczenie 20-procentowego udziału w globalnym rynku. W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż wzrosła o kolejne 35% rok do roku.

Liderem pozostają Chiny – w 2024 roku prawie co drugi sprzedany samochód w tym kraju był elektryczny, a łączna liczba sprzedanych tam EV przekroczyła 11 milionów. To więcej niż całkowita globalna sprzedaż w 2022 roku. Dynamicznie rozwijają się także rynki wschodzące w Azji i Ameryce Łacińskiej – tam wzrost sprzedaży wyniósł aż 60%.

W Stanach Zjednoczonych sprzedaż wzrosła o 10%, przekraczając próg 10% udziału w rynku. W Europie, mimo stagnacji spowodowanej wycofywaniem subsydiów, udział EV utrzymał się na poziomie około 20%.

 

BYD Atto 2

 

Ceny spadają, ale nie wszędzie tak samo

Raport IEA podkreśla, że kluczowym czynnikiem wzrostu jest malejąca cena zakupu pojazdów elektrycznych. W 2024 roku średnia cena samochodu elektrycznego na świecie spadła dzięki konkurencji i tańszym akumulatorom. W Chinach aż dwie trzecie EV było tańsze niż ich spalinowe odpowiedniki, nawet bez dopłat. W Niemczech i USA różnice cen pozostały – odpowiednio 20% i 30% na niekorzyść aut elektrycznych.

Jednak mimo wyższych kosztów zakupu, koszty eksploatacji EV są znacznie niższe. Nawet przy spadku cen ropy do 40 USD za baryłkę, ładowanie w domu w Europie pozostaje o połowę tańsze niż tankowanie auta spalinowego – przypomina IEA.

 

Chińska dominacja w eksporcie i boom na elektryczne ciężarówki

Chiny są nie tylko największym rynkiem wewnętrznym, ale i eksporterem. W 2024 roku kraj ten sprzedał za granicę 1,25 miliona EV – głównie do państw rozwijających się. Pojazdy te, często znacznie tańsze niż lokalne alternatywy, napędzają elektryfikację tamtejszych flot.

IEA odnotowuje też szybki wzrost rynku elektrycznych ciężarówek – w skali globalnej sprzedaż wzrosła o 80%, osiągając 2% udziału w rynku. Napędzały go głównie Chiny, gdzie pojazdy ciężarowe tego typu są już konkurencyjne względem diesli dzięki niskim kosztom eksploatacji.

 

samochód elektryczny

 

Nowe narzędzia i prognozy na przyszłość

IEA uruchomiła równolegle z raportem zaktualizowane narzędzia online: Global EV Data Explorer i Global EV Policy Explorer, które pozwalają na analizę danych i polityk dotyczących elektromobilności na świecie. Wkrótce ma się również ukazać specjalny raport poświęcony przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań w łańcuchach dostaw i utrzymaniu konkurencyjności branży.

 

Perspektywa do 2030 roku

Zgodnie z prognozami IEA, do końca dekady udział EV w globalnej sprzedaży samochodów ma przekroczyć 40%. To oznacza nie tylko transformację przemysłu, ale i ogromne zmiany w polityce energetycznej, infrastrukturze i łańcuchach dostaw. Kluczowe będą dalsze spadki kosztów akumulatorów, rozwój sieci ładowania i stabilność regulacyjna.

Jak podsumowuje Fatih Birol, dyrektor wykonawczy IEA:

„Nasze dane pokazują, że mimo znacznych niepewności, pojazdy elektryczne pozostają na silnej ścieżce wzrostu. Sprzedaż bije kolejne rekordy, co ma ogromne znaczenie dla całego sektora motoryzacyjnego”.