Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Przychody Comarchu spadły o 3,8% r/r — powodem gorsza sprzedaż na rynkach zagranicznych

W 3 kwartale Grupa Comarch wypracowała przychody ze sprzedaży o wartości 453,4 mln zł (o 3,8% niższe r/r). Zysk operacyjny wyniósł 56,5 zł i był o 3,8 mln zł (o 6,4%) niższy niż w 3 kwartale 2022 roku. Wynik netto wyniósł 32,4 mln zł i był o 4,5 mln zł (o 16,2%) wyższy niż przed rokiem.

W 3 kwartale 2023 Grupa Comarch odnotowała dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży na rynku krajowym oraz znaczny spadek przychodów ze sprzedaży na rynkach zagranicznych. Wartość przychodów ze sprzedaży krajowej wzrosła o 23,7 mln zł (o 13,9%) w porównaniu do 3 kwartału 2022 roku. Odpowiadały one za 43,4% całkowitych przychodów Grupy. Było to spowodowane m.in. wzrostem przychodów ze sprzedaży do klientów z sektora MSP oraz do klientów z sektora finansowego. Przychody ze sprzedaży zagranicznej zmniejszyły się o 41,4 mln zł (o 13,9%), co spowodowane było głównie niższą sprzedażą do klientów z sektora telekomunikacyjnego oraz zainteresowaniem klientów MSP w rejonie DACH (Niemcy, Austria i Szwajcaria).

W kolejnych okresach firma zamierza oprzeć swoją działalność o rozwój i sprzedaż rozwiązań informatycznych opartych głównie na własnych produktach, a także rozszerzanie działalności w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej i Azji. Comarch chce też poszerzać swoją działalność o kolejne obszary, w tym telemedycynę, e-commerce oraz usługi związane z rynkiem finansowym. Comarch w ostatnim czasie założył platformę Wszystko.pl, która ma rywalizować m.in. z Allegro. Firma zamierza też promować swoje usługi chmurowe Comarch Cloud oraz inwestować we własne technologie oraz infrastrukturę (także poza Polską).

Firma chce też w kolejnych kwartałach inwestować w kapitał ludzki, choć w ostatnim czasie Comarch zmniejszył zatrudnienie o 4,9%. Polska firma informatyczna od początku roku zwolniła 340 osób i obecnie zatrudnia 6531 pracowników.

Grupa Comarch aktywnie poszukuje nowych rynków zbytu (m.in. w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej oraz w Azji), kontynuuje inwestycje w nowe produkty i usługi informatyczne, jak również stale rozbudowuje i modernizuje posiadaną infrastrukturę. Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym osiągniętym w okresie III kwartału 2023 roku oraz w poprzednich okresach sytuacja finansowa Grupy Comarch jest stabilna i gwarantuje bezpieczeństwo działalności w przypadku zmiennej sytuacji politycznej i makroekonomicznej w Polsce i na świecie. Było to szczególnie ważne w okresie pandemii Covid-19 oraz wywołanych przez nią skutków ekonomicznych. W trakcie 9 miesięcy 2023 roku Grupa dostosowywała poziom zatrudnienia do aktualnego poziomu przychodów — czytamy w sprawozdaniu spółki.

Na wynik finansowy Grupy Comarch w kolejnych okresach istotny wpływ będą miały: sytuacja geopolityczna na świecie, koniunktura gospodarcza, koszty realizacji nowych kontraktów, sytuacja na rynku zamówień publicznych, koszty związane z rozwojem nowych rozwiązań IT, dostępność wykwalifikowanych pracowników IT, szybko rosnące koszty pracy, a także poziom inflacji i kursów walut obcych w relacji do PLN.