Przychody Nvidii spadają, ale popyt na karty graficzne Ada Lovelace przewyższa podaż
Nvidia opublikowała w środę wyniki za trzeci kwartał roku fiskalnego 2023, kiedy to jej najnowsze produkty oparte na architekturach Ada Lovelace i Hopper rozpoczęły swój wzrost. Zgodnie z oczekiwaniami, sprzedaż gier i profesjonalnych rozwiązań graficznych firmy spadła w ujęciu kwartalnym i rocznym. Jednocześnie jednak firma sprzedała wiele produktów dla centrów danych, w tym najnowsze procesory graficzne H100. Co więcej, popyt na najnowsze karty GeForce RTX z serii 40 jest tak duży, że Nvidia nie była w stanie sprostać zapotrzebowaniu.
„Nasza nowa architektura procesorów graficznych Ada Lovelace miała wyjątkową premierę”, powiedziała Colette Kress, dyrektor finansowy firmy Nvidia. „Pierwszy procesor graficzny Ada, GeForce RTX 4090 stał się dostępny w połowie października przy ogromnym popycie i pozytywnych opiniach społeczności graczy. W wielu lokalizacjach szybko się wyprzedaliśmy i ciężko pracujemy, aby nadążyć za popytem.”
Przychody Nvidii za III kwartał FY2023 spadły do 5,93 mld USD, co oznacza spadek o 12% w ujęciu sekwencyjnym i 17% w ujęciu rocznym. Ponieważ marża brutto firmy spadła do 53,6%, co oznacza spadek z około 65% w ostatnich kwartałach (ale wzrost z 43,5% w Q2 FY2023), jej dochód netto spadł do 680 milionów dolarów, co oznacza wzrost o 4% w ujęciu kwartalnym (QoQ), ale spadek o 72% w porównaniu z tym samym kwartałem rok temu.
Sprzedaż konsumenckich i profesjonalnych kart graficznych firmy Nvidia spadła w trzecim kwartale roku finansowego 2023. Przychody firmy Nvidia z gier wyniosły 1,57 miliarda dolarów, co oznacza spadek o 23% w stosunku do poprzedniego kwartału i 51% w stosunku do tego samego okresu rok temu. Dodatkowo, przychody Nvidii z programu ProViz spadły o 65% rok do roku i 60% kwartał do 200 milionów dolarów. Jeśli chodzi o sprzedaż tanich procesorów graficznych dla producentów OEM oraz procesorów z serii CMP dla górników, to była ona na wieloletnim niskim poziomie 73 milionów dolarów.
Sprzedaż kart graficznych spada ze względu na spowalniający popyt po stronie klientów i nieistniejący w zasadzie rynek GPU dla górników kryptowalut. W związku z tym, wydobycie pośrednio spowalnia sprzedaż GPU dla klientów, ponieważ górnicy sprzedają swoje karty za pośrednictwem portali aukcyjnych. Większość dostępnych na rynku kart graficznych firmy Nvidia wciąż bazuje na architekturze Ampere poprzedniej generacji, które są obecnie sprzedawane przez entuzjastów graczy, górników i samą Nvidię, więc można się spodziewać, że ich podaż (zarówno ze strony producentów kart graficznych, jak i właścicieli) przewyższa obecnie popyt.
Jednocześnie, firma w trakcie aktualnego kwartału zainicjowała dostawy zupełnie nowych produktów GeForce RTX 4090 i GeForce RTX 4080, zrównoważyło to spadki powolnej sprzedaży GeForce RTX z serii 30 i pozytywnie wpłynęło na marże. Oba dostępne obecnie produkty z serii GeForce RTX 40 mają wyjątkową pozycję, ponieważ są najlepszymi ogólnodostępnymi kartami graficznymi, nie mają bezpośrednich rywali (i nie będą miały do 13 grudnia), a także nie istnieje dla nich rynek wtórny. Mimo to, ponieważ GeForce RTX 4080 i RTX 4090 kosztują odpowiednio 1199 i 1599 USD, Nvidia z oczywistych względów nie może sprzedać ich na dziesiątki tysięcy, a mimo to nie była w stanie nadążyć za popytem na RTX 4090.
Co ciekawe, Nvidia wspomniała, że sekwencyjny spadek sprzedaży jej klienckich GPU uwarunkowany był nie tylko niższym popytem na karty graficzne dla komputerów stacjonarnych, ale także niższą sprzedażą GPU do laptopów. Być może część klientów czeka na pojawienie się nowej generacji laptopów opartych na procesorach Intel Raptor Lake i GPU Ada Lovelace firmy Nvidia, natomiast inni są ostrożni w inwestowaniu dużej ilości w urządzenie, biorąc pod uwagę obecne środowisko ekonomiczne.
O ile jednak Nvidia radzi sobie dobrze w segmencie high-endowych komputerów klienckich, o tyle wyjątkowo dobrze radzi sobie w przestrzeni centrów danych. W rezultacie, przychody firmy z trzeciego kwartału DC wzrosły do 3,83 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 1% w stosunku do poprzedniego kwartału i 31% w stosunku do tego samego kwartału w roku fiskalnym 2022. W ciągu kwartału Nvidia rozpoczęła masowe dostawy swojego procesora obliczeniowego H100 opartego na architekturze Hopper i zdołała dostarczyć różnym klientom mnóstwo drogich modułów SXM i kart graficznych PCIe z tym procesorem. Ponadto firma nadal wysyła różne produkty oparte na A100 nie tylko do dużych dostawców usług w chmurze, ale także do najróżniejszych innych typów klientów.
„Nasze przychody z centrów danych odzwierciedlają bardzo solidne wyniki w obliczu wyzwań makroekonomicznych, nowych kontroli eksportu i utrzymujących się zakłóceń w łańcuchu dostaw” – powiedział Kress. „Wzrost rok do roku był napędzany przede wszystkim przez wiodących amerykańskich dostawców chmury oraz poszerzający się zestaw konsumenckich firm internetowych w zakresie obciążeń roboczych, takich jak duże modele językowe, systemy rekomendacji i generatywna AI. Wraz ze wzrostem liczby i skali firm zajmujących się publiczną chmurą obliczeniową i usługami internetowymi, które wdrażają Nvidia AI, nasza tradycyjna definicja hiperskalowa będzie musiała zostać rozszerzona, aby oddać różne przypadki użycia na rynku końcowym.”
Ponieważ rząd Stanów Zjednoczonych ograniczył sprzedaż procesorów obliczeniowych A100 i H100 dla chińskich klientów, Nvidia musiała wysyłać im inne produkty, aby zrównoważyć niemożność dostarczenia im bardziej wydajnych opcji, co stanowiło utrudnienie dla jej biznesu centrów danych. W nadchodzących kwartałach ograniczenia te zostaną złagodzone przez wprowadzone niedawno GPU obliczeniowe A800, które spełnia wymogi eksportowe rządu USA i które Nvidia będzie jeszcze długo wysyłać do swoich chińskich klientów. Tymczasem klienci Nvidii muszą zakwalifikować się do nowego produktu przed jego wdrożeniem.
Biorąc pod uwagę, że sprzedaż Nvidii w centrach danych przekracza obecnie 2,4-krotnie sprzedaż produktów zorientowanych na klienta, zieloną firmę można oficjalnie nazwać firmą zajmującą się centrami danych.
Z kolei produkty Nvidii przeznaczone na rynek motoryzacyjny ustanowiły kolejny rekord przychodów wszech czasów – 251 milionów dolarów w III kwartale FY2023, co stanowi 86% wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Firma nadal agresywnie wprowadza nowe platformy dla aplikacji motoryzacyjnych, jednak rzeczywista sprzedaż pochodzi z samojezdnych pojazdów, które zostały zapowiedziane już jakiś czas temu i obecnie są wprowadzane na rynek.
Nvidia spodziewa się, że jej przychody w czwartym kwartale przyszłego roku wyniosą 6 mld dolarów ±2%, a marża brutto wzrośnie do 63,2%. Jednak 6 miliardów dolarów sprzedaży będzie nadal o 21,5% niższe niż zyski firmy w czwartym kwartale roku fiskalnego 2023.
Po stronie gier Nvidia spodziewa się wzrostu przychodów, ponieważ jej klienci pozbywają się starszych produktów i uzupełniają zapasy nowymi procesorami graficznymi. Ponadto, w miarę jak Nvidia będzie rozszerzać dostępność wariantów kart graficznych z serii GeForce RTX 40, sprzedaż firmy będzie rosła. Firma nie określa jednak ilościowo tego wzrostu, ani nawet nie podaje żadnych wskazówek dotyczących tego, jak znacząco wzrośnie sprzedaż układów graficznych dla klientów.
Jeśli chodzi o centra danych, Nvidia planuje zwiększyć sprzedaż swoich produktów opartych na architekturze H100 w postaci modułów SXM, kart PCIe i systemów DGX, co zrównoważy spadek sprzedaży procesorów obliczeniowych dla klientów w Chinach.