Przyszłość chmury i sztucznej inteligencji – Akademia Chmury TD SYNNEX

Startujemy z nowym cyklem nagrań wideo poświęconych tematowi chmury – od prostych zastosowań, po potężne modele AI działające w chmurze. W pierwszym odcinku skupiamy się na temacie regulacji prawnych związanych z AI. W świecie technologii, w którym granice pomiędzy lokalnym a globalnym coraz bardziej się zacierają, a rozwiązania chmurowe są podstawą innowacyjności, potrzebujemy rozmów, które sięgają głębiej. Taki właśnie jest nasz nowy cykl – Akademia Chmury TD SYNNEX, realizowany we współpracy z jednym z największych globalnych dystrybutorów technologii. Otwieramy przestrzeń do rzeczowej, eksperckiej dyskusji o chmurze – nie tylko od strony technicznej, ale i prawnej, organizacyjnej, a także w kontekście takich tematów, jak sztuczna inteligencja.

Celem cyklu jest nie tylko omówienie najnowszych technologii chmurowych, ale przede wszystkim pokazanie ich z różnych perspektyw. Chcemy dostarczać konkretnej wiedzy i praktycznych wskazówek wszystkim tym, którzy mierzą się z wdrożeniami w chmurze – niezależnie od tego, czy reprezentują sektor publiczny, korporację, średnią firmę czy startup. Do rozmów zapraszamy ekspertów największych firm technologicznych, takich jak Microsoft, Google Cloud i AWS, a także praktyków z TD SYNNEX.

 

 

Sztuczna inteligencja, prawo i chmura

Na początek temat absolutnie kluczowy: regulacje prawne dotyczące sztucznej inteligencji. W pierwszym odcinku Akademii Chmury naszymi gośćmi byli: Agata Szeliga, radca prawny i partner w kancelarii Sołtysiński Kawecki Szlęzak; Renata Zalewska, radca prawny w firmie Microsoft oraz Jacek Kotynia, Business Unit Manager Cloud w TD SYNNEX. Warstwa prawna stosowania każdej technologii jest niezmiernie istotna dla efektywnego i bezpiecznego prowadzenia biznesu. W przypadku sztucznej inteligencji jest to zjawisko nawet bardziej złożone, bo dotyczyć będzie docelowo nie tylko konkretnych rynków wertykalnych, ale całości gospodarki, zarówno biznesu prywatnego, jak i samorządu, agend państwowych oraz życia prywatnego obywateli. Ten zestaw technologii po prostu będzie stale obecnym właściwie wszędzie. Rozmowa, którą miałem przyjemność prowadzić, dotyczyła przede wszystkim AI Act, czyli unijnego aktu prawnego regulującego wykorzystanie sztucznej inteligencji, który już od lutego 2025 roku częściowo obowiązuje w krajach członkowskich.

 

 

– Dopiero pierwsze regulacje dotyczące sztucznej inteligencji zawarte w akcie zaczęliśmy stosować w lutym. Chyba jest jednak za wcześnie, by oceniać, czy będą one przeszkodą, czy raczej wsparciem dla rynku. Ale cel tej regulacji jest jasny: to wsparcie innowacji i ochrona praw podstawowych – takich jak demokracja, praworządność czy zdrowie ludzi – mówiła Agata Szeliga. Poruszyliśmy również temat istniejących już regulacji dotyczących danych osobowych (RODO) i tego, jak łączą się one z korzystaniem z narzędzi AI. Okazuje się, że rozróżnienie między twórcą systemu AI a jego użytkownikiem niesie ze sobą istotne konsekwencje prawne.

– Większe obowiązki będą ciążyły na podmiotach tworzących modele AI – muszą one m.in. zapewnić legalność przetwarzania danych treningowych. Ale także użytkownicy, np. firmy, które korzystają z Copilota, muszą wiedzieć, że dane osobowe mogą być przetwarzane zarówno w promptach, jak i w odpowiedziach modelu – zaznaczyła Renata Zalewska. W programie pojawiły się też przykłady dobrych praktyk w zakresie umów z dostawcami AI. Microsoft wdrożył mechanizmy ochrony klientów korzystających z jego rozwiązań, oferując m.in. wsparcie prawne w razie roszczeń dotyczących praw autorskich.

 

 

– Microsoft zobowiązał się do obrony klientów przed roszczeniami związanymi z naruszeniem praw autorskich pod warunkiem, że klient nie działał świadomie wbrew przepisom. To istotne z punktu widzenia firm, które obawiają się prawnych konsekwencji wykorzystania AI. W dużych wdrożeniach korporacyjnych, gdzie ryzyko reputacyjne oraz potencjalne koszty postępowań są wysokie, takie zobowiązanie może być kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję zakupową. Zapewnienie przez dostawcę wsparcia prawnego buduje zaufanie i zmniejsza obawy związane z wdrożeniem innowacyjnych technologii, które wciąż poruszają się po nie w pełni zbadanym gruncie prawnym – dodała Renata Zalewska. Równie ważnym tematem była integracja AI z usługami chmurowymi – zarówno od strony technicznej, jak i finansowej.

– Nie ma AI bez chmury. Dzięki chmurze możemy skalować zasoby, dopasować je do potrzeb, a w przypadku takich rozwiązań jak Microsoft 365 Copilot czy Azure OpenAI – korzystać z AI niemal od ręki. Co więcej, model SaaS upraszcza kwestie kosztowe – można łatwo je przewidzieć i zaplanować. Dla firm oznacza to realne przyspieszenie procesu wdrożeniowego – z tygodni czy miesięcy do zaledwie kilku dni – oraz elastyczne zarządzanie kosztami w zależności od skali projektu. Możemy rozpocząć małym pilotażem, a potem rozbudowywać go wraz z rosnącymi potrzebami – podkreślił Jacek Kotynia. Goście odnieśli się również do zagadnień związanych z bezpieczeństwem danych, lokalizacją danych i odpowiedzialnością prawną użytkowników AI. Pojawiły się wątki dotyczące ryzyka halucynacji modeli, uzależnienia od AI w pracy zawodowej, a także znaczenia edukacji wśród użytkowników.

 

 

– Zdarza się, że AI podaje fałszywe, choć brzmiące przekonująco odpowiedzi. Dlatego tak istotne jest wdrożenie dobrych procedur – od szkoleń, po kontrolę wyników generowanych przez AI. AI powinno wspierać, ale nie zastępować człowieka. Przykładowo, wiele firm wdraża mechanizmy ograniczające halucynacje poprzez odpowiednie przygotowanie promptów, audyt treści generowanych przez modele oraz wykorzystanie AI jedynie w środowiskach zamkniętych, w których dane są filtrowane i stale monitorowane. W Microsoft 365 Copilot istnieje np. funkcja przypisania źródeł, która ułatwia weryfikację prawdziwości informacji. W dużych organizacjach często budowane są też dedykowane zespoły odpowiedzialne za nadzór nad pracą modeli AI – mówiła Agata Szeliga.

– Jako TD SYNNEX prowadzimy szeroką edukację wśród partnerów – to właśnie wiedza i przygotowanie organizacyjne decydują dziś o bezpiecznym i efektywnym wdrażaniu AI. AI może być ogromnym wsparciem – ale musi być używana odpowiedzialnie – dodał Jacek Kotynia. Pierwszy odcinek Akademii Chmury TD SYNNEX pokazał, jak szeroki jest temat AI w chmurze – i jak istotna jest rozmowa o regulacjach, praktyce wdrożeniowej i odpowiedzialności.

 

 

W kolejnych odcinkach cyklu zagłębimy się w zróżnicowane przypadki użycia chmury, przyjrzymy się wdrożeniom, omówimy modele multicloud oraz znaczenie chmury w sektorze MŚP i sektorze publicznym. Mówiąc wprost – dotkniemy wielu ważnych tematów związanych z chmurą. Oczywiście, bardzo serdecznie zapraszamy do obejrzenia tego, ale też kolejnych odcinków Akademii Chmury TD SYNNEX. Dostarczana w ramach cyklu wiedza, inne spojrzenie i wymiana opinii, to cenny zasób, z którego aż żal nie skorzystać.

Akademia Chmury TD SYNNEX to nie tylko cykl rozmów – to platforma wymiany wiedzy i doświadczeń. Zróżnicowani eksperci i ekspertki, liczne przykłady zastosowań i poruszane tematy, które mogą być ciekawą inspiracją dla własnych wdrożeń – Akademia Chmury TD SYNNEX ma przybliżać temat chmury we wszystkich jego aspektach. Zapraszamy do śledzenia kolejnych odcinków na IT Reseller TV i do aktywnego uczestnictwa – również w dyskusjach, które będą toczyć się wokół poruszanych w programie tematów. Bo chmura to nie przyszłość – to teraźniejszość, którą trzeba dobrze zrozumieć.