Raport Rynek Druku w Polsce cz.3 – Nie tylko papier, czyli jaka jest przyszłość druku alternatywnego?
Nie tylko papier – czyli jaka jest przyszłość druku alternatywnego? Dziś drukujemy już na wszystkim – od tradycyjnego papieru, po metal i tekstylia. Mówiąc “druk” zwykle mamy na myśli stojący w firmowym korytarzu system MFP, domową drukarkę atramentową, czy, ewentualnie, starą igłówkę, która od dekad drukuje kolejne faktury. A jednak druk to termin znacznie bardziej pojemny. Przyjrzymy się dziś drukowi alternatywnemu, czyli rozwiązaniom innym, niż popularne urządzenia, dla których nośnikiem jest kartka papieru.
Według nowego, bo wydanego w sierpniu 2022 raportu „Printer Market: Global Industry Trends, Share, Size, Growth, Opportunity and Forecast 2022-2027”, wielkość globalnego rynku drukarek osiągnęła 44,82 mld USD w 2021 r. Autorzy raportu (IMARC Group) spodziewają się, że do 2027 r. rynek osiągnie 61,9 mld USD, wykazując CAGR na poziomie 5,53% w latach 2021-2027. Mając na uwadze niepewność związaną z COVID-19, trudną sytuacją makroekonomiczną, wojną w Ukrainie i niepewnościami co do trwałości łańcuchów dostaw, prognoza ta wydaje się optymistyczna.
Ta perspektywa wynika z faktu, że druk często postrzegamy przez pryzmat wyłącznie zastsowań biurowych i domowych, zapominając, że druk znajduje szerokie zastosowanie w innych sektorach: medialnym i rozrywkowym (M&E), reklamowym, w przemyśle, a w wysoce wyspecjalizowanych formach także w inżynierii lotniczej, systemach informatycznych, stomatologii i biotechnologii. Obecnie na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na drukarnie komercyjne do tworzenia kilku produktów końcowych, niekoniecznie związanych z klasycznym pojmowaniem druku. Rośnie też wykorzystanie drukarek wielkoformatowych do drukowania profesjonalnych treści i prezentacji biznesowych. To, wraz z rozwijającą się branżą poligraficzną na całym świecie, przyczynia się do wzrostu rynku. Ponadto obserwuje się wzrost stosowania druku 3D, który wprawdzie nie zagościł, jak wieszczono kilka lat temu, w domach, ale stał się dość powszechnie wykorzystywany w zadaniach profesjonalnych.
Według autorów raportu, reklama będzie miała dominujący udział w rynku druku. Banery, punkty sprzedaży oraz ekspozytory będą napędzały rynek w okresie, który bada ów raport. I, rzeczywiście, trudno nie zauważyć, że banery mają znaczący udział w nośnikach reklamowych ze względu na ich wszechstronność i elastyczność w zastosowaniu. Niestety, ich szerokiemu zastosowaniu, “zawdzięczamy”… specyficzną urodę wielu polskich miast, gdzie dzięki niewysokiej cenie i szerokiemu dotarciu, drukowane banery są wciąż powszechnie stosowane.
Jednak to nie jedyne pomysły na zastosowanie druku. Zapytaliśmy przedstawicieli czołowych firm zajmujących się produkcją urządzeń drukujących, jak postrzegają druk alternatywny. Czy można zastąpić tradycyjny papier nie tracąc na jakości i zapewniając stały rozwój firmy?
Rozwój technologii sprawia, że nasze życie staje się coraz bardziej mobilne. Jeszcze kilkanaście lat temu nie do pomyślenia było, by odpowiadać na maile czy edytować dokumenty na urządzeniu innym niż komputer. Podobnie jest z drukiem. – powiedział Piotr Baca, Country Manager Brother Polska – W przeszłości wydawało nam się, że można drukować tylko na tradycyjnym papierze. Jak się okazało, w miarę rozwoju technologii i zmiany potrzeb klientów, konieczne okazało się wprowadzenie nowych formatów i rodzajów wydruków – dotyczyło to dotychczas znanych drukarek, jak i materiałów, na które można przenieść cyfrowe zapisy. Drukowanie na różnych, innych niż papier nośnikach to z pewnością droga rozwoju dla wszystkich firm zajmujących się drukiem. Przede wszystkim mamy na myśli druk mobilny, którego popularność wzrasta ze względu na tryb życia oraz pracy. Pozwala on na korzystanie z urządzeń z dowolnego miejsca, ułatwiając i przyspieszając codziennie czynności służbowe wielu osób. Warto również zauważyć, że druk nie jest dedykowany wyłącznie biznesowi. Dobrym przykładem są tutaj etykiety, które coraz częściej zostają wykorzystywane do celów prywatnych, takich jak znakowanie opakowań, kartonów czy weków. W takiej sytuacji poza papierem do klasycznej drukarki atramentowej czy laserowej musimy być wyposażeni w specjalne rolki i taśmy przeznaczone do drukarek etykiet.
Chociaż druk na innych niż typowy papier nośnikach nie jest nowy, to rozwija się wraz z redukcją popytu na druk tradycyjny. Widać to w światowych statystykach dotyczących druku tradycyjnego, który zmniejsza się od ponad dziesięciu lat. Jednocześnie, rośnie liczba rozwiązań do druku innego niż tradycyjny. Druk 3D może nie zrobił takiego sukcesu jak zapowiadano, ale wszelkiego rodzaju, wspomniane już, etykiety, nietypowe formaty, czy druk na metalu. Na ten aspekt wymienności w druku zwraca uwagę National Sales Manager w Epson Poland, Krzysztof Modrzewski:
Spadek popularności drukowania, od ponad dekady jest przede wszystkim prognozą, która nie spełnia oczekiwań analityków. Udowodnił to choćby czas pandemii. – podkreśla Krzysztof Modrzewski, National Sales Manager w Epson Poland – W Epson stawiamy na kompleksowe zarządzanie obiegiem informacji – rzeczą wtórną jest czy znajduje się ona na papierze, czy w postaci pliku cyfrowego – w obu przypadkach nasze, wyposażone w skanery i odpowiednie oprogramowanie, urządzenia pełnią rolę „mostu” między tymi 2 obszarami. Z kolei mówiąc o drukowaniu na nośnikach innych niż standardowy papier – rzeczywiście możliwości są tutaj ogromne – i to zarówno w biurach, specjalistycznych firmach np. marketingowych, a nawet w domach. Nasza technologia atramentowa – inaczej niż laser – pozwala drukować na niemal dowolnym podłożu. Pozwala to nanosić obrazy i teksty np. papier fotograficzny, płyty CD i DVD, identyfikatory, tekstylia (i to zarówno T-shirty, jak i np. duże flagi reklamowe), a nawet nie kojarzone z drukiem przedmioty, jak kubki, etui do telefonów, tapety czy ceramiczne kafelki. Co ważne, we wszystkich modelach przeznaczonych do różnych obszarów, wykorzystujemy tą samą ekologiczną technologię druku Heat-Free, która sprawdza się w każdym zastosowaniu. Mnogość możliwych do wykorzystania nośników bezpośrednio przekłada się na rozszerzenie oferty przez firmy świadczące usługi druku, co oznacza z kolei potencjalne zwiększenie ich przychodów. Z kolei w biurach i domach obserwujemy odejście od utożsamiania drukarki jedynie z maszyną do generowania dokumentów, na rzecz wykorzystania jej do tworzenia oznakowań graficznych (np. plakaty) czy zdjęć na podłożach innych niż zwykły papier.
Specyficznym rodzajem druku alternatywnego, obecnym od bardzo wielu lat, jest także druk na papierze fotograficznym.
Podobnie jest z drukowaniem zdjęć – papier fotograficzny znacznie różni się od tradycyjnego, co również stanowi alternatywę – twierdzi Piotr Baca, Country Manager Brother Polska.
Szacuje się, że globalny rynek papieru fotograficznego będzie wart 1,41 mld USD w 2022 r., a do 2028 r. ma osiągnąć 1,75 mld USD, przy współczynniku CAGR wynoszącym 3,7%. Tak przynajmniej utrzymują autorzy wydanego latem tego roku raportu Global Photo Paper Market (2022-2028). Ich zdaniem rynek ten, powoli, ale stabilnie, będzie wzrastał. Podobnie zresztą jest w innych obszarach druku alternatywnego.
Z pewnością jeszcze dużo rzeczy nas zaskoczy w kwestii alternatywnego druku i nowych jego możliwości, jednak każda nowa forma druku czy innowacji wprowadzanych do znanych formatów jest dodatkową okazją do rozwoju dla organizacji – twierdzi Piotr Baca, Country Manager Brother Polska. – Oferując nieco inne rozwiązania niż standardowy wydruk, wyznaczamy kolejne ścieżki rozwoju, które stwarzają okazję na poszerzanie oferty – co wiąże się z zawieraniem nowych umów z klientami, lub nawet docieranie do kolejnych grup docelowych.
Druk przeszedł już długą drogę i, w miarę jak cyfrowy przekaz przejmuje kolejne “bastiony” zajmowane przez papier, musi znajdować sobie nowe pola rozwoju. Tych, na szczęście nie brakuje. Olbrzymie zapotrzebowanie ze strony branży reklamowej, ale i użytkowników przemysłowych czy wreszcie przywiązanie do fizycznych fotografii – to wszystko sprawia, że druk alternatywny, niegdyś będący jedynie niewielką częścią całego rynku druku, będzie wzrastał.