Przyszłość nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, prognozuje Renata Dębowska, VP, Head of European Business Services Delivery Centers w Capgemini Polska

Prognozy i trendy na 2024 rok. Komentarz Renaty Dębowskiej, Vice President, Head of European Business Services Delivery Centers, Capgemini Polska. Dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce jest barometrem zmian w polskiej gospodarce, odzwierciedlając zarówno krajowe, jak i globalne trendy.

Jako jeden z czołowych graczy na arenie międzynarodowej w branży Knowledge-Intensive Business Services (KIBS), Polska nie tylko śledzi, ale również wyznacza nowe kierunki w tej dziedzinie. W kontekście szybkiej adaptacji do zmieniającego się świata gospodarczego i technologicznego, warto spoglądać na sektor, żeby wiedzieć co czeka inne branże w nieodległej przyszłości.

Globalny rynek outsourcingu procesów biznesowych ma osiągnąć wartość 525,2 miliarda dolarów do 2030 roku, rozwijając się w tempie średniorocznym (CAGR) na poziomie 9,4% w latach 2023-2030 – wynika z nowego badania przeprowadzonego przez Grand View Research. Niektóre raporty branżowe przewidują jednak bardziej umiarkowany wzrost, średnio o 6,0% w tym samym okresie.

Ogólna perspektywa dla globalnego sektora w 2023 roku jest korzystna, choć istnieją niepewności spowodowane zależnością od globalnego cyklu makroekonomicznego. W tę dynamiczną opowieść wpisuje się Polska – kraj, który nie tylko śledzi, ale i wyznacza nowe kierunki w branży Knowledge-Intensive Business Services (KIBS). To historia adaptacji, innowacji, a przede wszystkim nieustannej zmiany. Na koniec pierwszego kwartału 2023 roku, sektor ten odnotował znaczący wzrost zatrudnienia, przekraczając 435 300 osób – jest to dowód na odporność i zdolność sektora do adaptacji w obliczu globalnych wyzwań i niepewności. Polska jako kluczowy gracz na rynku KIBS, nie tylko dotrzymuje kroku, ale często wyprzedza gospodarkę globalną, będąc jej wiernym odzwierciedleniem.

Niewątpliwie, sektor ten charakteryzuje się intensywnym wykorzystaniem technologii informatycznych. Programowanie, technologie chmurowe, big data, zaawansowana analityka, automatyzacja procesów poprzez IPA i RPA stały się codziennością, która kształtuje polską przestrzeń biznesową. W 2024 roku, przewiduje się, że zatrudnienie w tym sektorze wzrośnie do 465 000 osób. Mimo globalnego spowolnienia, rokowania dotyczące dalszego wzrostu są pozytywne, a w dłuższej perspektywie, bezprecedensowy rozwój technologii i sztucznej inteligencji może jeszcze bardziej przyspieszyć tę dynamikę.

 

Cztery trendy, które będą kształtować branżę KIBS

Spośród licznych czynników, które będą miały wpływ na sektor w 2024 wyłaniają się cztery trendy, które będą kształtować branżę KIBS:

  1. Cyfryzacja i automatyzacja: Są to nie tylko słowa-klucze, ale realne procesy, które nadają rytm sektorowi usług biznesowych. Pandemia COVID-19, jak wiemy, przyspieszyła cyfryzację, co zaowocowało zwiększonym wykorzystaniem Cloud Computing, Sztucznej Inteligencji i Robotyzacji Procesów Biznesowych. Polski sektor KIBS intensywnie inwestuje w te technologie, zwłaszcza w zaawansowaną analitykę, aby lepiej rozumieć i przetwarzać dane.
  2. Zmiana modelu pracy i cyberbezpieczeństwo: Wdrożenie elastycznych form zatrudnienia stało się powszechnym standardem. Wraz z rozpowszechnieniem elastyczności pracy rosną obawy dotyczące bezpieczeństwa cybernetycznego. Firmy coraz bardziej inwestują w zaawansowane rozwiązania, w tym w kryptografię kwantową, by sprostać tym wyzwaniom.
  3. ESG: Aspekty środowiskowe, społeczne i zarządzanie (ESG) zyskują na znaczeniu. Sektor usług biznesowych coraz śmielej inwestuje w zrównoważone rozwiązania, kształtując tym samym nie tylko przestrzeń biurową, ale i całą gospodarkę. Wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i konieczności raportowania informacji dotyczących zrównoważonych strategii biznesowych, konieczne będzie inwestowanie w bardziej zaawansowane narzędzia oraz systemy, które umożliwią kompleksowe zarządzanie danymi. Równocześnie pojawiają się liczne oferty dotyczące gromadzenia i obróbki danych dotyczących ESG.
  4. Znaczenie edukacji i rozwój kompetencji: Rozwój umiejętności przyszłości, zwłaszcza związanych z automatyzacją, AI i analityką danych, staje się niezbędny. Systemy edukacji publicznej muszą nadążać za tymi zmianami, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku. Dodatkowo dynamicznie zmieniający się rynek pracy i związany z tym spadek dostępności kandydatów i kandydatek spowoduje, że pracodawcy jeszcze bardziej zintensyfikują poszukiwania i rozwijania talentów w obrębie własnej organizacji. Istotne znaczenie będzie miał reskilling oraz upskilling, związane ze zdobywaniem nowych umiejętności i podnoszeniem kwalifikacji pracowników.

AV & DS Awards 2024 – Za nami pierwsza edycja niezwykłego wydarzenia dla branży audio-wideo, gdzie nagrodziliśmy najlepsze firmy w branży!