PZU: 96% Polaków nie czuje się całkowicie bezpiecznie w Internecie

Jak wynika z badania „Postawy wobec cyberzagrożeń” zrealizowanego Przez Kantar na zlecenie Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń (PZU), całkowite bezpieczeństwo w internecie deklaruje zaledwie 4% Polaków. 68% z nas uważa, że upowszechnienie Internetu zwiększyło ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępstwa.

Jak wynika z badania, rodacy nieźle orientują się w rodzajach cyberzagrożeń. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się fałszywe zbiórki pieniędzy (74%), telefony od osób podszywających się (74%), niebezpieczne SMS-y z linkiem odsyłającym do fałszywej strony podszywającej się (71%). Około 50% ma przeświadczenie, że tak naprawdę nie ma skutecznych sposobów na cyberprzestępstwa, a 74% Polaków twierdzi, że zagrożenia dynamicznie się zmieniają i stale pojawiają się nowe.

„Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy potrzebują przede wszystkim praktycznych wskazówek, jak zabezpieczyć się przed atakami. Nie chcą być natomiast straszeni samymi zagrożeniami. Dlatego w naszej kampanii postawiliśmy na to, aby dzielić się konkretnymi poradami, które pomogą uchronić się przed oszustami” – powiedział dyrektor biura prewencji PZU Rafał Kałęcki, cytowany w komunikacie.

PZU rozpoczyna kampanię informacyjno-edukacyjną nt. cyberbezpieczeństwa „A kto tu się podszywa?”,  aby promować wiedzę nt. sposobów ochrony przed cyberzagrożeniami. Ekspertem merytorycznym przy tworzeniu treści jest Niebezpiecznik.pl, który prowadzi portal o bezpieczeństwie i szkolenia z tego zakresu.

Przy kampanii PZU współpracuje merytorycznie również z Policją. Partnerstwo obejmuje także dystrybucję przez funkcjonariuszy Policji drukowanych ulotek dla dorosłych i dla dzieci w ramach organizowanych przez policjantów spotkań ze społecznościami lokalnymi i w środowisku szkolnym. Kampania obejmuje także emisję 30-sekundowego spotu radiowego oraz emisje spotów wideo w kanałach digital.

*Badania “Postawy wobec cyberzagrożeń” na zlecenie PZU dokonała firma Kantar w czerwcu-lipcu 2024. Było to badanie jakościowo-ilościowe; badanie jakościowe: 8 miniFGI; badanie ilościowe: CAWI, N=1200, próba reprezentatywna Polaków w wieku 18-65 lat.