Raja Koduri opuszcza Intela i rozpoczyna pracę nad własnym startupem – co to oznacza dla rozwoju kart graficznych Intela

Raja Koduri, EVP of Accelerated Computing Systems and Graphics w Intelu, opuszcza firmę, aby skupić się na nowym startupie. Koduri potwierdził swoje odejście na Twitterze po tym, jak prezes Intela Pat Gelsinger podziękował mu za wiele wkładu w firmę podczas pełnienia funkcji głównego architekta i wiceprezesa wykonawczego.

Odejście jest nieco zaskakujące, ponieważ Intel pierwotnie zatrudnił Koduriego – byłego głównego architekta w grupie Radeon firmy AMD – w 2017 roku, aby kierować wznowionym działem rozwoju kart graficznych. W zeszłym roku Intel ostatecznie wprowadził linię procesorów graficznych Arc, zarówno dla laptopów, jak i komputerów stacjonarnych, z planami wprowadzenia produktów następnej generacji w nadchodzących latach.

Koduri opuszcza więc firmę Intel w momencie, gdy linia układów graficznych Arc pozostaje słabo rozwiniętym biznesem, który jest o klasę za konkurencją Nvidii i AMD, jeśli chodzi o gry i przyciąganie klientów. Na Twitterze Koduri nie wyjaśnił, dlaczego zdecydował się opuścić Intela. Zaznaczył jedynie: „Rozpocznie nowy rozdział w moim życiu”.

To powiedziawszy, w grudniu Koduri napisał na Twitterze o tym, że jego problemy zdrowotne pogorszyły się podczas niedawnej podróży służbowej, co zmusiło go do poddania się operacji. W tym samym miesiącu Intel podjął również decyzję o rozdzieleniu grupy graficznej AXG Koduriego na dwie korporacyjne jednostki biznesowe.

W tym samym czasie Intel napotkał pewne trudności w rozpoczęciu działań na rzecz rozwoju układów graficznych. Firma musiała kilkakrotnie opóźniać pojawienie się swoich kart graficznych Arc dla komputerów stacjonarnych, tracąc szansę na ich sprzedaż podczas wielkiego niedoboru GPU w 2021 roku. Intel jest również w trakcie cięcia kosztów w związku z gorszymi wynikami finansowymi i niskim popytem na komputery PC. Intel zrewidował też swoją mapę drogową dotyczącą procesorów graficznych dla przedsiębiorstw, która zakładała przesunięcie premiery kolejnego produktu na 2025 rok.

Pozostaje pytanie, jak odejście Koduri’ego wpłynie na biznes graficzny Intela. Na razie Intel odmówił komentarza na temat tego, kto go zastąpi.

Koduri nie zdradził również szczegółów swojego nowego przedsięwzięcia, mówiąc jedynie, że planuje podzielić się nimi w najbliższych tygodniach. Jednak według Gelsingera, nowy startup Koduriego będzie rozwijał oprogramowanie obejmujące „generatywną SI dla gier, mediów i rozrywki”. Przyszłe prace Koduriego mogą więc koncentrować się na wykorzystaniu algorytmów AI do tworzenia sztuki i filmów podobnych do programu DALL-E 2 firmy OpenAI, który wymaga szerokiego wykorzystania procesorów graficznych.