Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Accenture Technology Vision 2025: Nadchodzi nowa era cyfryzacji – znacząco wpłynie na projektowanie systemów IT, doświadczenia klientów, rzeczywistość fizyczną oraz sposób pracy

Jak wskazuje raport Accenture Technology Vision 2025, dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji – bezprecedensowy w porównaniu z jakąkolwiek inną technologią – znacząco wpłynie na projektowanie systemów IT, doświadczenia klientów, rzeczywistość fizyczną oraz sposób pracy. Nadchodzi nowa era cyfryzacji, w której systemy generatywnej sztucznej inteligencji (gen AI) nieustannie się uczą, oferując organizacjom nowy rodzaj autonomii napędzanej AI. Według ekspertów Accenture, podstawą do pełnego wykorzystanie potencjału AI jest zaufanie firm i pracowników do wyników jej działania.

Jak wskazuje najnowszy raport Accenture Technology Vision „New Age of AI to Bring Unprecedented Autonomy to Business”, w obliczu przyśpieszającego tempa rozwoju i adaptacji technologii AI – zarówno przez organizacje, jak i społeczeństwo – niemal 70 proc. liderów biznesu uważa, że firmy muszą pilnie przemodelować procesy projektowania, tworzenia i funkcjonowania systemów operacyjnych.

Dzisiaj generatywna sztuczna inteligencja zmienia fundamenty działania przedsiębiorstw, a z czasem będzie umożliwiać tworzenie ‘cyfrowych mózgów’ – systemów zarządzania wiedzą i procesami. To nie tylko nowa technologia – to całkowicie nowy sposób pracy. Dzięki wykorzystaniu wieloagentowych modeli gen AI organizacje mogą projektować elastyczne, autonomiczne systemy IT, które nie tylko odpowiadają na istniejące potrzeby, ale również będą przewidywać przyszłe wyzwania i tworzyć nowe możliwości biznesowe. Te architektury pozwolą firmom osiągnąć niespotykaną dotąd autonomię operacyjną, przekształcając sposób, w jaki realizowane są procesy i strategiczne cele w dynamicznym środowisku – zauważa Grzegorz Chudek, Managing Director, Cloud First Lead, Accenture w Polsce.

 

Z badania przeprowadzonego przez Accenture wynika, że coraz częściej agenci AI będą wspierać firmy w zakresie rozwoju technologii, działać jako ambasadorzy marek, zasilać roboty w świecie fizycznym oraz tworzyć harmonijne relacje z ludźmi, oparte na współpracy i obustronnym rozwoju.

Tegoroczny raport Technology Vision oferuje liderom wgląd w przyszłość, w której technologia AI nieustannie uczy się działać coraz bardziej samodzielnie na rzecz i w imieniu ludzi, inspirując firmy i użytkowników do wprowadzania zmian oraz innowacji. Pełne wykorzystanie niezwykłych możliwości i potencjału sztucznej inteligencji będzie jednak możliwe tylko wtedy, gdy liderzy poprzez systematyczne działania zbudują zaufanie do wyników i efektów jej pracy – mówi Julie Sweet, Chair i CEO w Accenture.

 

Zaufanie do AI – wykraczające poza aspekty techniczne, obejmujące jej zgodne z prawem i oczekiwaniami działanie, – jest niezbędne, aby osiągnąć spodziewane szerokie i pozytywne efekty jej oddziaływania. To oznacza potrzebę tworzenia systemów cyfrowych i modeli sztucznej inteligencji, które są precyzyjne, przewidywalne, spójne i przejrzyste, ale przede wszystkim – wykorzystywane w sposób odpowiedzialny. Aż 77 proc. liderów ankietowanych w badaniu Accenture uważa, że realne korzyści z technologii AI będą możliwe tylko wtedy, kiedy podstawą jej wdrożenia będzie zaufanie. Według zdecydowanej większości respondentów (81 proc.) zaufanie powinno być fundamentalnym elementem każdej strategii technologicznej w organizacji.

Postępy w cyfryzacji wiedzy, nowe modele AI oraz ekosystemy agentów sztucznej inteligencji umożliwiają przedsiębiorstwom tworzenie unikalnych „cyfrowych mózgów”. Podczas gdy tradycyjne technologie wspierają z góry określone potrzeby biznesowe organizacji, zaawansowane systemy gen AI potęgują ich zdolności do elastycznego i efektywnego działania, ukierunkowanego na realizację strategicznych celów w dynamicznym środowisku. Dzięki nim firmy mogą zrewolucjonizować sposób pracy, tworzenia produktów, projektowania systemów IT oraz prowadzenia interakcji z klientami. Jednak to wiarygodność leży u podstaw – systemy AI mogą osiągnąć poziom autonomii wyłącznie proporcjonalny do stopnia, w jakim będą godne naszego zaufania podkreśla Karthik Narain, Group Chief Executive – Technology i CTO w Accenture.

 

Raport Accenture wskazuje na cztery kluczowe trendy związane z dynamicznym rozwojem generatywnej sztucznej inteligencji, która wpływa na wiele obszarów – od rozwoju technologii i doświadczeń klientów, po rzeczywistość fizyczną i transformację sposobu pracy.

  1. Cyfrowy Big Bang: Pokonanie bariery języka naturalnego w modelach bazowych AI było przełomem, który zapoczątkował fundamentalną zmianę w sposobie tworzenia oprogramowania i projektowania ekosystemów IT. Już dziś asystenci AI wspierający programistów zmieniają charakter ich pracy. Umożliwiają specjalistom skupienie się na projektowaniu architektury systemów, co przyspiesza proces demokratyzacji programowania i cyfryzacji przedsiębiorstw. Rozwój spersonalizowanych systemów, wynikający z tworzenia oprogramowania wspieranego przez generatywną AI oraz agentów AI, zmienia również sposób tworzenia aplikacji. Zamiast klasycznych, opartych na statycznej architekturze, powstają elastyczne systemy z wykorzystaniem agentów AI, które dostosowują się do intencji użytkownika. W miarę jak systemy multiagentowe stają się coraz bardziej wydajne, adaptacyjne i spersonalizowane, ich zastosowanie obejmuje zarządzanie procesami w coraz większej liczbie obszarów – od optymalizacji logistyki po automatyzację magazynów. Accenture wspiera tę przyszłość poprzez własne platformy: GenWizard, SynOps i AI Refinery, które oferują agentów AI, zaprogramowanych z dostosowaniem do specyficznych potrzeb branżowych, oraz programy automatyzacji przepływów pracy. Dzięki temu firmy mogą szybciej tworzyć wyspecjalizowane systemy wieloagentowe i czerpać z nich korzyści.
  2. Przyszłość Twojej marki: Marki rywalizują o to, by uczynić AI nowym punktem kontaktu z klientem, jednak firmy będą w stanie osiągnąć przewagę konkurencyjną jedynie wtedy, gdy równie dużą uwagę poświęcą personalizacji doświadczeń opartych na AI. Choć 80 proc. liderów obawia się, że duże modele językowe (LLM) i chatboty mogą nadać wszystkim markom podobny ton komunikacji, 77 proc. dostrzega rozwiązanie w proaktywnym tworzeniu spersonalizowanych doświadczeń AI z wprowadzeniem do nich charakterystycznych elementów, takich jak kultura, wartości i unikalny styl komunikacji.
  3. Modele LLM w świecie fizycznym: W nadchodzącej dekadzie na rynku pojawią się roboty o ogólnym przeznaczeniu z możliwością bardziej autonomicznego działania napędzanego przez sztuczną inteligencję. Ucząc się nowych zadań w ekspresowym tempie, roboty będą mogły działać jako wyspecjalizowani agenci AI w świecie rzeczywistym. Już teraz KION Group, we współpracy z Accenture i NVIDIA, optymalizuje wykorzystanie robotów napędzanych AI w magazynach. Roboty wesprą pracowników w celu przyspieszenia realizacji zamówień, zwiększenia bezpieczeństwa pracy oraz obniżenia kosztów. Aż 80 proc. liderów uważa, że współpraca robotów z ludźmi będzie sprzyjać wzajemnemu uczeniu się, budowaniu zaufania do technologii opartych na AI i zwiększaniu efektywności.
  4. Wzajemne uczenie się ludzi i AI: Ludzie i sztuczna inteligencja tworzą korzystną pętlę uczenia się: im częściej ludzie korzystają z AI, tym bardziej ona się doskonali, co z kolei zwiększa ich chęć do dalszego jej używania. W przeciwieństwie do tradycyjnej automatyzacji, która przynosiła jednorazowe korzyści, gen AI nieustannie rozwija swoje umiejętności, zwiększając wartość efektów jej pracy dla użytkowników indywidualnych i organizacji. Dla 80 proc. liderów kluczowym priorytetem jest zapewnienie pozytywnego kierunku rozwoju relacji między ludźmi a sztuczną inteligencją, tak aby nie została ona zakłócona obawami związanymi z automatyzacją. Proces ten powinien zaczynać się od jasnego komunikowania strategii i angażowania pracowników we wdrażanie tej technologii. Aby pomóc firmom doskonalić wiedzę i umiejętności w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji, Accenture we współpracy ze Stanford Online uruchomiło program „Generative AI Scholars”. W ramach programu pracownicy używając pomocy cyfrowych asystentów rozwijają nowe umiejętności efektywnego korzystania z narzędzi generatywnej AI. Badania pokazują, że pracownicy zaznajomieni z gen AI są pięciokrotnie bardziej skłonni do pozytywnego jej postrzegania, co przekłada się na korzyści zarówno dla nich, jak i organizacji.

 

Wyniki raportu Accenture Technology Vision 2025 zaprezentowane zostały podczas tegorocznych targów technologicznych Consumer Electronics Show 2025, które odbyły się w Las Vegas w dniach 7-10 stycznia 2025 r.

 

„Liderzy Branży” IT Reseller TV: „Znacząco rośnie liczba partnerów, którzy aktywnie włączają się do HP Amplify Impact” – podkreślił Paweł Miszkiewicz, Dyrektor Kanału Partnerskiego HP Inc Polska