Rozszerzona rzeczywistość druku, personalizacja przekazu oraz oczekiwane wsparcie klientów ze strony drukarzy – to trendy w branży poligraficznej, które przedstawił Canon w najnowszym raporcie „Insight Report”
Rozszerzona rzeczywistość druku, personalizacja przekazu oraz oczekiwane wsparcie klientów ze strony drukarzy – to trendy w branży poligraficznej, a przede wszystkim szansa na rozwój dostawców tych usług. Jak przekonuje Canon w najnowszym raporcie „Insight Report”, zdecydowana większość klientów oczekuje dziś od drukarzy tego, że ci zaoferują im nie tylko produkt, ale przede wszystkim konkretne pomysły, które będą mogli wykorzystać np. w swoich kampaniach marketingowych.
Druk może dziś współgrać ze światem cyfrowym. Strony internetowe, aplikacje, e-maile, media społecznościowe, audio, video, świat wirtualny, a nawet rozszerzona rzeczywistość. Wszystko to może urozmaicać przekaz utrwalony na papierze – wylicza Michał Młynarczyk, Professional Print Product Manager w Canon Polska. I dodaje, że jednym z najprostszych sposobów łączenia światów analogowych i cyfrowych są kody QR lub elementy AR. Jak pokazują liczne przykłady, niejedna marka potrafiła przy ich pomocy stworzyć innowacyjną kampanię marketingową.
Problem w tym, że wielu nabywców postrzega usługi druku w tradycyjny sposób, nie umiejąc w pełni wykorzystać możliwości, jakie niesie nowoczesna technologia. Klienci czują się zagubieni i dlatego aż 80 procent z nich oczekuje, że dostawcy usług druku udzielą im więcej informacji o możliwościach technicznych i rynkowych innowacjach (obecnie te oczekiwania spełnia zaledwie jeden na pięciu dostawców). Co więcej, aż 86 procent klientów chciałoby uzyskać konkretne porady dotyczące możliwości łączenia druku z kanałami cyfrowymi.
Dobre wiadomości dla branży druku
To dane, które podaje firma Canon w najnowszym „Insight Report”, pokazującym szanse i perspektywy dla branży druku. Aby lepiej poznać oczekiwania klientów, niezależna firma badawcza w okresie od marca do czerwca 2020 r. przeprowadziła i przeanalizowała 235 rozmów z doświadczonymi menadżerami ds. marketingu z regionu EMEA (Europa, Afryka i Bliski Wschód).
Wnioski są korzystne dla całej branży poligraficznej. Jeszcze parę lat temu nadzieje marketingowców skupiały się głównie na kanałach cyfrowych. To one obiecywały najszybsze i najbardziej nowatorskie sposoby dotarcia do klienta. Dziś wiemy, że nadmiar treści cyfrowych powoduje coraz większe zmęczenie odbiorców. I tu na scenę wraca druk, który pozwala markom wyróżnić się spośród ogromnej ilości treści internetowych… a przy okazji nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji z cyfrowych nowinek z rozszerzonej rzeczywistości.
Nie ulega wątpliwości, że kontakt z papierem wywołuje znacznie więcej emocji, niż przekaz na ekranie monitora. Otrzymując materiał drukowany, na przykład w postaci tradycyjnej przesyłki pocztowej, odbiorca czuje się potraktowany indywidualnie – wyjaśnia Michał Młynarczyk. Dlatego tak ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z możliwości, jakie daje nam dzisiejsza technologia. Każdy materiał drukowany można urozmaicać na dziesiątki sposobów. Liczy się treść, sposób prezentacji, rodzaj użytego nośnika, uszlachetnienie wydruku, a nawet korespondencja z cyfrową rzeczywistością – tłumaczy ekspert.
Dlatego, jak przewidują autorzy raportu, największy nacisk w dziedzinie rozwoju druku należy postawić na promocję produktów najwyższej jakości oraz kierowanych do konkretnych nisz odbiorców. W ciągu najbliższych pięciu lat marketingowe znaczenie druku wzrośnie też w hotelarstwie, handlu detalicznym i hurtowym oraz w sektorze użyteczności publicznej.
Jest o co walczyć, bo – jak czytamy w „Insight Report” – aż dwie trzecie ekspertów ds. marketingu, z którymi przeprowadzono wywiad, twierdzi, że podczas wyboru dostawcy nie kieruje się niską ceną. Co więcej, ponad 80 procent nabywców konsekwentnie korzysta z wybranego, stałego dostawcy usług druku.
Jak rozmawiać z klientami?
Opracowanie Canon wskazuje też na wizerunkowe wyróżniki druku. Ankietowani wskazali, że druk wyraża jakość, jest kreatywny i niesie dużą wymowę. Jednakże jedna trzecia badanych marketingowców zwraca uwagę, że nie zawsze może zmierzyć skuteczność dotarcia druku do odbiorców.
To kolejny fakt, który wskazuje, że nadszedł odpowiedni moment na wejście do gry komunikacji multikanałowej. Czyli druku oferującego rozszerzenie przekazu w przestrzeni cyfrowej – wyjaśnia Michał Młynarczyk. Technologie rozszerzonego druku mogą nie tylko urozmaicić przekaz, ale też skuteczniej poznać potrzeby klientów i umożliwić pozostanie z nimi w stałym kontakcie – tłumaczy ekspert Canon Polska.
Przekazywanie wiedzy o możliwościach drzemiących w druku wydaje się być zatem kluczem do sukcesu. Umiejętne doradztwo powoduje, że klient drukarni może uzyskać znacznie więcej zwrotu z inwestycji w reklamę drukowaną. A to cementuje jego więzi z dostawcą.
Współcześni marketingowcy oczekują przede wszystkim innowacyjnego podejścia. Szukają świeżych pomysłów, które dotrą do konkretnej grupy odbiorców. To właśnie te aspekty trzeba rozwijać, tłumaczyć i pokazywać – przekonują badacze.
Z całością raportu Canon można zapoznać się bezpłatnie pod adresem: https://www.canon.pl/business/insights/articles/insight-report-2020/
https://itreseller.pl/itrnewczy-czeka-nas-pandemia-cyberatakow-jak-rysuje-sie-2021-r-w-kontekscie-cyberprzestepstw-w-jaki-sposob-chronic-zasoby-firmy-przed-niepozadanymi-atakami/