Raport DS & AV: Czy technologie komunikacji napędzają branżę AV?

Dynamiczny rozwój technologii komunikacyjnych przekształca krajobraz branży audiowizualnej (AV). Od rosnącej roli Unified Communication (UC), przez zmiany wymuszone przez pandemię, aż po zaawansowane systemy wideokonferencyjne – dzisiejsze rozwiązania AV stają się nieodzownym elementem współczesnych miejsc pracy, edukacji i rozrywki. Jakie trendy kształtują współczesną komunikację w 2024 roku? Czy technologia AV faktycznie jest siłą napędową tego segmentu?

Technologie komunikacji, zwłaszcza w obszarze zdalnej wymiany informacji, stały się jednym z najważniejszych motorów napędowych dla branży AV – to rynkowy konsensus. Jak zauważa Cyprian Dominiak, dyrektor DS w firmie Statim, zjawisko to doskonale obrazuje rosnący nacisk na rozwiązania z zakresu Unified Communication, które łączą różnorodne kanały komunikacji, takie jak komunikatory, platformy video czy sprzęt konferencyjny, w jeden zintegrowany system.

W czasach post-pandemicznych, gdy praca zdalna i hybrydowa stały się standardem, technologie te nabrały ogromnego znaczenia, a ich rozwój wywarł istotny wpływ na branżę AV. Przemysław Mika, Key Account Manager B2B/E – Poland w Viewsonic zauważa z kolei, iż technologie komunikacyjne są jednym z najważniejszych filarów napędzających rozwój branży AV, wpływając zarówno na sposób, w jaki przekazujemy treści, jak i na jakość interakcji międzyludzkich. Współczesne organizacje – niezależnie od sektora – stawiają na efektywne narzędzia komunikacyjne, które umożliwiają sprawną i elastyczną współpracę, zarówno wewnątrz zespołów, jak i z partnerami czy klientami na całym świecie.

 

Czy nacisk na komunikację zdalną jest najważniejszą spuścizną czasu pandemii?

W czasie pandemii praca zdalna z dnia na dzień stała się koniecznością, a platformy komunikacyjne, takie jak Zoom, Microsoft Teams czy Webex, weszły do codziennego użytku każdego pracownika. To z kolei wymusiło dynamiczny rozwój narzędzi AV, które umożliwiały sprawną współpracę na odległość.

Podczas tegorocznych targów ISE 2024, podobnie jak rok temu, duży nacisk położono na technologie związane z komunikacją – od oprogramowania do wideokonferencji – kamery, mikrofony, głośniki i monitory. Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój komunikacji zdalnej, ale jej zasięg nie ogranicza się tylko do pracy z domu. Organizacje na całym świecie zdały sobie sprawę, że elastyczne modele pracy hybrydowej są zarówno efektywne, jak i sprzyjające niejednokrotnie pracownikom. Technologie komunikacyjne pozostały więc kluczowym elementem nowoczesnych miejsc pracy, a integracja systemów AV z narzędziami UC jest w tej chwili standardem biurowym w każdej organizacji – mówi Cyprian Dominiak, dyrektor DS w firmie Statim.

Komunikacja zintegrowana ma na celu usprawnienia przepływu informacji oraz ułatwienie współpracy. Jedyna dobra rzecz, która została nam po pandemii to łatwość sięgania po różne sposoby komunikowania się. Nauczyliśmy się korzystać z narzędzi.

To już się nie zmieni. Młode pokolenie niezwykle swobodnie korzysta z komunikacji wideo i szybkiego udostępniania treści. Monitory Newline dają oczywiście możliwość komunikowania się przy wykorzystaniu popularnych platform wideokonferencyjnych, ale także mają swoje rozwiązania. Przykładem jest Newline Cast+, który pozwala na udostępnianie na monitorze materiałów z urządzeń mobilnych, a także przekazywanie aktualnie wyświetlanego obrazu do nawet 200 urządzeń w dowolnych lokalizacjach na świecie. Komunikacja zintegrowana to w tej chwili nie jest już trend, to jest konieczność – zauważa Piotr Morko, Senior Marketing Manager w Newline Interactive EMEA.

Paweł Musiałowicz, konsultant ds. handlowych w firmie Eurotrend podkreśla, że w czasie pandemii zdaliśmy sobie sprawę jak bardzo zdalna komunikacja jest przydatna i jak bardzo potrzebna, zostaliśmy zmuszeni w zasadzie wszyscy, my jak i nasi klienci do określenia szczegółowych potrzeb w użytkowaniu co pozwoliło rozwinąć naszej branży skrzydła w pomysłach na różne rozwiązania i konfiguracje dla klientów.

Nie ulega wątpliwości, że porządek po pandemii uległ zmianie. Konieczność wymusiła zmianę pewnych modeli zachowań, systemu pracy. Okazało się również, że pojawiły się nowe możliwości. Po pierwsze rozwiązania UC zeszły z kategorii dla wybranych do rozwiązań dla mas. Za sprawą rozwiązań chmurowych w zasadzie każdy posiadający odpowiednie konto oraz laptopa z wbudowaną kamerą, głośnikami i mikrofonem mógł sobie na to pozwolić. Dzięki temu zaoszczędzono mnóstwo czasu i pieniędzy na spotkania oddziałów, filli czy nawet partnerów biznesowych. Uczelnie, dzięki nauczaniu hybrydowemu mogą przyjmować więcej studentów. Korzyści jest bardzo wiele – mówi Paweł Musiałowicz.

Ostatnie lata to rozwój i adaptacja technologii komunikacyjnych, szczególnie w zakresie pracy zdalnej i hybrydowej. Zapotrzebowanie na te rozwiązania nadały również szybsze tempo postępu w komplementarnych kategoriach sprzętu AV.

Szczególnie monitorów interaktywnych i ekranów digital signage o dużej rozdzielczości, doskonałych do sal konferencyjnych. Zintegrowane platformy komunikacyjne, obejmujące audio, wideo i cyfrową interakcję, stały się kluczowe w codziennym życiu firm. Pandemia sprawiła, że te technologie wyszły także poza przestrzenie biurowe, obejmując także sektor edukacji czy ochrony zdrowia. Zdalna komunikacja stała się standardem, szczególnie w modelach pracy hybrydowej – podkreśla Barbara Kaczmarek, Senior Marketing Specialist, Central Eastern Europe Display w Samsung Electronics Polska.

 

Producent za rękę z klientem końcowym

Z jednej strony, tego typu formy pracy i komunikacji są preferowane przez pracowników, ale z drugiej – producenci sprzętu i oprogramowania także mają pomysł na UC.

ViewSonic aktywnie wspiera ten kierunek, rozbudowując swoje portfolio produktowe o innowacyjne rozwiązania Microsoft Teams Rooms. To wyróżnienie nie jest przypadkowe – otrzymanie certyfikacji Microsoft w lipcu tego roku to ważny krok naprzód, który potwierdza kompatybilność naszych urządzeń i ich pełne dostosowanie do pracy z różnorodnymi komunikatorami. Zestaw MTR od ViewSonic łączy wysoką jakość dźwięku i obrazu z prostotą użytkowania, oferując jednocześnie otwartość na współpracę z akcesoriami innych firm, co czyni go uniwersalnym wyborem do profesjonalnych instalacji wideokonferencyjnych – mówi Przemysław Mika, Key Account Manager B2B/E – Poland w Viewsonic.

Jak informuje, Viewsonic obecnie intensywnie pracuje nad stworzeniem wydajnego i ekonomicznego ekosystemu wideokonferencyjnego, który będzie spełniał oczekiwania klientów z różnych branż. Nowe rozwiązanie ViewSonic opierać się będzie na monitorach interaktywnych oraz monitorach Digital Signage, połączonych w jeden zintegrowany system wideokonferencyjny, wykorzystujący możliwości Microsoft Teams Rooms.

Dzięki temu oferujemy możliwość organizowania spotkań o wysokiej jakości przekazu wideo i audio, bez względu na lokalizację uczestników – mówi Mika – Wszystkie komponenty systemu zapewniają płynność działania, zminimalizowane opóźnienia oraz intuicyjną obsługę co istotnie podnosi komfort użytkowników zapewnia Viewsonic. Wideokonferencje stały się teraz nieodłącznym elementem codziennego życia zawodowego, więc zależy nam, aby jakość doświadczeń naszych klientów była jak najlepsza. Co więcej, nasza technologia umożliwia łatwe udostępnianie materiałów w czasie rzeczywistym, co pozwala na swobodną wymianę treści i zwiększa efektywność spotkań – mówi przedstawiciel marki. – Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do odwiedzenia naszego nowo otwartego Showroomu ViewSonic w Warszawie, gdzie będzie można samodzielnie przetestować i ocenić nasze najnowsze rozwiązania wideokonferencyjne. Uczestnicy będą mieli okazję osobiście przekonać się, jak nasze ekosystemy monitorów, projektorów oraz innych urządzeń AV wspierają zaawansowaną komunikację, a także zobaczyć na żywo, jak wygląda ich integracja z Microsoft Teams Rooms. Pokazujemy tam nie tylko sam sprzęt, ale również przykład pełnej instalacji w scenariuszach, które idealnie odwzorowują biura czy przestrzenie korporacyjne – puentuje Mika.

Nasi rozmówcy zwracają też uwagę na to jakie efekty synergii tworzą się między różnymi sferami naszego życia dzięki nowoczesnym technologiom komunikacyjnym.

Komunikacja, a w zasadzie, zdolność szybkiego reagowania i przekazywania informacji dalej, jest jednym z najważniejszych elementów dobrze prosperujących organizacji – zauważa Jacek Kalczyński, B2B Country Lead w Logitech Polska. – Praca w rozproszonych geograficznie grupach jest nie lada wyzwaniem, różne strefy czasowe, dialekty, brak odpowiedniego wyposażenia audio-video, przyczyniają się do szybszego zmęczenia użytkowników. Bez wątpienia największą spuścizną czasu pandemii jest elastyczna praca, z wielu miejsc, połączona z dobrze znanym frazesem work-life balance. Jesteśmy świadkami zmiany sposobu pracy, kilka dekad temu „przychodziliśmy do pracy”, obecnie pracę możemy wykonywać z wielu miejsc takich jak dom, pociąg, hotel, gdzie jednym z wyzwań nowoczesnego pracownika jest odpowiednie wyposażenie, nie tylko w sprzęt typu słuchawki, kamera, a również wysokiej klasy mysz oraz odpowiednia klawiatura – mówi Kalczyński.

 

Ale czy klient jest świadomy technologicznie?

Skoro nowoczesna komunikacja zintegrowana odpowiada na potrzeby firm i ich pracowników to wydaje się zasadnym twierdzić, że klienci wiedzą czego chcą i są już dobrze zapoznani z dostępnymi technologiami. Zdaniem Cypriana Dominiaka, świadomość technologii komunikacyjnych wśród klientów końcowych znacznie wzrosła w ostatnich latach.

– Firmy, które wcześniej nie przywiązywały dużej wagi do narzędzi do wideokonferencji, dziś nie tylko je rozumieją, ale aktywnie inwestują w sprzęt i oprogramowanie umożliwiające spotkania zdalne/hybrydowe. Klienci wiedzą, że sukces w zdalnej komunikacji nie zależy jedynie od wyboru odpowiedniej platformy, ale także od dopasowania jej do potrzeb i specyfiki swojej organizacji – mówi dyrektor DS w firmie Statim.

Jak podkreśla, integratorzy są tutaj bardzo potrzebni, pomagając firmom w doborze sprzętu – od profesjonalnych kamer i mikrofonów, przez systemy nagłośnienia, po ekrany do prezentacji. Dla wielu klientów kluczowe znaczenie mają również rozwiązania umożliwiające integrację kilku platform komunikacyjnych w jednym środowisku pracy. Użytkownicy oczekują, że te systemy będą łatwe w obsłudze, z intuicyjnym menu. Tutaj kluczowe zadanie należy do integratora, aby uszył klientowi rozwiązanie na miarę jego potrzeb. W podobnym duchu jak Dominiak wypowiada się Jacek Kalczyński. Zgadza się z tym, że świadomość w zakresie technologii komunikacyjnych i niezbędnych rozwiązań technicznych znacząco poprawiła się w ostatnich latach. Z powodów czysto praktycznych jest z tym zdecydowanie lepiej w dużych rozproszonych po kontynencie organizacjach.

Nieco gorzej na rynku SME oraz w instytucjach publicznych choć i tu nowe technologie już się zadomawiają. To nad czym należy mocno popracować, to świadomość wszystkich “sąsiednich branż” takich jak architektura, instalacje niskoprądowe czy facility management. Niestety widzimy tu jeszcze braki kompetencyjne a co za tym idzie, niezbyt udane pod kątem przystosowania do pracy zdalnej i hybrydowej projekty i decyzje inwestycyjne – mówi Jacek Kalczyński, B2B Country Lead w Logitech Polska.

Marcin Gutkiewicz, Product Manager Digital Signage CEE region w Samsung Electronics Polska podkreśla, że klienci posiadają świadomość platform, jak Zoom, Microsoft Teams, Google Meet i związanych z nimi rozwiązaniami — od systemów wideokonferencyjnych, po narzędzia do współpracy w czasie rzeczywistym.

Istnieje jednak wciąż potrzeba edukacji w zakresie integracji tych platform z profesjonalnymi rozwiązaniami AV. Tworzenie notatek na ekranie, możliwość udostępniania materiałów z kilku urządzeń jednocześnie, czy redukcja światła niebieskiego to zaledwie początek tego, jak technologia może zwiększać komfort pracy – podkreśla Gutkiewicz.

Nieco bardziej pesymistyczne spojrzenie na świadomość użytkowników ma Paweł Będź, Inżynier DS, CCTV, UC&C w AB S.A. Jego zdaniem, pomimo tego, że przez ostatnie lata komunikacja zdalna stała się dużo bardziej powszechna i szerzej używana, to niestety spore grono klientów końcowych nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, czym tak na prawdę są systemy komunikacyjne.

Czy mowa o Microsoft Teams, Zoom, czy Google Meet – duże grono odbiorców kojarzy te rozwiązania tylko jako narzędzie do rozmowy wideo. A przecież nawet najbardziej popularne MS Teams to znacznie więcej. Oczywiście podstawą jest komunikacja audiowizualna, ale również kolaboracja, współpraca, udostępnianie plików, integracja z innymi narzędziami, których używamy w codziennej pracy i wiele innych funkcjonalności. Tutaj rolą integratora jest odpowiednie przedstawienie rozwiązań do komunikacji zdalnej z naciskiem na prezentację ich możliwości i uświadomienie klienta, że to nie tylko wideo-rozmowa. Pomimo drobnych niedomówień, to świadomość użytkowników sukcesywnie rośnie. Musimy jednak mieć na uwadze, że to jest proces długotrwały. Nie da się wyedukować wszystkich w ciągu jednej lekcji – zaznacza Będź.

 

Co jest dziś wiodącym trendem, jeśli chodzi o obszar komunikacji biznesowej?

Jednym z wiodących trendów w obszarze komunikacji biznesowej jest integracja rozwiązań AV z platformami UC, co pozwala na komunikację między zespołami rozproszonymi na całym świecie. Zdalne i hybrydowe modele pracy zmusiły firmy do inwestowania w sale konferencyjne wyposażone w nowoczesne technologie, umożliwiające efektywną współpracę pomiędzy uczestnikami fizycznie obecnymi w biurze oraz tymi łączącymi się zdalnie.

Kolejnym trendem jest rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania typu BYOD (Bring Your Own Device) i BYOM (Bring Your Own Meeting), które umożliwiają pracownikom korzystanie z własnych urządzeń do dołączania do spotkań. Firmy poszukują technologii, które integrują różnorodne urządzenia i platformy, oferując jednocześnie prostotę użytkowania i elastyczność w użytkowaniu tych rozwiązań przy użyciu różnych platform sprzętowych i software’owych. Technologie wspierające wideo w wysokiej rozdzielczości, dźwięk przestrzenny oraz automatyczne kadrowanie kamer w trakcie wideokonferencji również stały się standardem. Klienci oczekują jakości, która jak najwierniej odwzorowuje rzeczywiste spotkania, co sprawia, że branża AV nieustannie musi podnosić poprzeczkę w zakresie innowacji technologicznych – mówi Cyprian Dominiak, dyrektor DS w firmie Statim.

Na dynamiczny rozwój rynku AV w Polsce zwraca uwagę Andrzej Harasim, dyrektor sprzedaży w ESS Audio. Jego zdaniem, ten wzrost wymaga od firm działających w branży nie tylko dużej wiedzy, ale również kreatywnego podejścia do wymagań stawianych przez klientów.

Dobrym przykładem zachodzących zmian są obiekty użyteczności publicznej, w szczególności rynek edukacyjny. Uczelnie jako klienci, mają coraz większe potrzeby oraz wymagania: potrzeba efektywnej wielokierunkowej współpracy pomiędzy salami i budynkami z jednoczesnym wykorzystaniem streamingu oraz wideokonferencji. Współczesne rozwiązania AV coraz częściej wykorzystują technologię AVoverIP odchodząc od klasycznego matrycowania sygnału. Takie podejście umożliwia bardziej elastyczne i skalowalne dopasowanie urządzeń do wymagań projektu, jedynym ograniczeniem tego rozwiązania jest liczba dostępnych portów sieciowych. W praktyce oznacza to, że zamiast stosować drogich matryc AV, które mają swoje ograniczenia, można rozbudowywać system o kolejne monitory lub projektory dodając kolejne niewielkie odbiorniki, co jest bardziej dostępnym i wygodniejszym rozwiązaniem – mówi Harasim.

Kolejnym szybko rozwijającym się kierunkiem w rynku AV, według eksperta ESSAudio, jest szeroko rozumiana immersja, czyli stworzenie wrażenia głębokiego zanurzenia w dźwięku i obrazie. Trend ten jest coraz bardziej widoczny zarówno w muzeach, teatrach, jak i na wystawach immersyjnych, które zapewniają widzom wyjątkowe doświadczenia audiowizualne.

– Mówiąc o rynku AV, nie możemy też pominąć sektora hoteli, w którym inwestorzy zaczynają dostrzegać potencjał rozwiązań AV. Wysokiej jakości sprzęt audiowizualny znacząco wpływa na rentowność hoteli, podwyższa standard u Skomentuj, polub lub udostępnij! Artykuł dostępny w wersji cyfrowej na www.itreseller.pl oraz komfort pracy w przestrzeniach konferencyjnych, poprawia doznania gości przebywających w restauracjach, barach oraz częściach wspólnych. Dobrze dobrane rozwiązania AV mają znaczący wpływ na sprzedaż i poziom satysfakcji klientów, którzy chętniej wracają i polecają takie obiekty. Niezawodne i odpowiednio dobrane rozwiązania audio-wideo są kluczem do sukcesu miejsc, w których omawiane systemy są nierozłącznym elementem ich działalności – zaznacza Andrzej Harasim.

Michał Jakobszy, Senior Regional Sales Manager CEE w Crestron zwraca z kolei uwagę na to, że z perspektywy segmentów rynku największy potencjał wzrostu obserwuje się obecnie w sektorze publicznym, zwłaszcza w edukacji i administracji, które mają coraz większe potrzeby w zakresie pracy hybrydowej. Sektor Enterprise, po latach od pandemii, również zbliża się do momentu wymiany sprzętu AV, który przechodzi w tryb pozagwarancyjny. Jak podkreśla, Współpraca z sektorem publicznym wymaga kreowania nowych potrzeb i aktywnego angażowania klientów w proces rozwoju technologii.

– Znaczący wzrost zapotrzebowania obserwuje się również w sektorze hotelowym, gdzie wracające eventy i konferencje generują potrzebę wyposażenia w nowoczesne rozwiązania AV. Crestron rozwija także technologie automatyzacji dedykowane pokojom hotelowym, które zapewniają niezawodność i łatwość wdrożenia. Dzięki tym rozwiązaniom produkty Crestron są niezawodne przez długie lata, co jest szczególnie cenione przez klientów w sektorze hotelowym. Crestron co roku odświeża swoje programy partnerskie i dostosowuje współpracę z integratorami, aby wspierać ich w realizacji projektów i wspólnie rozwijać rynek AV – podkreśla Jakobszy.

 

Komunikacja napędzana SI a bezpieczeństwo i prywatność

Barbara Kaczmarek, Senior Marketing Specialist, Central Eastern Europe Display w Samsung Electronics, wiodącym kierunkiem w obszarze komunikacji B2B jest integracja jej systemów łączących różne kanały w jedną platformę. Jej zdaniem, jest on wspierany przez rosnące zapotrzebowanie na rozwiązania pracy hybrydowej.

– Istotnym elementem są też narzędzia sztucznej inteligencji — m.in. automatyzacja spotkań, transkrypcje na żywo, tłumaczenia czy analiza interakcji. Branża AV pełni tu kluczową rolę, dostarczając sprzęt i narzędzia, które zapewniają lepszą jakość obrazu i dźwięku, jak również umożliwiają zaawansowane interakcje w przestrzeniach cyfrowych. Ponadto, rosnąca popularność rozwiązań BYOD (Bring Your Own Device) oraz łatwość integracji z urządzeniami mobilnymi to kolejny trend w nowoczesnych przestrzeniach komunikacyjnych – mówi Kaczmarek.

Wspomniane powyżej trendy i technologie cały czas budzą jednak pytania z zakresu szeroko rozumianego bezpieczeństwa.

– Coraz więcej uwagi poświęca się także aspektom bezpieczeństwa i prywatności komunikacji. Wraz ze wzrostem cyberzagrożeń firmy inwestują w zabezpieczenia i szkolą pracowników w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii. Wreszcie, interaktywność i personalizacja stają się kluczem do budowania relacji zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Firmy dążą do tworzenia angażujących doświadczeń, które łączą różne formy komunikacji, od tradycyjnych spotkań twarzą w twarz po nowoczesne platformy cyfrowe, wpływając na kulturę korporacyjną i zadowolenie pracowników – podkreśla Robert Buława z LG.

Unifikacja połączona z uniwersalnością – tak natomiast główne trendy podsumowuje Jacek Kalczyński, B2B Country Lead w Logitech Polska.

– Po pierwsze, na tyle szeroki wachlarz produktów, by organizacja mogła zainstalować kamery w większości sal konferencyjnych. Począwszy od focus/ huddle roomów, kończąc na średnich i dużych salach. Po drugie, uniwersalność – ochrona inwestycji. W tym kontekście należy zaznaczyć nieustanne prace nad nowymi funkcjonalnościami dostarczanymi przez aktualizacje oprogramowania do już używanych urządzeń, a także kompatybilność i możliwość zmiany platformy wideokonferencyjnej bez inwestycji w nowy sprzęt – wyjaśnia manager z Logitech

Technologie komunikacyjne stały się sercem współczesnej branży AV, przekształcając sposób, w jaki organizacje pracują, komunikują się i współpracują. Pandemia przyspieszyła adaptację narzędzi zdalnych, a innowacje w zakresie UC i wideokonferencji wciąż definiują przyszłość komunikacji. Eksperci przewidują, że integracja systemów AV z nowoczesnymi platformami oraz rozwój immersyjnych technologii będzie kluczowym kierunkiem rozwoju w nadchodzących latach. Wzrost świadomości klientów i ciągłe innowacje sprawiają, że branża AV pozostaje dynamiczna, elastyczna i gotowa na nowe wyzwania.

 

Zapraszamy do lektury magazynu IT Reseller (kliknij w poniższą okładkę).