Raport KPMG – Allegro generuje prawie 1% polskiego PKB
Allegro tworzy polski rynek e-commerce od 1999 roku, czyli niemal od początku jego istnienia. Wraz z rozwojem platformy rozkręcała się sprzedaż online, co z kolei napędzało branże logistyki, płatności czy marketingu. KPMG
Dziś co trzeci Polak i Polka są aktywnymi kupującymi na Allegro, podobnie jak co druga polska firma. Na pierwszej aukcji na Allegro zaoferowano kamerkę USB. Ćwierć wieku później na platformie jest pół miliarda ofert, a Allegro krok po kroku rozszerza swój pozytywny gospodarczy wpływ na inne kraje regionu. W samym 2023 roku na platformie sprzedano ok. 1,15 mld produktów.
Wpływ platformy na polską gospodarkę wychodzi daleko poza samą grupę i uwzględnia generowaną dzięki Allegro działalność prawie 150 tysięcy sprzedających na platformie, czy rozwój jej partnerów logistycznych i kurierskich. Na koniec 2023 roku ogólny wpływ Allegro na polską gospodarkę oszacowany został na ponad 26 miliardów złotych wartości dodanej brutto (WDB), czyli około 1% całkowitej WDB wytworzonej w Polsce oraz niecały 1% całkowitego PKB.
Czy to dużo? Ta kwota pozwoliłaby sfinansować edukację wszystkich uczniów klas podstawowych w Polsce. Skala działalności Allegro daje możliwość angażu około 140 tysiącom pracowników w różnych firmach w kraju, a dzięki platformie generowanych jest w Polsce blisko 8 miliardów złotych w wynagrodzeniach. Za zbliżoną wartość GDDKiA zleciła w 2023 roku budowę dróg o łącznej długości 216 kilometrów.
Pozytywny wpływ Allegro na polską gospodarkę należy rozpatrywać znacznie szerzej niż tylko w zatrudnieniu, wypłacanych wynagrodzeniach czy generowanej wartości dodanej. Allegro jest unikatowym podmiotem na skalę międzynarodową – platformą marketplace powstałą w Europie i tu napędzającą rozwój całego rynku e-commerce. […] Kluczowa działalność spółki jest zlokalizowana w Polsce, ale Allegro to już teraz największy zespół e-commerce w tej części Europy. Ponadto rozwój Allegro poza granice Polski stymuluje międzynarodową ekspansję lokalnych przedsiębiorców – stwierdził Andrzej Musiał, Dyrektor w Zespole Transformacji Cyfrowej w Dziale Consultingu w KPMG w Polsce.
Na koniec zeszłego roku Allegro cieszyło się zainteresowaniem prawie 20 milionów aktywnych kupujących w regionie, z czego 14,6 miliona na swoim rodzimym polskim rynku. Taka baza wraz z coraz szerszą ofertą logistyczną dostępną na Allegro to nie lada gratka dla sprzedających, którzy tylko w 2023 roku wygenerowali dzięki sprzedaży na Allegro przychody w wysokości ponad 54,7 miliarda złotych. Tworzone przez Allegro programy i oferty jak Allegro Smart!, Allegro Pay, czy Gwarancja najniższej ceny są już mocno zadomowione wśród polskich konsumentów, którzy tylko dzięki programowi Smart! zaoszczędzili już łącznie ponad 8,6 miliarda złotych na kosztach przesyłek.
Jednocześnie platforma wciąż rozszerza swoje możliwości logistyczne, wspomagając rozwój branży oraz rozbudowując własną ofertę automatów paczkowych One Box, usług kurierskich czy oferty One Fulfillment. Dzięki temu, jak głosi Raport, około 9 na 10 zamówień realizowanych jest w ciągu 1-2 dni, a niemal 45% przesyłek dociera do kupujących już na drugi dzień.
Cały raport dotyczący wpływu platformy Allegro na polską gospodarkę jest dostępny tutaj.