Raporty kwartalny i całoroczny grupy WP

Grupa WP podała do wiadomości publicznej wyniki finansowe za ostatni kwartał 2023 oraz cały ubiegły rok. 

Zarząd przedstawił następujące dane dotyczące IV kwartału:

  • zysk operacyjny: 74,33 mln zł (wobec 63,15 mln zł zysku r/r);
  • zysk EBITDA (wg MSSF 16): 108,52 mln zł (wobec 96,14 mln zł zysku rok wcześniej);
  • skorygowany zysk EBITDA (wg MSSF 16): odpowiednio: 112,96 mln zł (wobec 110,15 mln zł w analogicznym okresie w roku ubiegłym);
  • skonsolidowane przychody ze sprzedaży: 361,49 mln zł (wobec 327,05 mln zł rok wcześniej).

W IV kwartale 2023 r. przychody gotówkowe ze sprzedaży wzrosły o 12% r/r do 354 mln zł, podano w sprawozdaniu zarządu.

„Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w IV kw. 2023 r. wzrosły o 7% r/r, do 66,1 mln zł, dzięki poprawie wyników operacyjnych, pomimo istotnej negatywnej zmiany w kapitale obrotowym, co jest odzwierciedleniem sezonowości typowej dla biznesu zajmującego się pośrednictwem w rezerwacji usług turystycznych (OTA). Polega ona na dużej skali przedpłat w pierwszym półroczu i regulowaniu powstałych z tego tytułu zobowiązań po sezonie wakacyjnym, co skutkuje istotną negatywną zmianą kapitału obrotowego w drugim półroczu” – podsumowano w sprawozdaniu.

W raporcie podano także inne wartości. Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej w IV kw. 2023 r. były równe -45,1 mln zł. Wydatki na nabycie aktywów niematerialnych i rzeczowych aktywów trwałych (capex) w IV kw. 2023 r. osiągnęły pułap 32,4 mln zł. Dodatkowo, wydano 13,9 mln zł na nabycie aktywów finansowych (akcje spółki Legimi).

W całym 2023 r. spółka odnotowała 155,75 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 170,53 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 436,8 mln zł w porównaniu z 1 077,72 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w całym 2023 r. wyniósł 42,79 mln zł wobec 83,77 mln zł zysku rok wcześniej.

Zysk EBITDA (wg MSSF 16) w ub.r. sięgnął kwoty 427,16 mln zł wobec 340,1 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej, zaś skorygowany zysk EBITDA (wg MSSF 16) opiewa na 438,97 mln zł wobec 371,35 mln zł zysku rok wcześniej.

„W 2023 roku wyjątkowo dynamicznie rosły przychody w segmencie turystycznym, które podwoiły się w porównaniu do 2022 roku. Największy udział miał w nich obszar turystyki zagranicznej. Rosnące zainteresowanie zorganizowanymi wyjazdami to trwały trend, wzmacniany przez czynniki makroekonomiczne. W obszarze reklamowym Grupa WP inwestuje w rozwój własnych produktów. Dzięki temu oferuje możliwość tworzenia kampanii skierowanych na rynki zagraniczne oraz wprowadza innowacyjne rozwiązania, zarówno dla reklamodawców, jak i innych wydawców internetowych” – podano w komunikacie.

W 2023 r. przychody ze sprzedaży segmentu Turystyka wyniosły 494,74 mln zł wobec 242,77 mln zł rok wcześniej, zaś segmentu Reklama i Subskrypcje 714,41 mln zł wobec 624,62 mln zł.

W całym 2023 r. przychody gotówkowe ze sprzedaży wzrosły o 34% r/r do 1 409,2 mln zł.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w 2023 r. skoczyły o 44% r/r do 384 mln zł dzięki uwzględnieniu wyników spółek przejętych pod koniec 2022 r., a także dodatniej zmianie kapitału obrotowego, jak podsumowała spółka.

„Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej w 2023 r. wyniosły -225,9 mln zł. Wydatki na nabycie aktywów niematerialnych i rzeczowych aktywów trwałych (capex) w tym okresie wyniosły 123,7 mln zł. Dodatkowo, wydano 74,6 mln zł na nabycie udziałów w jednostce zależnej (Audioteka), 14 mln zł na nabycie udziałów w inwestycjach wycenianych metodą praw własności (akcje spółki Legimi), a także 5,4 mln zł na nabycie aktywów finansowych (zaliczki związane z działalnością akwizycyjną)” – czytamy dalej w sprawozdaniu finansowym.