Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Renesas rezygnuje z produkcji układów SiC

Renesas Electronics oficjalnie wycofuje się z planów produkcji układów mocy opartych na węgliku krzemu (SiC), rozwiązuje zespół pracujący nad tą technologią i rezygnuje z uruchomienia linii w fabryce w Takasaki. Powodem są pogarszające się warunki rynkowe, spowolnienie sprzedaży aut elektrycznych oraz rosnąca konkurencja z Chin.

 

Decyzja w cieniu globalnych wyzwań

Zgodnie z najnowszymi informacjami, Renesas Electronics zrezygnował z planowanego uruchomienia produkcji półprzewodników mocy opartych na węgliku krzemu w japońskiej fabryce w Takasaki. Firma już na początku roku rozwiązała zespół zajmujący się tą technologią, zamykając rozdział, który miał być odpowiedzią na szybko rosnące zapotrzebowanie sektora elektromobilności. Decyzję tę podjęto w momencie, gdy rynek układów SiC przeżywa wyraźne spowolnienie – szczególnie widoczne na tle wcześniejszych optymistycznych prognoz.

Prezes Renesas, Hidetoshi Shibata, podczas briefingu w lutym 2025 roku, nie ukrywał trudności:

„Uważamy, że sytuacja rynkowa jest niezwykle trudna.”

Według firmy, realizacja projektu nie dawała szans na osiągnięcie rentowności, a w dłuższej perspektywie mogła generować straty.

 

Spadek popytu i chińska konkurencja

Węglik krzemu to kluczowy materiał w nowoczesnych półprzewodnikach, szeroko stosowanych w napędach aut elektrycznych dzięki niskim stratom energii. Jednak według Fuji Keizai rynek SiC w 2024 roku osiągnął wartość ok. 26,9 mld USD, co oznacza wzrost tylko o 18% rok do roku – znacznie mniej, niż prognozowane jeszcze na początku roku 27%. Spadek dynamiki to efekt kilku czynników: m.in. ograniczenia dopłat do elektromobilności w Europie, osłabienia sprzedaży aut elektrycznych oraz wyraźnego wzrostu produkcji chipów SiC przez chińskie firmy.

 

 

Jak podkreślają przedstawiciele branży, agresywna ekspansja producentów z Chin prowadzi do spadku cen i marginalizuje pozycję globalnych graczy. Dodatkowo chińscy producenci samochodów coraz częściej wybierają rodzime układy, ograniczając popyt na produkty zagraniczne.

 

Problemy ma nie tylko Renesas – cała branża pod presją

Nie tylko Renesas odczuwa skutki zmian. Japońska firma Rohm, jeden z głównych konkurentów na rynku SiC, zanotowała w roku fiskalnym 2024 pierwszą od 12 lat stratę netto – właśnie z powodu zwiększonych nakładów na segment SiC. Europejski gigant STMicroelectronics, zaopatrujący m.in. Teslę, od początku 2024 roku stracił na giełdzie ponad 50% wartości, a amerykański Wolfspeed przygotowuje się natomiast do złożenia wniosku o ochronę przed bankructwem.