Rewolucja technologiczna w łańcuchu dostaw może przynieść zysk na poziomie 72,1 mld USD, ale i pewne ryzyka
Zgodnie z najnowszymi prognozami, rynek zarządzania łańcuchem dostaw dynamicznie się rozwija, stając się jednym z najbardziej ekspansywnych sektorów biznesowych. Według danych z 2022 roku, jego wartość osiągnęła imponujące 25,74 mld USD. Prognozy wskazują, że do 2032 roku może ona wzrosnąć do około 72,1 mld USD, co daje skumulowany roczny wzrost na poziomie 10,9 proc.
Rozwój chmury obliczeniowej w logistyce
Firma analityczna Gartner wskazuje, że 69 proc. liderów w zakresie zarządzania logistyką już inwestuje w cyfryzację. Ich celem jest dostosowanie funkcji łańcucha dostaw do cyfrowej rzeczywistości, by móc sprostać wyzwaniom współczesnego biznesu.
Z badania przeprowadzonego przez McKinsey wynika, że przeciętny łańcuch dostaw jest zdigitalizowany w 43 proc. Firmy, które agresywnie inwestują w cyfryzację, mogą spodziewać się imponującego wzrostu zysków i przychodów. Szacuje się, że rocznie może to być nawet 3,2 proc. Świetnie pokazuje to, że głęboka i powszechna cyfryzacja jest niezbędna dla rozwoju organizacji – komentuje Robert Czarniewski, CFO i wiceprezes Polcom.
Organizacje cyfryzujące zarządzanie łańcuchami dostaw, najczęściej kierują się w stronę chmury obliczeniowej. Statista podaje, że globalny rynek oprogramowania do zarządzania łańcuchem dostaw osiągnie 25 mld USD do 2028 r., w porównaniu z 12,44 mln USD w 2020 r. Chmurowe przetwarzanie danych pozwala na integrację danych z różnych źródeł i ułatwia wymianę informacji z partnerami, co zacieśnia współpracę pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw. Pozwala to na skrócenie czasu reakcji na trudne do przewidzenia wydarzenia – nie tylko katastrofy naturalne wpływające na działalność zakładów produkcyjnych, ale też np. zwiększone zapotrzebowanie na komponenty bądź na cały produkt. Wprowadzenie rozwiązań chmurowych do zarządzania łańcuchem dostaw wpływa także na lepsze zarządzanie magazynem.
Według raportu Supply Chain Trends & Insights: Innovation przygotowanego przez Catena Solutions w 2023 roku wydatki na innowacje zarządzania łańcuchami dostaw wzrosły dwukrotnie w stosunku do roku poprzedniego. Z tego samego badania wynika, że 67% CEO chce inwestować procesy wykrywania dysrupcji i innowacji.
Cyberataki na łańcuchy dostaw rosnącym zagrożeniem
Wraz z postępem cyfryzacji pojawiają się nowe wyzwania. Ataki hakerskie stają się coraz bardziej powszechne i zaawansowane. Globalne koszty cyberprzestępstw mają wzrosnąć z 8,44 bln USD w 2022 r. do 23,84 bln USD do 2027 r. – według danych Statista. Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia nowych, bardziej skutecznych narzędzi ataku. Jednym z najpopularniejszych sposobów ataku jest wykradanie danych dostępowych do systemów organizacji. Dlatego też liderzy branży powinni intensyfikować współpracę z działami IT w celu wzmocnienia odporności na ataki.
Łańcuchy dostaw największych korporacji opierają się na miriadzie podwykonawców, często firm z sektora MŚP. To właśnie ten segment jest najbardziej narażony na cyberprzestępstwa. W 2021 roku ponad 80 proc. ataków ransomware zostało wycelowanych w firmy zatrudniające mniej niż 1000 pracowników. Natomiast wśród firm małych, zatrudniających do 100 osób ofiarą tego typu ataku padło 37 proc. w 2021 roku, podaje firma analityczna StrongDM. Łańcuch dostaw jest tak odporny jak jego najsłabsze ogniwo.
– Chmura obliczeniowa może stanowić kluczowy element strategii cyberbezpieczeństwa łańcucha dostaw. Szczególnie w połączeniu z innowacyjnymi usługami, takimi jak backup as a service czy SOC as a service, które wzmacniają odporność na ataki, jednocześnie pozostając ekonomicznie uzasadnionymi w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań on-premise. Niezwykle istotnym aspektem bezpieczeństwa w chmurze jest również szyfrowanie danych oraz ochrona przed atakami DDoS – mówi Anna Kulikowska, Dyrektor Działu Sprzedaży w Polcom.
Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą się skutecznie zabezpieczać przed cyberatakami
Zabezpieczeniem przed skutkami ataku jest także Business Continuity Plan. Plan ten powinien obejmować procedury odzyskiwania danych, przywracania systemów oraz kontynuacji działalności biznesowej w sytuacji awarii lub ataku. Dzięki temu, można zminimalizować ryzyko strat finansowych i reputacji, a także szybko przywrócić normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa po incydencie.
Cyfryzacja otwiera nowe możliwości i wyzwania dla zarządzania łańcuchem dostaw. Jednakże, aby skutecznie wykorzystać potencjał technologiczny, firmy muszą ciągle dostosowywać się do zmieniających się warunków i inwestować w innowacyjne rozwiązania. Wymaga to także współpracy z partnerami biznesowymi i dostawcami, aby zapewnić spójność i ciągłość działania całego łańcucha dostaw.