Rivian robi krok w stronę autonomii – funkcja Universal Hands-Free pojawi się w modelu R1

Rivian

Rivian rozpoczął wdrażanie nowej funkcji Universal Hands-Free w drugiej generacji elektrycznych modeli R1. Aktualizacja znacząco rozszerza zakres dróg, na których kierowca może zdjąć ręce z kierownicy, ale jednocześnie jasno określa granice odpowiedzialności i możliwości systemu.

 

Universal Hands-Free. Co faktycznie potrafi nowy system?

Nowa funkcja, zaprezentowana oficjalnie podczas pierwszego wydarzenia Autonomy & AI Day, pozwala na jazdę bez trzymania kierownicy na ponad 3,5 mln km dróg w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Obejmuje to nie tylko autostrady, ale także wybrane drogi lokalne, pod warunkiem że widoczne są linie wyznaczające pas ruchu.

Rivian podkreśla jednak, że Universal Hands-Free pozostaje systemem wspomagania kierowcy (ADAS), a nie autonomicznej jazdy, bo kierowca musi przez cały czas nadzorować sytuację na drodze. Oprogramowanie nie reaguje na sygnalizację świetlną ani znaki stop, nie wykonuje skrętów i nie podąża za trasą nawigacji. Jeśli użytkownik zasygnalizuje skręt kierunkowskazem i wykona manewr samodzielnie, system może ponownie się aktywować po jego zakończeniu.

 

Rozszerzenie możliwości i doświadczenia konkurencji

Do tej pory system jazdy bez trzymania kierownicy w Rivianach działał wyłącznie na około 217 000 km autostrad. Skok do ponad 3,5 mln km oznacza jakościową zmianę w codziennym użytkowaniu pojazdów R1. Jednocześnie producent zdaje sobie sprawę z ryzyk, które towarzyszą takim rozwiązaniom.

Doświadczenia konkurencji pokazują, że systemy wspomagania jazdy mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, jeśli kierowcy zbyt mocno polegają na elektronice. Tesla i Ford mierzyły się w ostatnich latach z wypadkami, ofiarami śmiertelnymi oraz śledztwami regulatorów i pozwami sądowymi, w których kluczowym problemem była dekoncentracja użytkowników.

Rivian stara się więc precyzyjnie komunikować ograniczenia swojego rozwiązania, unikając nawet sugestii pełnej autonomii na obecnym etapie.

 

Droga do pełnej autonomii i nowe funkcje w aktualizacji

Podczas Autonomy & AI Day firma zapowiedziała, że w kolejnych latach chce doprowadzić swoje pojazdy do możliwości jazdy od punktu do punktu bez udziału kierowcy. Taka funkcja nie pojawi się jednak wcześniej niż w 2026 roku.

Równolegle Rivian rozwija nowy komputer autonomii z autorskim układem scalonym, który zadebiutuje wraz z modelem R2 SUV. System ten, wspierany przez lidar montowany na dachu, ma w przyszłości umożliwić osiągnięcie pełnej autonomii, co zapowiadał prezes firmy RJ Scaringe.

Czwartkowa aktualizacja oprogramowania obejmuje także inne elementy niezwiązane bezpośrednio z autonomią. Pojawiła się nowa wersja cyfrowego kluczyka, kompatybilna z portfelami w iPhone’ach, Apple Watchach oraz smartfonach Google i Samsung. Właściciele czterosilnikowych wersji R1 drugiej generacji otrzymali również funkcję Kick Turn oraz narzędzie RAD Tuner, pozwalające na bardziej zaawansowaną personalizację trybów jazdy.