Roboty, robotaksówki i chipy AI: Xpeng idzie śladem Tesli, ale szybciej

Chiński producent samochodów elektrycznych Xpeng zapowiada uruchomienie w 2026 roku testów autonomicznych taksówek oraz rozpoczęcie produkcji własnych robotów humanoidalnych. Firma ujawniła też autorskie chipy Turing AI, które mają zapewnić najwyższą moc obliczeniową w branży motoryzacyjnej i stać się podstawą nowej generacji pojazdów AV.
Xpeng przyspiesza z autonomią
Na konferencji „AI Day” w Kantonie (Guangzhou) Xpeng ogłosił, że w przyszłym roku ruszy z testami robotaksówek w kilku chińskich miastach. Będą to trzy modele pojazdów wykorzystujące cztery autorskie układy scalone Turing AI. Firma zapewnia, że ich łączna moc obliczeniowa sięga 3 000 TOPS, co czyni je najmocniejszym systemem pokładowym w branży samochodowej.
Chip Turing AI napędza wewnętrzny model językowo-wizualny VLA (Vision-Language-Action), który łączy analizę obrazu, tekstu i kontekstu działania. Xpeng rozwija go jako alternatywę dla amerykańskich modeli wykorzystywanych w systemach autonomicznych. Współpracuje przy tym z Alibabą, której aplikacja AutoNavi (Amap) ma pełnić funkcję platformy dla usług robotaxi.
Według współprezesa firmy, Briana Gu, rozwój technologii AI następuje szybciej, niż przewidywano jeszcze rok temu.
„Widzimy moment przełomu. Moc obliczeniowa i nowe modele AI dają nam pewność, że zbliżamy się do realnego wdrożenia robotaksówek” – powiedział Gu, komentując zwrot w strategii firmy.

Humanoidy wchodzą do biur
Oprócz pojazdów autonomicznych Xpeng zaprezentował drugą generację robota humanoidalnego Iron. Zasilany trzema chipami Turing AI i akumulatorem ze stałym elektrolitem robot ma trafić do produkcji masowej do końca 2026 roku. Choć prezes He Xiaopeng przyznał, że wysoka dostępność taniej siły roboczej w Chinach ogranicza sens wykorzystania robotów w fabrykach, zapowiedział ich wdrożenie w roli przewodników, asystentów sprzedaży i recepcjonistów w biurowcach.
Robot Iron ma oferować personalizację wyglądu, w tym kształtu sylwetki czy fryzury.
„Nie wiem, ile sprzedamy robotów w ciągu dekady, ale będzie ich więcej niż samochodów” – stwierdził z uśmiechem He Xiaopeng.
Xpeng tym samym wchodzi na pole, na którym dotąd dominowała Tesla z projektem Optimus. Gu podkreślił jednak, że część rozwiązań Xpeng rozwijał wcześniej – dotyczy to m.in. robotyki i pojazdów latających, które firma testuje od 2022 roku.
„Tesla była bardziej medialna, ale nasze prace przebiegają równolegle, często z wyprzedzeniem” – dodał.























