Rodzimi konsumenci w aplikacjach zakupowych najchętniej kupują elektronikę

Jak podaje dystrybutor sprzętu IT, firma Komputronik, z przeprowadzonych przez niego badań wynika, że w aplikacjach zakupowych konsumenci najchętniej kupują elektronikę (73,85%), następnie odzież (40,3%) i akcesoria samochodowe (31,4%).

Elektronika to zdecydowanie najwartościowsze rzeczy, jakie badani są skłonni kupić poprzez aplikację zakupową raczej tej odpowiedzi udzieliło aż 61,99% badanych. Meble i rowery nabywa w ten sposób odpowiednio 3,77 i 3,9% ankietowanych, a samochody – 1,35%. Warto dodać, że w tym zakresie takiej formy zakupów jednoznacznie nie wybiera blisko ⅓ respondentów (28,87%).

Następne kategorie cieszyły się mniejszą popularnością – aplikacje obuwnicze (29,65%), kosmetyczne (28,57%), z artykułami sportowymi (23,58%), z artykułami spożywczymi / FMCG (19,95%), turystyczne (19,27%), księgarnie / sklepy z książkami – 18,87% z chemią gospodarczą (18,33%), z kosmetykami / beauty (16,30%), meblowe (13,34%), zoologiczne (12,80%) oraz z zabawkami i artykułami dziecięcymi (8,49%). Wyjątkiem są marketplace’y, uwzględniające wszystkie kategorie, z których deklaruje, że korzysta 36,92% badanych, podano.

„Z perspektywy ostatnich 10 lat widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania użytkowników korzystaniem z aplikacji zakupowych. Ten okres jest tak naprawdę papierkiem lakmusowym, jeśli chodzi o wszystkie najważniejsze zmiany w tym zakresie. Szacuje się, że w latach 2011-2013 udział wykorzystujących aplikacje zakupowe wynosił około 5-10%, co wynikało w głównej mierze z niskiej penetracji smartfonów oraz nikłego dostępu do różnego rodzaju aplikacji – czytamy w komentarzu Karoliny Pietz-Drapińskiej, marketing & digital development director w Komputroniku. – Rozwój platform, takich jak Allegro, AliExpress czy OLX sprawił, że w latach 2014-2015 użytkownicy coraz chętniej instalowali na swoich urządzeniach nowe, mobilne rozwiązania, które ułatwiały i przyspieszały zakupy. W tych latach poziom wykorzystania aplikacji zakupowych można szacować na około 15-20%. Dużym motorem napędowym była pandemia Covid-19. Jak wynika z danych Data.ai, w 2020 r. aplikacje dla sprzedawców detalicznych odnotowały 43% wzrost liczby pobrań r/r. Raport PwC z 2021 roku wskazuje natomiast, że 30% Polaków korzystało w tym czasie z aplikacji mobilnych do robienia zakupów”.

Badanie Komputronika pokazuje, że użytkownicy w bardzo zróżnicowany sposób korzystają obecnie z aplikacji zakupowych. Najwięcej ankietowanych (17,81%) używa aplikacji zakupowych kilka razy w miesiącu, a 13,98% – kilka razy w tygodniu. Raz w miesiącu robi to 11,81% respondentów, z kolei raz w tygodniu – 8,37% Z aplikacji zakupowych nie korzysta 26,97% internautów.

Konsumenci najczęściej sprawdzają lub porównują ceny – taka odpowiedź dotyczy 75,88% pytanych, tą drogą szukają także informacji technicznych (46,09%), sprawdzają dostępność (45,82%) i śledzą status zamówienia 45,42%, jak napisano w komunikacie.