Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Rodzimi konsumenci w aplikacjach zakupowych najchętniej kupują elektronikę

Jak podaje dystrybutor sprzętu IT, firma Komputronik, z przeprowadzonych przez niego badań wynika, że w aplikacjach zakupowych konsumenci najchętniej kupują elektronikę (73,85%), następnie odzież (40,3%) i akcesoria samochodowe (31,4%).

Elektronika to zdecydowanie najwartościowsze rzeczy, jakie badani są skłonni kupić poprzez aplikację zakupową raczej tej odpowiedzi udzieliło aż 61,99% badanych. Meble i rowery nabywa w ten sposób odpowiednio 3,77 i 3,9% ankietowanych, a samochody – 1,35%. Warto dodać, że w tym zakresie takiej formy zakupów jednoznacznie nie wybiera blisko ⅓ respondentów (28,87%).

Następne kategorie cieszyły się mniejszą popularnością – aplikacje obuwnicze (29,65%), kosmetyczne (28,57%), z artykułami sportowymi (23,58%), z artykułami spożywczymi / FMCG (19,95%), turystyczne (19,27%), księgarnie / sklepy z książkami – 18,87% z chemią gospodarczą (18,33%), z kosmetykami / beauty (16,30%), meblowe (13,34%), zoologiczne (12,80%) oraz z zabawkami i artykułami dziecięcymi (8,49%). Wyjątkiem są marketplace’y, uwzględniające wszystkie kategorie, z których deklaruje, że korzysta 36,92% badanych, podano.

„Z perspektywy ostatnich 10 lat widzimy dynamiczny wzrost zainteresowania użytkowników korzystaniem z aplikacji zakupowych. Ten okres jest tak naprawdę papierkiem lakmusowym, jeśli chodzi o wszystkie najważniejsze zmiany w tym zakresie. Szacuje się, że w latach 2011-2013 udział wykorzystujących aplikacje zakupowe wynosił około 5-10%, co wynikało w głównej mierze z niskiej penetracji smartfonów oraz nikłego dostępu do różnego rodzaju aplikacji – czytamy w komentarzu Karoliny Pietz-Drapińskiej, marketing & digital development director w Komputroniku. – Rozwój platform, takich jak Allegro, AliExpress czy OLX sprawił, że w latach 2014-2015 użytkownicy coraz chętniej instalowali na swoich urządzeniach nowe, mobilne rozwiązania, które ułatwiały i przyspieszały zakupy. W tych latach poziom wykorzystania aplikacji zakupowych można szacować na około 15-20%. Dużym motorem napędowym była pandemia Covid-19. Jak wynika z danych Data.ai, w 2020 r. aplikacje dla sprzedawców detalicznych odnotowały 43% wzrost liczby pobrań r/r. Raport PwC z 2021 roku wskazuje natomiast, że 30% Polaków korzystało w tym czasie z aplikacji mobilnych do robienia zakupów”.

Badanie Komputronika pokazuje, że użytkownicy w bardzo zróżnicowany sposób korzystają obecnie z aplikacji zakupowych. Najwięcej ankietowanych (17,81%) używa aplikacji zakupowych kilka razy w miesiącu, a 13,98% – kilka razy w tygodniu. Raz w miesiącu robi to 11,81% respondentów, z kolei raz w tygodniu – 8,37% Z aplikacji zakupowych nie korzysta 26,97% internautów.

Konsumenci najczęściej sprawdzają lub porównują ceny – taka odpowiedź dotyczy 75,88% pytanych, tą drogą szukają także informacji technicznych (46,09%), sprawdzają dostępność (45,82%) i śledzą status zamówienia 45,42%, jak napisano w komunikacie.