Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Rok znaczących wzrostów sprzedaży rozwiązań IT – komentuje Zbigniew Mądry z AB

Jakie są najważniejsze wyzwania, jakie czekają branżę IT w 2025 roku​? Które trendy zarówno w biznesie jak i samej sprzedaży, będą kształtowały działalność Państwa firmy w 2025 roku?

Rozpoczęty już rok 2025 zapowiada się jako rok w dużej mierze przełomowy przynajmniej z kilku względów. Większość organizacji badających rynki IT przewiduje powrót Polski na ścieżkę znaczących wzrostów wartości sprzedaży rozwiązań IT w nadchodzących miesiącach. Związane to jest zarówno ze stroną technologiczną rynku, która wymusza jeszcze większe przyspieszenie na ścieżce cyfrowej transformacji gospodarki, lecz także ze stroną możliwości inwestycyjnych, gdzie spodziewamy się dostępności znaczących budżetów na wydatki związane z IT – na przykład z puli środków KPO, które w Polsce z opóźnieniem w porównaniu do większości krajów UE dopiero trafiają na instytucji i przedsiębiorstw. Nie będzie to jednak rok pozbawiony wyzwań. Staramy się jednak na nie patrzeć przez pryzmat możliwości przygotowania się na ich zaadresowanie oraz wykorzystania bardziej jako szans rynkowych niż samych barier.

Jako pierwsze wyzwanie wskazałbym bardzo duże przyspieszenie technologiczne, jakie obecnie następuje na rynku – ze sztandarowym obszarem sztucznej inteligencji na czele. Światowe inwestycje w tym sektorze rosną w sposób wykładniczy i nasz kraj (czy patrząc szerzej – Unia Europejska) muszą w tym obszarze poczynić bardzo duże inwestycje, gdyż wiele wskazuje, że będzie to kluczowy czynnik konkurencyjności gospodarczej w nadchodzących latach i dekadach.

Inwestycje te muszą obejmować bardzo wiele obszarów – od budowy centrów obliczeniowych oraz infrastruktury zdolnej do tworzenia i obsługi systemów AI, poprzez obszar badawczo-rozwojowy realizowany w sektorze naukowym oraz komercyjnym, aż do szerokiego wykorzystania możliwości oferowanych przez technologię AI w pracy i życiu codziennym naszych społeczeństw. Współdziałanie na bardzo wielu obszarach na poziomie krajowym oraz europejskim jest tutaj niezbędne, aby zapewnić dalszy rozwój cyfryzacji i automatyzacji w wielu dziedzinach gospodarki – w którym na ten moment Europa została w tyle za Stanami Zjednoczonymi (oraz podejmującymi rękawicę rywalizacji globalnej w tym obszarze Chinami). Jednocześnie planowane przyspieszenie działań unijnych w tym obszarze stwarza bardzo duże możliwości dla branży IT pod kątem rozwoju, w tym dostaw na wielką skalę rozwiązań optymalizowanych dla AI przez dystrybucję IT. Obok sztucznej inteligencji, obszarów, gdzie wymagana jest intensyfikacja wdrażania najnowszych technologii, jest jeszcze więcej. Można do nich zaliczyć łączność bezprzewodową (5G, WIFI 7), przetwarzanie danych na brzegu sieci (edge computing) czy dalszy rozwój IoT – na przykład w segmencie przemysłowym. Natomiast symbolem i obszarem tempa zmian oraz konieczności nadążenia za nimi jest i będzie w tym roku niewątpliwie sztuczna inteligencja.

 

Jako największy dystrybutor rozwiązań IT i elektroniki w regionie CEE także mamy swoją rolę w rozwoju upowszechniania trendu związanego z AI. Współpracujemy z partnerami i dostarczamy sprzęt z zaimplementowaną sztuczną inteligencją: począwszy od modeli komputerów z AI, przez modernistyczne smartfony wspierane przez AI, aż po serwery i macierze dyskowe. Właściwie możemy spodziewać się innowacji w tym obszarze w niemal każdej kategorii produktowej. Docelowo – integracja sprzętu z AI zapewniająca ich większą wydajność i niezawodność, ma na celu przyczynić się do lepszej efektywności i innowacyjności w miejscu pracy, bardziej spersonalizowanych doświadczeń, a także do obniżenia kosztów operacyjnych.

Naszym zadaniem jako AB jest w tym momencie ewangelizowanie klientów pod kątem technologii AI, tłumaczenie korzyści płynących z zastosowania innowacji, a także korelacji ceny z jakością nowego sprzętu. Stawiamy na edukację Partnerów, aby Ci mogli przekazywać wiedzę dalszym użytkownikom i klientom końcowym. Promujemy w AB, wśród naszych Partnerów, rozmaite treści jak np. kurs, który tłumaczy, o co chodzi z AI oraz – na wyższych poziomach – pomaga przygotować się do oferowania tego typu rozwiązań, identyfikacji potrzeb itd. Wewnątrz zaimplementowaliśmy już też programy sprzedażowe z AI, które pomagają Partnerom w zakresie obsługi klienta, sprzedaży kompatybilnych produktów, itp. Dążymy do zwiększenia świadomości o tym, jak AI może pomóc nam w pracy, a docelowo do zwiększenia poziomu adaptacji tego typu rozwiązań i ich sprzedaży.

Drugim obszarem, gdzie wyzwania rosną właściwie rok do roku od wielu lat, jest segment bezpieczeństwa. Poziom wymagań wobec infrastruktury IT już dawno przestał się kończyć na obszarze jej wydajności, a z każdym rokiem wymagania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa naszych danych oraz procesów IT zyskują na znaczeniu. Skomplikowana sytuacja geopolityczna czy po prostu lawinowy wzrost aktywności cyberprzestępców związany z tym, że obszar IT staje się obszarem kluczowych procesów ekonomicznych, wymusza znaczące inwestycje w obszarze cyberbezpieczeństwa zarówno w segmencie publicznym, jak i komercyjnym.

Rok 2025 będzie w tej materii znaczący ze względu na wchodzące regulacje związane z dyrektywą NIS2, lecz także ze względu na przepisy związane ze stosowaniem rozwiązań z listy bezpiecznych dostawców sprzętu i oprogramowania. Przygotowania do spełnienia wymogów związanych z regulacjami (ale także z rosnącą świadomością znaczenia zagrożeń) ruszyły pełną parą w minionym roku, ale fala kulminacyjna inwestycji w obszarze bezpieczeństwa powinna przypaść na ten rok.

Stwarza to bardzo duże możliwości biznesowe dla dostawców rozwiązań IT – w obszarze, który jednocześnie wymaga bardzo dużych kompetencji i specjalizacji. Ilość obszarów do zaadresowania jest tutaj ogromna – od bezpieczeństwa kluczowych data center, przez bezpieczeństwo sieci aż po ochronę rozwiązań klienckich na poziomie poszczególnych użytkowników systemów IT. Jednocześnie coraz mocniej w tle rozwija się dyskusja na temat przepisów i regulacji na obszarze UE związanych z bezpieczeństwem danych oraz procesów IT pod kątem ich efektów na zmniejszenie konkurencyjności Europy pod kątem badań i rozwoju nowych technologii (znowu sztandarowym przykładem jest tutaj AI). Znalezienie swoistego balansu między naszym faktycznym bezpieczeństwem, a umożliwieniem pozostania konkurencyjnym w globalnym wyścigu technologicznym wydaje się kolejnym znaczącym wyzwaniem, przed którym stajemy i któremu Europa musi stawić czoła bardzo szybko.

Z naszej perspektywy jako AB, temat nie traci na znaczeniu, a wręcz przeciwnie – zarówno rozwiązania wspierające cyberbezpieczeństwo, jak i szkolenia Centrum Kompetencyjnego w tym zakresie cieszą się dużą, wciąż rosnącą popularnością. Jako dystrybutor realizujemy swoją misję – wprowadzamy innowacje, aby pomóc naszym klientom sprostać wymaganiom obecnych czasów oraz nadchodzącym zmianom wynikającym z regulacji NIS2. Wraz z Partnerami realizujemy duże i szeroko zakrojone projekty dostarczając produkty i rozwiązania, co świetnie wpisuje się w strategię Grupy AB, jako ważnego partnera w zapewnieniu cyberbezpieczeństwa. Jesteśmy aktywni też na polu edukacyjnym – nasz ośrodek szkoleniowy Centrum Kompetencyjne AB S.A. realizuje szereg webinarów z zakresu cyberbezpieczeństwa. Przykładowo – ośrodek mocno zaangażował się korzystając ze wsparcia ekspertów Producentów w kampanię European Cyber Security Month tj. inicjatywę NASK i Europejskiej Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), organizując szereg szkoleń i webinarów (tylko w samym październiku było 7 spotkań poświęconych temu tematowi).

Jako trzeci obszar wymieniłbym obszar ESG związany z transformacją w kierunku „zielonego IT”. Pomimo tego, że nowa administracja amerykańska wydaje się wykonywać dość mocny zwrot od dbałości o politykę środowiskową, sądzimy, że ten obszar wciąż pozostanie kluczowym wyzwaniem branży IT. Składa się on bowiem z dwóch kluczowych aspektów – tym długofalowym związanym z troską o stan środowiska i zasobów naszej planety. Lecz również z aspektem drugim – związanym mocniej z bieżącymi czynnikami ekonomicznymi. I właśnie ten drugi aspekt będzie nadal mocno wymuszał na branży IT inwestycje w transformację infrastruktury na bardziej efektywną, chociażby pod kątem zużycia energii. Rosnące ceny energii już spowodowały, iż aspekt mocy obliczeniowej obecnie praktycznie zawsze jest oceniany z perspektywy nie tylko wydajności, lecz też kosztów utrzymania i działania systemów IT.

Nie ma przypadku w tym, że coraz częściej czytamy, iż big tech bardzo mocno inwestuje w nowoczesne i bardziej ekologiczne technologie (związane np. z chłodzeniem data center wodą morską, czy pozyskiwaniem energii ze źródeł odnawialnych lub wręcz energii nuklearnej) – bo przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów środowiskowych proces ten jest na końcu również opłacalny od strony biznesowo – kosztowej. I ten aspekt finansowy – powiązany na przykład z kosztami energii dla infrastruktury IT, ale nie tylko – bo dotykający także odzyskiwania surowców z milionów ton zużytego sprzętu czy nawet efektywnego zarządzania sprzętem IT tak, żeby maksymalizować jego utylizację – będzie w dużej mierze definiował i stymulował zieloną transformację IT. I podobnie jak w pozostałych obszarach, stwarza to bardzo duże możliwości dla dostawców rozwiązań IT – takich, którzy zbudowali kompetencje i wiedzę, w jaki sposób tworzyć systemy, które powyższym wymaganiom potrafią sprostać i optymalizować koszty IT zarówno dla środowiska, jak i dla biznesu.

 

Dla Grupy AB, ESG występuje także w wymiarze raportowym, operacyjnym i ewolucji ładu korporacyjnego. Przeprowadziliśmy stosowne analizy i prowadzimy zbieranie danych do naszego pierwszego sprawozdania zrównoważonego rozwoju. Nasze struktury ewoluują, aby optymalnie wykorzystać szanse związane z rosnącą transparentnością, takie jak potencjalna redukcja kosztów operacyjnych (w tym kosztów energii dzięki własnym instalacjom PV), wykorzystanie ewentualnych szans na redukcję kosztów finansowania dzięki redukcji naszej emisyjności.

 

Trzy trendy, które wymieniliśmy, należą do zjawisk globalnych, które powinny w obecnym roku bardzo mocno odcisnąć swój ślad na naszej branży. Natomiast warto też spojrzeć na branżę bardziej lokalnie z perspektywy rynku polskiego.

Na samym początku wspomniane zostały duże fundusze inwestycyjne głównie ze środków unijnych, które są obecnie uruchamiane w kraju na procesy cyfrowej transformacji. Warto jednak spojrzeć również na sektory, gdzie spodziewamy się największego zapotrzebowania na rozwój IT. Pierwszym takim obszarem jest niewątpliwie edukacja i zapowiadane projekty przekształcające polskie szkoły pod kątem wymagań nowoczesnego nauczania, budowania kompetencji poruszania się w cyfrowym świecie – także pod kątem rozwoju AI. Obszar drugi to inwestycje na środowisko naukowo-badawcze – związane głównie z polskim szkolnictwem wyższym. Przewijają się tutaj głównie projekty związane z rozbudową mocy obliczeniowej na uczelniach, która może służyć zarówno środowiskom badawczym, jak i komercyjnym projektom naukowym do poszerzania możliwości prowadzenia odpowiednio wysokozaawansowanych obliczeń niezbędnych w obecnej nauce.

Ponownie, mocno akcentowany jest w tym kontekście aspekt sztucznej inteligencji i stworzenia w Polsce (być może również w ramach większego unijnego projektu) infrastruktury pozwalającej prowadzić badania na tym polu. Kolejnym obszarem, na które zapisane są duże środki inwestycyjne, jest medycyna, do transformacji, której również pod kątem wdrożenia nowoczesnych systemów i procesów IT nikogo chyba w naszym kraju przekonywać nie trzeba.

Postępować powinna również cyfryzacja administracji publicznej. We wszystkich tych obszarach nakładały się będą wcześniej wspomniane trendy globalne – czyli oparcie się o nowe technologie w aspekcie automatyzacji, łączności, bezpieczeństwa czy optymalizacji kosztowej utrzymania rozwiązań IT. Dodatkowo na rok 2025 przypadają zdarzenia jednorazowe – jak np. szeroko już komunikowane zakończenie wsparcia dla systemu Windows 10 dla firmy Microsoft, które również są impulsem pobudzającym wymianę i unowocześnianie rozwiązań IT. Wygląda więc na to, że od strony zapotrzebowania z rynku oraz wyzwań technologicznych, które nasz kraj musi zaadresować, strona popytowa, powinna bardzo mocno wystrzelić w górę względem poprzedniego roku, gdzie Polska na tle innych krajów Europy nie była liderem wzrostów rynku IT. Głównym zadaniem dla dostawców rozwiązań IT (na każdym poziomie – producentów, dystrybutorów oraz integratorów) jest odpowiednie przygotowanie się do sprawnego i efektywnego zarządzenia potrzebami rynku – tak, aby faktyczna transformacja cyfrowa naszego kraju odbyła się w sposób oparty o spójną wizję oraz najwyższe i najnowocześniejsze standardy IT. To bowiem, w jaki sposób przejdziemy jako branża IT przez okres tych znaczących wyzwań w roku bieżącym i kolejnych, zdefiniuje nie tylko wyniki biznesowe samej branży, ale stanie się kołem zamachowym dalszego przyspieszenia naszego rozwoju jako kraju.