Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Rosnące koszty i zmieniające się oblicze awarii centrów danych – raport Uptime Institute

W 2024 roku branża centrów danych zanotowała wyraźne zmiany w charakterze awarii – wynika z najnowszego raportu Uptime Intelligence, jednostki badawczej działającej w ramach Uptime Institute. Chociaż incydenty są coraz rzadsze i mniej dotkliwe, ich koszty rosną, stawiając operatorów przed nowymi wyzwaniami.

 

Mniej awarii, ale coraz droższych

Według Uptime Intelligence, 53% operatorów odnotowało przynajmniej jedną awarię w latach 2021–2024. To mniejszy odsetek niż w poprzednich trzyletnich okresach, co sugeruje poprawę w zarządzaniu ryzykiem i wzrost niezawodności infrastruktury IT. Co więcej, aż 76% z 768 przebadanych operatorów zadeklarowało, że ich problemy miały charakter „minimalny” lub „nieznaczny”. Jedynie 3% doświadczyło poważnych awarii.

Jednak gdy dojdzie już do znaczącego incydentu, jego koszt bywa bardzo wysoki. Wśród operatorów, którzy ujawnili szczegóły finansowe, 54% oszacowało straty z ostatniej poważnej awarii na ponad 100 tys. dolarów, a 20% musiało zmierzyć się z wydatkami przekraczającymi 1 mln dolarów. To wzrost o 4 pkt procentowe rok do roku. Na ten trend wpływ mają m.in. coraz większa krytyczność usług cyfrowych, inflacja, rosnące koszty pracy i sprzętu, kary za niedotrzymanie umów SLA oraz dłuższy czas przywracania pełnej funkcjonalności.

 

Najczęstsze przyczyny i rola człowieka

Niezmiennie najpoważniejsze awarie wynikają z problemów z zasilaniem – wskazało na nie 54% spośród 97 ankietowanych operatorów. Chłodzenie odpowiadało za 13% najpoważniejszych incydentów, a sieć za 12% Gdy jednak wziąć pod uwagę wszystkie awarie, niezależnie od ich skali, aż 53% odpowiedzi dotyczyło problemów IT i sieciowych, wynikających m.in. z rosnącej złożoności systemów oraz błędów w zarządzaniu zmianą i błędnych konfiguracji.

 

 

Coraz większym wyzwaniem jest również czynnik ludzki. 58% spośród 397 operatorów wskazało, że najczęstszą przyczyną błędów ludzkich jest nieprzestrzeganie procedur przez pracowników centrów danych. To aż o 10 pkt procentowych więcej niż rok wcześniej i – zdaniem autorów raportu – odzwierciedla młodość branży i konieczność zatrudniania mniej doświadczonej kadry w odpowiedzi na gwałtowny wzrost rynku.

 

Trendy technologiczne i nowe wyzwania

Raport Uptime Intelligence podkreśla rosnącą popularność narzędzi opartych na oprogramowaniu i rozproszonych rozwiązaniach zwiększających odporność centrów danych. Ich wprowadzenie wspiera redundancję infrastruktury, ale jednocześnie utrudnia identyfikację źródeł awarii – szczególnie w środowiskach złożonych i dynamicznie się rozwijających.

Andy Lawrence, dyrektor wykonawczy Uptime Intelligence, komentuje:

„Ogólnie rzecz biorąc, liczba awarii spada. Operatorzy centrów danych mierzą się jednak z rosnącą liczbą zewnętrznych zagrożeń, takich jak ograniczenia sieci energetycznych, ekstremalne zjawiska pogodowe, awarie dostawców sieci i problemy z oprogramowaniem stron trzecich. Mimo bardziej zmiennego otoczenia ryzyka, obserwujemy jednak postęp w zakresie niezawodności.”