Rozwiązania big data od T-Mobile nagrodzone przez samorządowców podczas Smart City Forum we Wrocławiu.
Czy dane telekomunikacyjne mogą wspierać politykę przestrzenną i politykę rozwoju samorządu? Okazuje się, że tak, a co więcej takie podejście jest doceniane przez polskich włodarzy. Tak było właśnie w przypadku projektu zrealizowanego przez T‑Mobile dla Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, w ramach którego big data została wykorzystana do analizy ruchu turystycznego. Rozwiązanie to zostało nagrodzone podczas jednego z najbardziej prestiżowych spotkań polskich samorządowców – Smart City Forum we Wrocławiu.
Nawet jedna informacja może zmienić nasze życie, a co dopiero wielkie zbiory danych. Przekonali się o tym włodarze województwa pomorskiego, którzy korzystając z rozwiązania T‑Mobile opartego na big data, mogą dziś efektywniej organizować życie mieszkańców w gminach i podejmować decyzje poprawiające komfort życia mieszkańców miasta. Jak to możliwe? W oparciu o w pełni zanonimizowane dane, pomorskim samorządowcom udało się oszacować rzeczywistą liczbę osób przebywających w obszarach lokalnych gmin, a w szczególności dynamicznie zmieniającego się Trójmiasta i jego bezpośredniego otoczenia.
Zestawianie tych danych z informacjami zebranymi w konwencjonalny sposób wykazało niedoszacowanie lub przeszacowanie liczby mieszkańców i turystów w poszczególnych gminach, a także pozwoliło na określenie rzeczywistej liczby odwiedzających i przepływy ludności. To jedno z pierwszych tego typu opracowań w Polsce, które pozwoliło włodarzom wyciągać istotne wnioski na temat bieżącego i strategicznego zarządzania procesami rozwojowymi w samorządzie. Dodatkowo pozyskane informacje uzupełniły dane meldunkowe pochodzące z GUS.
Innowacyjne podejście do wykorzystania big data doceniła kapituła konkursowa Smart City Forum, która w ostatnich dniach nagrodziła projekt T‑Mobile podczas spotkania dla włodarzy miast i przedstawicieli samorządów. Nagrodę od Prezydenta Miasta Sopot w imieniu T‑Mobile Polska odebrała Magdalena Grzebieniak (Top Account Manager w Biurze Rozwoju Sprzedaży i Nowych Technologii), odpowiedzialna za projekt po stronie sprzedaży.
Podczas tegorocznego Smart City Forum przedstawiciele T‑Mobile dyskutowali także o cyfryzacji samorządów oraz o tym, jak technologia może zmieniać miasta i ułatwiać życie mieszkańcom. Robert Solnica, Dyrektor Działu Sprzedaży do Rynku Holding i Energetyka, wspólnie z Robertem Bednarskim, Zastępcą Dyrektora ds. Smart City w Urzędzie Miejskim Wrocławia, opowiedział o wdrożonym we Wrocławiu systemie inteligentnych miejsc parkingowych. T‑Mobile pojawił także w debacie dotyczącej wpływu innowacji na zmianę DNA miasta, w ramach której operator podkreślał wagę cyberbezpieczeństwa w kontekście miast.