Rozwiązania DaaS, czyli jak w ogóle zapomnieć o obsłudze IT? Jedną z firm, które oferują niezwykle atrakcyjne pakiety rozwiązań DaaS jest HP Inc Polska.
DaaS (Device as a Service, ang. Urządzenie jako usługa) to szereg rozwiązań, których celem jest tak naprawdę jedno – przesunięcie zadbania o firmowe urządzenia na firmę trzecią, zwykle producenta oferowanych urządzeń. To bardzo wygodne dla firm, które mogą w ten sposób nie tylko oszczędzić na dziale IT, ale też zadbać o pełną spójność firmowej floty komputerowej. Jedną z firm, które oferują bogate pakiety rozwiązań DaaS jest HP – jeden z liderów rynku komputerów biznesowych.
Na DaaS należy patrzeć znacznie szerzej niż przywykliśmy przyglądać się rozwiązaniom IT. Usługi DaaS rozpoczynają się już na etapie wyboru sprzętu i oprogramowania, które będzie używane przez firmę korzystającą z oferty DaaS. Kończą się zaś na dokładnie drugim zakończeniu cyklu życia sprzętu – czyli utylizacji zużytych urządzeń, po drodze obejmując obsługę z zarządzaniem i serwisowaniem. Specyfika usług DaaS zależy od producenta. HP może pochwalić się jedną z najbardziej kompleksowych usług tego typu na rynku.
Rozwiązanie HP DaaS ma kilka przewag nad tradycyjnym modelem utrzymania infrastruktury IT w firmie. Przede wszystkim jest bardziej elastyczne. W modelu tradycyjnym kupujemy konkretne urządzenia: laptopy, monitory, komputery stacjonarne czy drukarki. Zwykle dokonujemy zakupu z myślą o aktualnym zapotrzebowaniu, nie mogąc w pełni dokładnie przewidzieć tego, jaką infrastrukturą IT powinniśmy dysponować np. za rok. W przypadku korzystania z usług HP DaaS mamy możliwość dość płynnego dopasowania do aktualnych potrzeb. Ponadto, w trakcie korzystania z usług HP DaaS możemy uzyskać informacje o obciążeniu konkretnych urządzeń w naszej flocie komputerowej. Może przecież okazać się, że któryś z pracowników stale wykorzystuje ledwie kilka procent mocy obliczeniowej swojego komputera, podczas gdy inny ciągle ma problem z niedoborem wydajności.
Wybierając rozwiązanie HP DaaS możemy właściwie zapomnieć o takich problemach jak zużyta bateria w laptopie czy konieczność przeprowadzenia testów firmowej aplikacji na nowym sprzęcie. To (w zależności od wybranego pakietu) może świadczyć sam usługodawca. Ważną częścią usług DaaS jest także analityka predyktywna, czyli przewidywanie przyszłych scenariuszy wydarzeń w oparciu o zebrane wcześniej statystyki. Można więc np. przewidzieć cykl życia określonych urządzeń czy obciążenie obliczeniowe w różnych okresach roku. Wszystko, by optymalnie dopasować się do potrzeb firmy. Nietrudno o wniosek, że rozwiązania DaaS to świetny model dla przedsiębiorstw, których flota komputerów i innych urządzeń elektronicznych jest dość pokaźna. Czy fakt, iż mogą być one zarządzane i nadzorowane zdalnie nie wystawia ich jednocześnie na zagrożenie niepowołanego dostępu? Miedzy innymi o to pytamy eksperta z HP Inc, Dariusza Balcerzaka.
Jak najłatwiej wyjaśnić czym w ogóle jest DaaS?
Rozwiązanie HP DaaS to rozwiązanie oparte na analityce predyktywnej łączące urządzenia i odpowiednio dobrany zakres usług służących proaktywnemu zarządzaniu flotą. Umożliwia rozwiązanie problemów i wyzwań dotyczących: rosnącej różnorodności urządzeń, wielości systemów operacyjnych, wzrastającego poziomu zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz ograniczonych zasobów IT. Wszystko to możemy połączyć z opcjonalną usługą finansowania. Rozwiązanie HP DaaS znacząco wpływa na zwiększenie wydajność pracowników, wzrost poziomu zadowolenia użytkowników, obniżenie kosztów IT oraz wzrost poziomu cyberbezpieczeństwa w firmach
Jak prezentuje się kwestia bezpieczeństwa HP DaaS?
Rozwiązanie HP DaaS spełnia najwyższe standardy związane z bezpieczeństwem: jest certyfikowane przez zewnętrzną firmę audytująca na zgodność z normą dot. zarządzaniem bezpieczeństwem informacji ISO 27001:2013, wykorzystuje standardy bezpieczeństwa Amazon Web Data Center Security oraz standardy bezpieczeństwa NIST SP 800-53 oraz SSAE 16 SOC2.
Każdy operator usług DaaS podchodzi do zagadnienia bezpieczeństwa nieco inaczej. W jaki sposób HP dba o bezpieczeństwo floty urządzeń w ramach HP DaaS?
Rozwiązanie HP DaaS umożliwia nadzór nad stosowaniem się przez użytkowników do obowiązującej w firmie polityki bezpieczeństwa poprzez monitorowanie aplikacji bezpieczeństwa wymaganych do stosowania na urządzeniach końcowych, takich jak antywirus, zapora sieciowa (firewall) czy aplikacja do szyfrowania danych. Monitorowanie oznacza sprawdzanie czy te wymaganie aplikacje są zainstalowane, zaktualizowane do wymaganej wersji oraz czy są uruchomione. W bardziej zaawansowanych wariantach rozwiązania, dzięki oprogramowaniu Unified Endpoint Management, rozwiązania daje wręcz możliwość wymuszania na użytkownikach stosowania polityki bezpieczeństwa, a dla urządzeń zagubionych lub skradzionych możliwe jest ich lokalizowanie oraz zdalne blokowanie lub nawet usuwanie danych. Ponieważ ponad 60% cyberataków jest skierowanych właśnie na urządzenia końcowe, ich właściwe zabezpieczenie jest kluczowe w ochronie firmy przez cyberprzestępczością.
Czy administrator w systemie HP DaaS może reagować na niepokojące zachowanie oprogramowania lub sprzętu na monitorowanych maszynach bez względu na ich system operacyjny oraz jak skuteczna jest automatyzacja powiadomień, które otrzymuje administrator?
Korzystając z zasadniczego elementu rozwiązania HP DaaS, czyli „chmurowego” modułu zarządzania proaktywnego TechPulse, oraz oprogramowania Unified Endpoint Management, administrator ma możliwość zarządzania nie tylko urządzeniami HP, ale również komputerami innych producentów oraz urządzenia mobilnymi (smartfony i tablety) opartymi na systemach IOS i Android, łącznie z możliwością aktualizacji systemu operacyjnego oraz instalacji i aktualizacji aplikacji. Dzięki funkcjonalnościom analitycznym opartym o algorytmy predykcyjne, możliwe jest przewidywanie awarii urządzenia i jego kluczowych elementów nim one wystąpią i proaktywne wykonanie odpowiednich działań by tym awariom zapobiec. Wszystkie raporty analityczne oparte na danych z monitorowania są dostępne dla administratora na portalu, na którym poza analizami predykcyjnymi, dostępne są również analizy wydajności urządzeń i ich obciążania poszczególnymi aplikacjami. Każda nieprawidłowość – w tym nawet ryzyko wystąpienia awarii, niezgodność z polityką bezpieczeństwa lub problemy z wydajnością urządzenia – jest raportowana w postaci incydentu, który może być automatycznie przesłanych do zdefiniowanej listy osób. Istnieje również możliwość integracji modułu TechPulse z rozwiązaniami klasy ITSM poprzez API.
Jakie korzyści ze sprzedaży rozwiązania HP DaaS może odnieść Partner HP?
Przede wszystkim Partnerowi oferującemu rozwiązanie HP DaaS jest znacznie łatwiej przekonać klienta do wyboru jego oferty, ponieważ może zaproponować cały szereg konkretnych korzyści biznesowych jakie klient może uzyskać dla swojej organizacji. Wśród nich m.in. zmniejszenie obciążeń i optymalizację wydatków IT, przewidywalność kosztów, wzrost produktywności użytkowników oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa. Sam Partner dzięki umowom długoterminowym, zawieranym na 3, 4, a nawet na 5 lat, zwiększa lojalność klientów, a dzięki rynkowej unikalności rozwiązania może odróżnić swój biznes od konkurencji i uzyskać wyższe marże na projektach. Istotna jest również dodatkowa kompensacja finansowa ze sprzedaży, jaką może uzyskać Partner po uzyskaniu specjalizacji HP DaaS.
Rozwiązania DaaS z całą pewnością są w stanie wydatnie ułatwić organizację IT w firmie. Wdrażając model DaaS, przedsiębiorstwo może zdecydowanie skuteczniej funkcjonować, bez poświęcania uwagi obsłudze IT. To nie tylko oszczędność pieniędzy, ale też czasu i wysiłku. Ponieważ informatyzacja pracy dotyczy właściwie wszystkich gałęzi gospodarki, to liczba firm, dla których rozwiązania DaaS mogą okazać się szansą na bezproblemowe działanie, już teraz jest znaczna i będzie stale rosła. Jakie są wady takiego rozwiązania? Słabość pamięci. Można w ogóle zapomnieć o znacznej części obsługi IT.