Rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, możliwości i sposoby wykorzystania VR i AR w medycynie, architekturze i biznesie – za nami III edycja European VR/AR Congress.
Rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, możliwości i sposoby wykorzystania VR i AR w medycynie, architekturze i biznesie, a także przyszłość tych technologii – to tematy, które zdominowały trzecią edycję European VR/AR Congress. Dwa dni Kongresu zgromadziły w Centrum Nauki Kopernik ekspertów i pasjonatów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, którzy zgodnie podkreślali: to nasza przyszłość.
Jak za pomocą VR/AR szkolić chirurgów albo pracowników budowy? Czy VR może uleczyć zeza i znacząco wpłynąć na życie seniorów? Co zrobić, aby na nowo odbudować zaufanie odbiorców mediów oraz zarobić na wykorzystaniu technologii VR i AR – odpowiedzi na te pytania można było odnaleźć w części konferencyjnej kongresu. Podczas pierwszego dnia szczególnie mocno reprezentowany był blok medyczny. Eksperci opowiadali o wykorzystaniu VR i AR w szkoleniu chirurgów, wspomaganiu operacji kardiochirurgicznych i plastycznych oraz leczeniu zeza.
Piątkowy panel dyskusyjny European VR/AR Congress rozpoczęła prelekcja dr Brygidy Dzidek, zajmującej się rozwiązaniami haptycznymi w aplikacjach, których szacowany aktualnie na 16 miliardów dolarów rynek wzrośnie do nawet 45 miliardów dolarów w 2022 roku. – Najważniejsze będzie danie poczucia obecności, czyli przeniesienie użytkownika w czasie i przestrzeni w taki sposób, by był w stanie za to zapłacić – tak kreśliła przyszłość technologii VR i AR. O wykorzystaniu VR i AR w branży budowlano-deweloperskiej opowiadały Anna Tryfon-Bojarska i Weronika Kemmer ze firmy Skanska. Podkreślały, że chociaż wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jest trudne w tak konserwatywnej branży, to VR i AR jest w niej coraz szerzej wykorzystywany. Jakub Korczyński z Giant Laze opowiadał natomiast o przykładach wykorzystania VR/AR w przemyśle: w trakcie inwentaryzacji, vision pickingu (odnajdywania produktów w magazynie) i raportowaniu wypadków. Równolegle z konferencją miały miejsce warsztaty, m. in. z tworzenia materiałów video w 360 st. prowadzone przez Lousia Jebba – wieloletniego dziennikarza brytyjskiego dziennika „The Independent” oraz współautora sukcesu gazety „i”, który podczas pierwszego dnia opowiadał o szansie, jaką dla mediów są immersywne narracje, dające odbiorcom większe poczucie obecności w samej opowieści.
Nowością podczas trzeciej edycji kongresu był Startup Contest. Wzięło w nim udział 10 młodych firm, działających w sferze VR i AR. W czasie warsztatów uczyli się, jak przedstawić projekt potencjalnym inwestorom, aby zdobyć środki na jego realizację. 4 najlepiej ocenione startupy zaprezentowały swoje projekty przed jury i publicznością. Zwycięzcą została firma 1000 realities – studio zajmujące się real support – wsparciem dla pracowników przemysłowych w VR i AR. Nagrodą główną były zestawy LenovoAR Jedi Challenges oraz Lenovo VR Explorer.
W trakcie wieczoru networkingowego odbyła się premiera filmu dokumentalnego „Polska Rzeczywistość Wirtualna” – efekt prac Wojciecha Szczerby i Dawida Grzesika. O tym, jakie jest naprawdę VR opowiadają w obrazie eksperci z branży marketingu, biznesu i rozrywki, twórcy treści, obserwatorzy postępu technologicznego, inwestorzy oraz przedsiębiorcy – ci, którzy już teraz z sukcesem wykorzystują VR w swojej pracy, modelu biznesowym oraz w życiu towarzyskim.
Po raz pierwszy częścią kongresu było także starcie na argumenty w formie merytorycznego pojedynku, czyli „Ring VR vs AR”. O tym, że AR ma przewagę nad VR, z powodu swojej naturalności przekonywał Piotr Baczyński. Tomasz Kopczuk natomiast bronił VR akcentując, że ma szereg zastosowań, których rozszerzonej rzeczywistości brakuje: edukacja chirurgów, branża turystyczna, gamingowa.
Jednak VR i AR to nie tylko przemysł i nauka, ale także rozrywka. Nie zabrakło jej w drugiej części kongresu, tj VR/AR expo. Uczestnicy mogli wcielić się w bohaterów Gwiezdnych Wojen podczas Star Wars Jedi Challange, a także poczuć się jak kierowca rajdowy w grze Gran Turismo od Sony. Goście mieli również pierwszą szansę zapoznania się z aplikacją „Wykreślona Warszawa” – projektem, pozwalającym zobaczyć w AR warszawskie budynki, które nie powstały ze względu na wybuch II wojny światowej.
„Jesteśmy miejscem, gdzie świat technologii spotyka świat biznesu. Ten pierwszy inspiruje ten drugi, ten drugi inwestuje w ten pierwszy.” – podsumowywał wydarzenie Piotr Graszek, dyrektor wykonawczy Kongresu.