Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Ryba psuje się od głowy, czyli sukces firmy tkwi w prezesie, tak uważa 84% przedsiębiorców, wynika z najnowszego badania EFL

Przedsiębiorcy zapytani przez EFL, co najbardziej determinuje rozwój firmy i przechodzenie na wyższe etapy rozwoju, w zdecydowanej większości wskazali na wiedzę i kompetencje właściciela (84%). Na drugim miejscu znalazło się bycie blisko klienta (54%), a podium domyka skalowalny model biznesowy (50%).

Jednak raport „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą” jasno wskazuje, że czynniki sukcesu są różne w zależności od etapu rozwoju organizacji. Niemowlaki, czyli przedsiębiorcy dopiero raczkujący w biznesie, zaczynają̨ działalność, zdecydowanie częściej niż inni wskazywali bycie blisko klienta (72%). W miarę jak dojrzewa firma, rośnie znaczenie wartościowych kandydatów do pracy. Na ten element wskazało tylko 8% niemowlaków, 24% dorosłych i 39% dojrzałych.

 

– Ludzie, pomysły, procedury, liczby. A może odwrotnie – liczby, ludzie, procedury? Czynniki i praktyki zarządzania, które doprowadzają firmy do ich sukcesu – branżowego, globalnego czy też osobistego – są różne. I kolejność, co jest najważniejsze, a co nieco mniej, także zależy od wielu zmiennych. Jednak warto wziąć pod lupę wnioski z naszego raportu, bo mogą dać wartościowy punkt wyjścia i pokazać kierunki, w jakich warto pójść, aby rozwijać swój biznes. Nie ma złotego środka, od którego zależy sukces, ale jak wskazują sami zainteresowani jest kilka elementów, które bez wątpienia stanowią cegiełkę w całym murze. Co trzeci przedsiębiorca wskazał na innowacyjny produkt jako element, który wpływa najbardziej na zwiększenie sprzedaży. Co piąty uzależnia wyniki firmy od ekspansji zagranicznej, a co dziesiąty nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu bez digitalizacji. Jak widać, tych elementów jest wiele, warto dowiedzieć się o nich jak najwięcej i sięgnąć po te, które najbardziej odpowiadają na nasze potrzeby i pozwolą osiągnąć pożądane cele – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

 

Ryba psuje się od głowy

Przedsiębiorcy zapytani w ostatnim raporcie EFL z serii pod lupą „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce” o czynniki sukcesu są w większości zgodni, że najważniejszymi są wiedza i kompetencje właściciela (84%). Taka odpowiedź zdobyła największe uznanie niezależnie od etapu, na jakim obecnie znajduje się organizacja (od niemowlaka, przez studenta, po dojrzałego przedsiębiorcę), jak i branży, w jakiej działa. Na kolejnym miejscu najczęściej wskazywano bycie blisko klienta (54%) i skalowalny model biznesowy (50%).

Co ciekawe, przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają działalność, zdecydowanie częściej niż inni jako czynnik sukcesu wskazywali bycie blisko klienta. Odpowiedziało tak 72% niemowlaków, czyli firm działających na rynku do roku i zatrudniających nie więcej niż 4 pracowników. Wśród dorosłych i dojrzałych firm (funkcjonujących średnio więcej niż 5 lat i zatrudniających powyżej 10 pracowników) na ten czynnik wskazało odpowiednio 52% i 53%.

W miarę jak dojrzewa firma, rośnie znaczenie skuteczności pozyskiwania wartościowych kandydatów do pracy. Na ten element wskazało tylko 8% niemowlaków, 24% dorosłych i 39% dojrzałych. Biorąc pod uwagę branże, przedstawiciele produkcji częściej jako czynniki sukcesu wskazywali innowacyjność i własne R&D (31%) oraz skuteczność w rekrutacji najlepszych ludzi (34%).

 

W czym tkwi siła szefa?

Komunikatywny menadżer, który ma głowę pełną pomysłów i biznesową wiedzę – to osoba, która może odnieść sukces w zarządzaniu firmą. Na takie cechy jak komunikatywność (31%, kreatywność (18%) oraz kompetencje i wiedza (17%) w pierwszej kolejności wskazali przedstawiciele firm zapytani o cechy szefa firmy, które mogą okazać się kluczowe w zarządzaniu biznesem.

Na różnych etapach rozwoju firmy, ważne są różne kompetencje, które sumarycznie tworzą prawdziwych przywódców. Na etapie powstawania firmy dużo ważniejsza (niż w kolejnych latach prowadzenia biznesu) zdaniem ankietowanych jest dokładność i skrupulatność (19% wskazań niemowlaków i 2% dojrzałych). Na etapie nastolatka liczy się przede wszystkim pomysłowość (28%, 13% wśród dojrzałych), a student najbardziej wierzy w komunikatywność (39%, 26% wśród niemowlaków). Dorośli, tak jak w życiu prywatnym tak i biznesowym, liczą się mocno z finansami (24%, 10% wśród nastolatków), a najbardziej doświadczone firmy wyróżnia znajomość branży (22%, 2% wśród niemowlaków).

 

Od czego zależy odporność biznesu?

Strategia i kierunki rozwoju firmy to najczęściej wskazywane obszary w zarządzaniu firmą MŚP budujące odporność długoterminową (85%). Na kolejnych miejscach w raporcie EFL wskazywano zasoby i aktywa (68%), partnerów i dostawców (65%) oraz model biznesowy (58%).

 

Krzysztof Trębski z agencji pracy natychmiastowej pozyskującej pracowników z dnia na dzień Tikrow wskazuje, że, długoterminowa odporność zależy przede wszystkim od elastyczności. – Ważna jest przede wszystkim elastyczność procesów, która pozwala w łatwy i szybki sposób wspierać swoich specjalistów dodatkowymi rękami do pracy. Szczególnie w trudnych czasach, jakie mamy obecnie, trzeba z jednej strony oszczędzać, m.in. na wielkości stałego zatrudnienia. Ale z drugiej strony należy zapewnić takie warunki pracy, aby w kluczowych momentach biznesu móc wspierać się dodatkowymi osobami w pracy – mówi Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow.

 

Na wczesnym etapie rozwoju firmy znacznie częściej jako najważniejszy czynnik wskazywały szybkość działania – 25% wskazań, podczas gdy w dojrzałych organizacjach wyniósł 10%. Wraz z wiekiem organizacji rośnie znaczenie partnerów i dostawców. 47% początkujących wskazało na ten element, 68% nastolatków, 71% dorosłych oraz 68% dojrzałych. Dwa razy więcej dojrzałych firm podkreśla także znaczenie struktury organizacyjnej w budowaniu odporności w porównaniu do niemowlaków (18% vs. 9%). Branże również w istotny sposób wpływają na metody budowania odporności kryzysowej. O ile strategia to numer jeden w każdym sektorze, o tyle potem widzimy roszady. W budownictwie znacznie ważniejsi niż w pozostałych branżach są partnerzy i dostawcy (75% wskazań), w transporcie i produkcji ważne są aktywa (odpowiednio 73% i 71%).

Pełna wersja raportu dostępna pod adresem https://media.efl.pl/reports/16870

 

AV & DS Awards 2024 – Za nami pierwsza edycja niezwykłego wydarzenia dla branży audio-wideo, gdzie nagrodziliśmy najlepsze firmy w branży!