Rynek inteligentnych usług mocno w górę w ciągu najbliższych 3 lat, co potwierdza najnowszy raport Capgemini.
Już ponad 80 proc. organizacji przyznaje, że przejście na oprogramowanie i modele usługowe jest kluczowym trendem, wpływającym na ich branżę – wynika z najnowszego raportu Capgemini. Od samochodów podłączonych do sieci, poprzez zdalne monitorowanie stanu zdrowia, po inteligentne domy i jeszcze więcej – przedsiębiorstwa mocno skupiają się na innowacjach usługowych.
Badania pokazują, że większość z nich (78 proc.) znajduje się przynajmniej na etapie strategii przechodzenia na inteligentne produkty i usługi i odchodzi od tradycyjnych modeli biznesowych typu „wyprodukuj, sprzedaj, wyślij”. Już niemal 7 na 10 organizacji uważa natomiast, że brak inwestycji w inteligentne produkty i usługi grozi utratą udziału w rynku oraz przewagi konkurencyjnej.
– Inteligentne produkty to wykonane zgodnie z ideą „smart”, połączone z siecią, oparte na oprogramowaniu rozwiązania, które można stale ulepszać za pomocą informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym. Dane, które generują i zbierają, umożliwiają organizacjom oferowanie inteligentnych usług – prowadząc do nowych modeli biznesowych i dochodowych opartych na „serwicyzacji”. Serwicyzacja odnosi się do branż wykorzystujących swoje produkty do sprzedaży „wyników jako usługi”, a nie jednorazowej sprzedaży – wyjaśnia Piotr Kosewski, Artificial Intelligence Capability Cluster Lead w Capgemini Polska.
Nowe korzyści dla przedsiębiorstw dzięki inteligentnym produktom i usługom
Organizacje o dobrze zdefiniowanych wizjach i strategiach dotyczących inteligentnych produktów i usług (59 proc. badanych) – już odnotowały redukcję emisji dwutlenku węgla o niemal 1/10 (wskazało na to 56 proc. z nich); poprawę o ponad 10 proc. wskaźników Net Promoter/Customer Satisfaction (55 proc.); a prawie połowa odnotowała przyspieszenie we wprowadzaniu na rynek efektów pracy działów badań i rozwoju oraz spadek kosztów serwisowania o ponad 10%.
Złożone przejście od tradycyjnych do inteligentnych produktów i usług
Badanie podkreśla, że organizacje czują się słabo przygotowane do zmiany z modelu biznesowego opartego na produkcie do modelu opartego o usługi, a wiele z nich jeszcze nie czerpie z tego korzyści: połowa ankietowanych stwierdziła, że są obecnie na etapie pilotażowym. Tylko niewielka grupa organizacji (8 proc.) przoduje na drodze do transformacji. To przedsiębiorstwa, które z powodzeniem opracowały strategię transformacji swoich kompleksowych łańcuchów wartości i modeli operacyjnych; aktywnie koncentrują się na modelach biznesowych opartych na wynikach lub usługach i odeszły od dotychczasowej technologii i systemów.
Wyzwanie: integracja nowej technologii z istniejącymi systemami i narzędziami
Jako ścieżkę, pozwalającą na sprostanie tym wymaganiom, raport wskazuje inwestycje w talenty. Rzeczywiście, organizacje deklarują ponad 40 proc. lukę umiejętności w kluczowych rolach, takich jak specjaliści ds. zarządzania danymi i analitycy, czy specjaliści zajmujący się zwinnością i innowacjami. Ważnymi obszarami w przyszłości będzie organizacja szkoleń wewnętrznych w celu podnoszenia kwalifikacji pracowników oraz strategiczne zatrudnianie lub nabywanie umiejętności poprzez partnerstwa zewnętrzne. Zmiany są już widoczne, 84 proc. organizacji wiodących w obszarze inteligentnych produktów i usług, przekształca swoje zespoły projektowe i inżynierskie, uzupełniając je o talenty z kompetencjami w zakresie tworzenia oprogramowania, inżynierii systemów i produktów chmurowych.
– Inteligentne produkty i usługi oparte na technologii cyfrowej i sztucznej inteligencji stworzą ogromną wartość dla firm, konsumentów i światowej gospodarki w ciągu najbliższych trzech lat. Firmy zajmujące się tradycyjnymi produktami zmieniają narzędzia, aby stać się przedsiębiorstwami opartymi na oprogramowaniu, dostarczając bogate, nowe doświadczenia klientów, zwiększające ich lojalność i napędzające strumienie przychodów. Nadszedł czas działania. Firmy, które są w stanie skalować inteligentne produkty i usługi, prześcigną konkurencję i szybciej zwiększą zyski – mówi Piotr Kosewski.