Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Rynek PC rośnie po latach stagnacji – Lenovo liderem, Apple zaskakuje największym wzrostem

W pierwszym kwartale 2025 roku światowy rynek komputerów osobistych odbił się po trudnym okresie. Według Canalys sprzedaż wzrosła o 9,4% r/r, a wśród liderów znalazły się Lenovo, HP i Dell. Największą niespodzianką okazało się Apple, notujące imponujący, ponad 20% wzrost.

Jak wynika z opublikowanego 9 kwietnia raportu firmy analitycznej Canalys, globalna sprzedaż komputerów osobistych – obejmująca zarówno notebooki, jak i komputery stacjonarne oraz stacje robocze – w pierwszym kwartale 2025 roku osiągnęła 62,7 mln sztuk. To oznacza wzrost o 9,4% w ujęciu rocznym, co może zwiastować trwałe odbicie po pandemicznych spadkach i dekoniunkturze lat 2022–2023.

W segmencie notebooków i mobilnych stacji roboczych zanotowano 49,4 mln sprzedanych sztuk, co daje wzrost o 10% r/r. Komputery stacjonarne i stacje robocze typu desktop sprzedały się w liczbie 13,3 mln, czyli o 8% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Na czele globalnego zestawienia producentów nadal znajduje się Lenovo, które dostarczyło na rynek 15,2 mln urządzeń (24,2% udziału), notując wzrost o 10,7% r/r. HP uplasowało się na drugim miejscu z wynikiem 12,8 mln sztuk i 6% wzrostem. Trzecie miejsce należy do Della (9,5 mln, +3%), który przełamał trwającą kilka kwartałów tendencję spadkową.

 

 

Największą dynamikę wzrostu zanotowało jednak Apple, którego sprzedaż wzrosła aż o 22,8%, do poziomu 6,5 mln sztuk. Firma z Cupertino zdobyła 10,4% udziału w rynku, co pozwoliło jej wyprzedzić Asusa (4 mln, +9%) i zająć czwarte miejsce. Honor, Acer i inni mniejsi producenci składają się na pozostałe 23,4% rynku.

Eksperci Canalys wskazują, że głównym czynnikiem wzrostu była intensyfikacja dostaw do Stanów Zjednoczonych, związana z obawami przed kolejnymi podwyżkami ceł, zapowiadanymi przez administrację Donalda Trumpa. Oczekiwane wprowadzenie nowych taryf w innych regionach świata może jednak zahamować pozytywny trend i opóźnić proces aktualizacji systemów do Windows 11 – zwłaszcza wśród klientów korporacyjnych.

Co istotne, mimo ogólnego wzrostu, rynek nadal pozostaje podatny na zewnętrzne szoki polityczne i ekonomiczne. Wzrosty sprzedaży w pierwszym kwartale 2025 roku mogą mieć więc charakter przejściowy. Analitycy zwracają też uwagę na potencjalne spowolnienie w kolejnych kwartałach, wynikające z wyczerpania popytu związanego z modernizacjami firmowych flot IT.