Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Rynek smartfonów w Ameryce Łacińskiej – zupełnie inny niż w Europie

Interesujące dane dotyczące sprzedaży smartfonów na rynkach LATAM (Latin America, eng. Ameryka Łacińska) – podobnie jak w Europie liderem jest Samsung, ale reszta tabeli wygląda zupełnie inaczej. 

Regionalna specyfika sprzedaży na rynku smartfonów to dość interesująca sprawa. Z jednej strony w globalnych wynikach zwykle nie widać jej wpływu, z drugiej, pozwala na inne spojrzenie na rynek oraz może podpowiadać sposoby na promowanie marki zaczerpnięte z innych części świata. Jak przedstawia się aktualnie rynek samrtfonów w Ameryce Łacińskiej?

W drugim kwartale 2024 roku dostawy smartfonów w Ameryce Łacińskiej (LATAM) wzrosły o 14,5% w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku, jak wynika z najnowszego raportu Counterpoint Market Monitor. Region ten utrzymuje pozycję lidera wzrostu, wyprzedzając inne części świata już drugi kwartał z rzędu. Wzrost ten był częściowo efektem niskiej bazy porównawczej, gdyż dostawy wciąż były niższe niż w drugim kwartale 2022 roku. Mimo to, w ujęciu kwartalnym zanotowano spadek dostaw. Tu ciekawostka. Drugi kwartał w regionie LATAM zazwyczaj cechuje się większymi dostawami ze względu na… obchody Dnia Ojca i Dnia Matki. W krajach tego regiony kulturowa waga tych świąt jest znacznie większa niż u nas, a i prezenty są zdecydowanie bardziej kosztowne. W tym roku jednakże sezon zakupowy rozpoczął się już w pierwszym kwartale.

Wzrost odnotowano we wszystkich krajach LATAM z wyjątkiem Argentyny, która wciąż odczuwa skutki kryzysu gospodarczego z ubiegłego roku. Największe wzrosty zanotowano na rynkach mniejszych, takich jak Ameryka Środkowa, Karaiby i Wenezuela.

Jakie firmy dominują na rynkach LATAM? Łatwo zauważyć, że względem Europy, rynek ten wygląda wyraźnie inaczej.

Samsung utrzymał pozycję lidera w regionie, sprzedając co trzeci smartfon w Ameryce Łacińskiej. Mimo to, marka odnotowała spadek zarówno w wolumenie sprzedaży, jak i udziałach rynkowych z powodu silnej konkurencji chińskich marek w segmentach średniej i niższej średniej półki cenowej.

Wiceliderem, od bardzo dawna, na rynkach LATAM jest… Motorola. Przywiązanie do marki pochodzącej niegdyś z USA jest w tym regionie bardzo silne. Nawet po zmianach strukturalnych i przejęciu marki przez Lenovo, sentyment w regionie pozostaje silny. Dziś do tego produkty Motoroli „bronią się same”. Dlatego też Motorola zanotowała wzrost sprzedaży o prawie 14% w porównaniu do tego samego kwartału w ubiegłym roku, jednak jej udział rynkowy nieznacznie się zmniejszył. Firma optymalizuje liczbę modeli w swoim portfolio, jednocześnie intensywnie rozwijając działalność na rynkach Meksyku, Brazylii i Argentyny.

Miejsce trzecie przypadło w udziale firmie Xiaomi. Chińska firma zwiększyła sprzedaż zarówno w ujęciu rocznym, jak i kwartalnym. W drugim kwartale odnotowała jednak wzrosty sprzedaży w Meksyku, Wenezueli i Ameryce Środkowej.

Apple, dopiero na miejscu czwartym, również odnotowało roczny wzrost, a głównym motorem napędowym tego wzrostu był rynek brazylijski. Marka stosuje agresywną strategię cenową dla lokalnie montowanych modeli starszych generacji. Sprzedaż modeli 4G gwałtownie spada, a modele 5G wkrótce zyskają większy udział w sprzedaży. Brazylia i Meksyk pozostają kluczowymi rynkami dla Apple w regionie LATAM.

Zamykający pierwszą piątkę HONOR dynamicznie rozwijał się w regionie w drugim kwartale 2024 roku, wchodząc na nowe rynki, takie jak Brazylia i Wenezuela. Firma ta notowała aż 51% wzrostu, co stawia ją na miejscu lidera wzrostu wśród pierwszej piątki… ale to nie ta marka rosła najszybciej.

Infinix i realme to jedyne marki, które osiągnęły trzycyfrowy wzrost rok do roku w regionie, z Brazylią jako kluczowym rynkiem ich szybkiej ekspansji.