Rynek smartfonów w Q1 2024 nareszcie z wyraźnym, dwucyfrowym wzrostem
Rok 2023 nie należał do szczególnie dobrych dla producentów smartfonów. Można wręcz powiedzieć, że był to rok wyjątkowo trudny. Jak wynika z najnowszych badań, zauważone jeszcze pod koniec ubiegłego roku ożywienie, umocniło się w pierwszym kwartale 2024 roku.
Według badań Canalys, światowy rynek smartfonów w pierwszym kwartale 2024 roku odnotował wzrost roczny o 10%, osiągając 296,2 miliona sztuk. Rynek wykazał się lepszą wydajnością niż się spodziewano, osiągając dwucyfrowy wzrost po dziesięciu trudnych kwartałach. Wzrost ten był głównie napędzany przez dostawców wprowadzających odświeżone portfolio oraz stabilizację makroekonomiczną w gospodarkach rynków wschodzących. Samsung odzyskał pozycję lidera, dostarczając 60,0 miliona sztuk, wzmacniany przez aktualizacje swojej serii A oraz nowości z segmentu premium, czyli modelach z linii Galaxy S24. Apple spadło na drugie miejsce, dostarczając na rynek 48,7 miliona sztuk, ponieważ doświadczyło dwucyfrowego spadku w obliczu trudności na swoich głównych rynkach. Xiaomi utrzymało trzecie miejsce, wysyłając 40,7 miliona sztuk i 14% udziału w rynku. Transsion (czyli marki Infinix i Tecno) i OPPO uzupełniły pierwszą piątkę, dostarczając na globalne rynki odpowiednio 28,6 miliona i 25,0 miliona sztuk, zapewniając 10% i 8% udziału w rynku.
„Premiera modelu S24 od Samsunga odzwierciedla przełomowy moment w jego strategii AI i premium, z potencjałem do przekształcenia branży,” skomentował starszy analityk Canalys, Sanyam Chaurasia. „W porównaniu z ubiegłorocznym wydaniem S23, Samsung wprowadził na rynek Galaxy S24 miesiąc wcześniej i wysłał 13,5 miliona sztuk, co stanowi wzrost wysyłki o 35% w stosunku do jego poprzednika w Q1. Czynnik pociągowy ze strony Galaxy AI, duże skalowanie punktów sprzedaży podnoszące doświadczenie klienta oraz lepsza strategia czasu wprowadzenia na rynek, doprowadziły do silnej wydajności Galaxy S24. Oprócz wzmacniania pozycji premium Samsunga, sygnalizuje to również szerszą zmianę w branży smartfonów w kierunku innowacji opartych na sztucznej inteligencji. Samsung będzie starał się wykorzystać swoją wczesną dynamikę, tworząc atrakcyjne propozycje wartości dla użytkowników z wykorzystaniem Galaxy AI; umacniając konkurencyjność premium i wzmacniając przywiązanie do marki.”
Na szczególną uwagę zasługuje wyraźny spadek sprzedaży telefonów Apple’a. iPhone’y nie sprzedają się aż tak dobrze, ponieważ niewiele cech nowego line’upu może skłonić użytkowników serii 14 do wymiany urządzenia. Ciekawy jest natomiast silny wzrost marek z grupy Transsion. Należący do niej Infinix jest czołową marką na wielu rynkach, głównie w Afryce. Tecno natomiast zyskuje udziały w kolejnych rynkach europejskich, zaliczając naprawdę świetny debiut także w Polsce.