Rynek taksówek autonomicznych rośnie. Kto jest jego liderem?
Rok 2024 był przełomowym okresem dla branży pojazdów autonomicznych, która zaczęła wychodzić poza etap testów i lokalnych wdrożeń, wchodząc w fazę globalnej ekspansji i komercjalizacji.
Chiny pozostają w czołówce globalnego wyścigu technologicznego w obszarze autonomicznych taksówek (robotaxi). Obecnie robotaxi działają w ponad 16 chińskich miastach, a Apollo Go – flagowy projekt firmy Baidu – może pochwalić się największą flotą ponad 400 pojazdów w Wuhan, gdzie działa całkowicie autonomicznie całą dobę, 7 dni w tygodniu. Dodatkowo Baidu zdobyło niedawno pozwolenie na testowanie pojazdów autonomicznych w Hongkongu, co pokazuje jego ambicje dalszego rozwoju.
Na drugim biegunie technologicznej rywalizacji znajdują się Stany Zjednoczone, gdzie Waymo, wspierane przez Alphabet, wyraźnie dominuje na zachodnim rynku. W 2024 roku firma zrealizowała aż 4 miliony przejazdów – wzrost o 400% w porównaniu z poprzednim rokiem – obsługując klientów w San Francisco, Los Angeles i Phoenix (gdzie miałem okazję wypróbować tę usługę). Waymo zapowiada ekspansję na kolejne miasta, takie jak Miami, Austin i Atlanta.
Tesla ogłosiła wprowadzenie długo oczekiwanego „Cybercab”, robotaxi zaprojektowanego jako przystępne cenowo rozwiązanie dla mas. Firma korzysta z rozległej bazy danych pochodzącej od ponad 5 milionów pojazdów wyposażonych w sprzęt Full Self-Driving (FSD), które przejechały już 3,2 miliarda kilometrów do końca trzeciego kwartału 2024 roku. To daje Tesli przewagę w zakresie skalowalności i zbierania danych z różnych rynków globalnych, co znacząco wspiera rozwój jej modeli AI.
Europa również stawia kroki w kierunku autonomicznej mobilności. Firma Verne, we współpracy z Mobileye, planuje wprowadzenie robotaxi w Zagrzebiu w 2026 roku, a do 2027 roku usługi mają być dostępne w 11 miastach w Europie, Wielkiej Brytanii i na Bliskim Wschodzie.
Tymczasem inne regiony, takie jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, również rozwijają swoje systemy robotaxi. WeRide uruchomiło tam autonomiczne taksówki za pośrednictwem platformy Uber, co pokazuje rosnące zainteresowanie tą technologią w krajach Zatoki Perskiej.
Pomimo imponujących osiągnięć, rynek pojazdów autonomicznych wciąż zmaga się z wyzwaniami. Firmy takie jak Cruise musiały wstrzymać swoje programy, a Aptiv zrezygnował z inwestycji w autonomiczne pojazdy. Wyścig technologiczny wymaga ogromnych nakładów finansowych – Waymo, które zebrało już ponad 11 miliardów dolarów, wyznacza standard, ale nawet takie zasoby mogą być niewystarczające w dłuższej perspektywie. Tesla, choć jest nowym graczem w branży robotaxi, ma przewagę dzięki globalnej obecności i zdolności do skalowania operacji. Waymo, pomimo dominacji na zachodnim rynku, dopiero rozpoczyna międzynarodową ekspansję – pierwszym krokiem jest Japonia, gdzie firma dostosowuje swoje modele AI do ruchu lewostronnego.
Według prognoz Counterpoint Research, do 2035 roku globalna flota robotaxi osiągnie 1,6 miliona pojazdów. Liderzy rynku, tacy jak Waymo, Baidu i Tesla, nie tylko wyznaczają trendy, ale również zmieniają sposób, w jaki postrzegamy transport przyszłości. Z jednej strony, innowacje technologiczne, takie jak nanosheety w chipach czy zaawansowane algorytmy AI, wspierają rozwój, a z drugiej – wyzwania regulacyjne i operacyjne wymagają ciągłego dostosowywania strategii. Rok 2024 był przełomowy, ale prawdziwe zmiany dopiero nadchodzą – wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na zrównoważony, autonomiczny transport.