Samsung Electronics z myślą o przyszłych pokoleniach i czystej planecie angażuje się w działania proekologiczne, wspierające tworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym.

Pilot zasilany światłem, rozszerzony program ekologicznych opakowań – w tym roku obejmuje wszystkie telewizory Samsung – czy wykorzystanie materiałów z recyklingu do produkcji telewizorów to inicjatywy, które firma wprowadza w drodze do zrównoważonej przyszłości. Tu każda zmiana ma znaczenie, bowiem szacuje się, że do 2030 roku będziemy wyrzucali aż 74 mln ton e-śmieci rocznie.

 

Dane pokazują, że recyklingowi poddawanych jest zaledwie 17% z ponad 50 milionów ton wyrzucanych rokrocznie urządzeń elektronicznych. Większość tych e-śmieci zalega na wysypiskach lub jest spalana. Szacuje się w oparciu o badania Global E-waste Monitor 2020, że do 2030 każdego roku będziemy wyrzucali aż 74 miliony ton takich odpadów, dlatego globalna społeczność podejmuje kroki mające na celu ograniczenie konsumpcji i zminimalizowanie ilości wyrzucanych urządzeń.

 

Myśląc o przyszłych pokoleniach i czystej planecie Samsung Electronics angażuje się w działania proekologiczne, wspierające tworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym. Firma bada, jak może zredukować oddziaływanie swoich urządzeń na środowisko poprzez wydłużanie cyklu ich życia i podejmowanie działań na rzecz recyklingu zasobów.

 

Samsung stawia na innowacje, które zwiększają ekologiczność produktów. Ekorozwiązań nie mogło zabraknąć w jednych z ulubionych urządzeń użytkowników, czyli telewizorach. Firma opracowała Pilot SolarCell  z odnawialnego plastiku z akumulatorem napędzanym energią słoneczną i sztucznym światłem, a nie jednorazowymi bateriami, jak również opakowanie telewizora, które można przerobić na niewielkie domowe sprzęty czy akcesoria.

 

Pilot, który sam się ładuje

Myśląc o telewizorach i ergonomii ich użycia inżynierowie Samsung przyjrzeli się bliżej pilotom, które są integralnym elementem w codziennym użytkowaniu. Ich uwaga skupiła się na jednorazowych bateriach.

 

Biorąc pod uwagę, że statystyczny telewizor użytkowany jest przez 7 lat, zmiana baterii w pilocie nawet tylko raz do roku oznacza, że przez cały cykl życia, wykorzystuje się ich i wyrzuca aż 14 – mówi inżynier Kwanyoung Kim.

 

Jeśli pomnożyć tę wartość przez oczekiwaną roczną sprzedaż telewizorów Samsung Electronics na całym świecie, daje to liczbę ok. 99 milionów baterii. Jeśli zaś pomnożyć ją przez roczną globalną sprzedaż telewizorów wszystkich producentów, wynik to niemal 3,1 miliarda baterii.

 

W nowym pilocie, zamiast jednorazowych baterii, inżynierowie postawili na baterię samoładującą. Rozważano wiele metod ładowania – w tym taką, która używała energii kinetycznej wytwarzanej przy potrząsaniu pilota, a także taką, która wykorzystywała wibracje generowane, gdy mikrofon wykrywa dźwięk. Ostatecznie, optymalnym rozwiązaniem okazała się bateria słoneczna.

 

Nawet, kiedy nie oglądamy telewizji czy nie używamy pilota, zwykle mamy w pomieszczeniach włączone światła, oczywiście poza czasem, kiedy śpimy. Sprawia to, że światło jest łatwo dostępnym źródłem ładowania – tłumaczy Kim.

Zastąpienie baterii jednorazowych samoładującymi bateriami słonecznymi analogicznymi do tej, jaką opracowaliśmy, pozwoliłoby zredukować emisję gazów cieplarnianych nawet o 6000 ton rocznie.

 

Ale jak właściwie pilot generuje energię z fluorescencyjnych świateł, jakie mamy w salonie? Najprościej mówiąc, jego panele słoneczne wyłapują fotony, które wchodzą w reakcję z elektronami w bateriach słonecznych, tworząc elektryczność. Różnica pomiędzy panelami do użytku zewnętrznego i wewnętrznego polega na wykorzystywanym spektrum światła.

 

W pomieszczeniu mamy do dyspozycji mniej światła niż na zewnątrz – podkreśla Kwanyoung Kim. Dlatego zdecydowaliśmy się na baterie słoneczne, które generują energię nawet w słabo oświetlonych wnętrzach.

 

Rosnąca efektywność energetyczna umożliwia tworzenie pilotów na baterie słoneczne

Ponieważ energia, jaką można było wygenerować przy przekształceniu światła, była niewystarczająca, niemożliwe byłoby wytworzenie ilości umożliwiającej działanie pilota przy użyciu samych tylko baterii słonecznych. Skłoniło to inżynierów do tego, by postawić na energooszczędność zamiast szukać metod maksymalizacji wytwarzania energii.

 

Zespołowi udało się zwiększyć efektywność energetyczną pilota poprzez zmniejszenie jego zużycia energii o 86%. Dokonali tego, biorąc pod uwagę zachowania użytkowników – ich wzorce oglądania telewizji, liczbę przyciśnięć poszczególnych klawiszy pilota, a także czas użytkowania. Jak objaśnia Kim, bateria słoneczna w urządzeniu końcowym „może dostarczyć do 70% energii wykorzystywanej przez pilota”.

 

Przeprojektowanie pilota do telewizora – który jak dotąd nie ulegał zmianom – by stał się bardziej zrównoważony, nie było łatwe. Jako że kolor panelu słonecznego był już ustalony, wybór barwy obudowy urządzenia był ograniczony. Jedno z głównych wyzwań stanowił dla zespołu fakt, że panel pilota musiałby być wysoko uniesiony, by mógł się ładować z wykorzystaniem światła.

 

Pilot jest tak mały, że nasuwa się pytanie, czy w ogóle potrzeba, by był energooszczędny. Zapytani o to projektanci odparli, że urządzenie końcowe jest nawet bardziej proekologiczne niż planowali. Nie wykorzystuje baterii i zużyto mniej materiału – design odegrał tu istotną rolę, a ich wysiłek nie poszedł na marne.

 

Piloty do telewizorów to urządzenia często używane. Chcieliśmy stworzyć taki, który oferowałby użytkownikom dodatkową wartość dodaje Kwanyoung Kim.

 

Użycie plastiku z recyklingu przyczynia się do znaczącej redukcji emisji CO2

Jednak nie tylko panele słoneczne sprawiają, że nowy pilot Samsung jest szczególnie przyjazny dla środowiska. 28% plastiku wykorzystanego do produkcji tego ważącego ok. 50 g urządzenia pochodzi z recyklingu. Firma już od dawna używa plastików z recyklingu w swoich urządzeniach, otrzymała również liczne certyfikaty poświadczające proekologiczność różnych jej rozwiązań. Dziś rozszerza ich zakres, stosując materiały z recyklingu także w akcesoriach, takich jak piloty.

 

Plastik z recyklingu pozwala ponownie wykorzystać zasoby, ale jego pozyskanie nie jest łatwe. Przede wszystkim powoduje podwyższenie cen produkcji poszczególnych komponentów. Choć Samsung Electronics Visual Display Business wykorzystuje plastikowe odpady zebrane w Korei, ich ilość jest na tyle mała, że konieczny jest import dodatkowych zasobów. Podbija to ceny o 5% do 10%.

 

Ilość plastiku, jaką wykorzystuje sam tylko Samsung Electronics Visual Display Business, to 250 000 ton – zdradza Seungsan Han, inżynier i współpracownik Kwanyounga Kima. Zastąpienie nawet 10–30% tej wartości plastikiem z recyklingu wymagałoby między 30 000 a 70 000 ton materiału.  

 

Mimo kosztów, Samsung nie ustaje w działaniach na rzecz zwiększenia wykorzystania materiałów z recyklingu z uwagi na ich oczywiste korzyści dla planety. Według Life Cycle Assessments (LCA), metodologii określania oddziaływania na środowisko, produkty wytwarzane w ok. 28% z plastików z recyklingu emitują o 15% mniej CO2 niż ich odpowiedniki wyprodukowane bez użycia takich materiałów. W celu zmaksymalizowania użycia materiałów proekologicznych Samsung bada także metody wykorzystania odpadów wyrzucanych do morza.

 

20% odpadów wyrzucanych do morza, to plastikowe butelkimówi Seungsan Han. Te przybrzeżne odpady, nazywane materiałem OBP (ocean bound plastic), możemy wykorzystać w produkcji elektroniki.

 

Rosnące zainteresowanie ekologią zwiększa różnorodność materiałów z recyklingu

Samsung od dawna realizuje świadome ekologicznie zarządzanie, od kilku lat opracowuje też urządzenia i technologie, które są bardziej przyjazne środowisku. W efekcie może teraz wytwarzać wysokiej jakości rozwiązania wykorzystaniem materiałów z recyklingu, zachowując przy tym ceny na przystępnym poziomie.

 

Ecofriendly-Remote_main5

Pilot SolarCell na baterię słoneczną Samsung

 

Samsung używa obecnie plastików z recyklingu przy produkcji wielu urządzeń, w tym zarówno nowego pilota na baterię słoneczną, jak i innych pilotów do telewizorów. Ekologiczne materiały wykorzystywane są w monitorach, stojakach i tylnych obudowach urządzeń firmy.

 

W przyszłości materiały takie będziemy stosować w większej liczbie telewizorów Samsungzapewnia Seungsan Han. Mamy nadzieję, że do roku 2030 uda nam się osiągnąć nasz zasadniczy cel w tym zakresie, dlatego co roku będziemy zwiększać wykorzystanie plastików z recyklingu.

Ekologiczne opakowania: drugie życie kartonu

Zwiększanie efektywności urządzeń i wykorzystanie materiałów z recyklingu to oczywiste działania proekologiczne. Dziś podejmowane są jednak wysiłki skupiające się na opakowaniach, które tradycyjnie zostałyby wyrzucone. Idealnym tego przykładem są wprowadzone w ubiegłym roku ekologiczne opakowania Samsung, które użytkownicy mogą przerobić na niewielkie meble i domowe akcesoria.

 

Opracowanie ekoopakowania telewizora stanowiło pierwotnie projekt C-Lab, wewnętrznego programu inkubacji startupów Samsung. Członkowie zespołu C-Lab zastanawiali się nad tym, jak najlepiej poddać recyklingowi opakowanie telewizora, gdy zauważyli, że użytkownicy telewizora The Serif umieszczali pod nim dekodery, niewielkie domowe sprzęty czy urządzenia elektryczne, używając TV niczym szafki. To podsunęło im pomysł wykorzystania kartonowego pudełka na telewizor do tworzenia niewielkich, trwałych mebli. Tak oto narodziło się dzisiejsze ekoopakowanie.

 

Proces wytwarzania ekoopakowania jest praktycznie identyczny do procesu produkcji pozostałych opakowań, ale obejmuje również nanoszenie na pudełko złożonego z kropek wzoru, który pomaga użytkownikom przekształcić je w mebel. Choć pomysł na dodanie takiego wzoru wydaje się prosty i można by go realizować poprzez nadruk grafiki, zadanie to stanowiło pewne wyzwanie, ponieważ grubość i specyfikacje kartonowych pudełek nieco się różnią w zależności od kraju. W efekcie zespół projektowy musiał być w stałym kontakcie z różnymi innymi jednostkami.

 

Mimo wielu trudności, z jakimi borykaliśmy się podczas opracowywania ekoopakowania, efekt końcowy okazał się doskonały. A to dzięki staraniom wielu różnych osób, w tym zespołu graficznego podsumowuje Sungdo Son, designer w Samsung Electronics.

 

Kreatywna zabawa

Proste, podzielone na poszczególne kroki instrukcje składania niewielkich domowych sprzętów i akcesoriów  znaleźć można na stronie internetowej po zeskanowaniu kodu QR nadrukowanego z boku ekoopakowania. Strona, która niedawno została zaktualizowana, oferuje nie tylko instruktaż składania, ale też ogólne wprowadzenie do ekoopakowań obejmujące m.in. materiały wideo. Aby ułatwić korzystanie, użytkownik może np. wybrać produkt, który chce złożyć ze względu na poziom trudności czy czas. 

 

Ecofriendly-Remote_main7

 

Wszystkie zaprezentowane na stronie kartonowe akcesoria wybrane zostały przez projektantów, którzy sami przetestowali ich składanie. ­

 

Kiedy skupialiśmy się na estetyce, składanie sprzętów stawało się trudne, a sam design często okazywał się mało przydatny zdradza Sungdo Son. Z drugiej jednak strony meble, które składało się bardzo łatwo, nie prezentowały się najlepiej. Usunęliśmy też wszystkie projekty, które mogły stanowić jakiekolwiek zagrożenie.

 

Opracowane przez Samsung, skupiające się na bezpieczeństwie i działaniach prośrodowiskowych ekoopakowania, które pierwotnie stosowano w telewizorach lifestyle’owych, są dziś wykorzystywane we wszystkich modelach z 2021 r. Osoby zaangażowane w ich stworzenie mają nadzieję, że docelowo dotrą one do znacznie większej liczby użytkowników, zachęcając ich do tego, by w ten sposób przyczyniali się do ochrony środowiska.

 

#FurTheWin_4

 

W dodatku teraz dla wszystkich fanów DIY, grafików, rodzin, które szukają pomysłów na kreatywne spędzanie czasu czy miłośników zwierząt, Samsung przygotował specjalny konkurs #FurTheWin. Do wyboru są dwa proste zadania, a do wygrania aż sześć telewizorów Samsung The Frame. Zabawa potrwa do 31 lipca 2021 roku.

 

Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy podzielić się efektami swojego dzieła, publikując je na publicznym profilu w serwisie Instagram wraz z kreatywnym opisem, oznaczeniem profilu @samsungpolska oraz dodaniem hasztagu #FurTheWin. Więcej informacji o konkursie można znaleźć na profilu Facebook.

 

 

Lenovo globalnym liderem rynku PC w drugim kwartale 2021 roku. Interesujący remis na miejscu czwartym.