Samsung stawia na automotive. Harman przejmuje dział systemów ADAS niemieckiego ZF

Samsung poprzez swoją spółkę zależną Harman International sięga po kolejny duży element układanki w segmencie motoryzacyjnym. Za 1,5 mld euro firma przejmie od niemieckiego ZF Friedrichshafen, spółki zajmującej się zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, wzmacniając kompetencje w obszarze kamer, radarów i obliczeń w branży automotive.
Harman i Samsung przyspieszają w automotive
Harman International, należący do Samsung Electronics od 2017 r., oficjalnie potwierdził podpisanie umowy przejęcia biznesu ADAS niemieckiego dostawcy. Wartość transakcji to 1,5 mld euro. Według komunikatu Harmana przejęcie ma zapewnić firmie wiodącą pozycję w segmencie inteligentnych kamer samochodowych oraz dostęp do technologii radarowych i platform obliczeniowych ZF.
To kolejny krok Samsunga w konsekwentnym budowaniu obecności na rynku elektroniki samochodowej. Po akwizycji Harmana koreański koncern systematycznie rozwija ofertę obejmującą systemy infotainment, rozwiązania audio, oprogramowanie pojazdowe oraz elektronikę wspierającą autonomię jazdy. Przejęcie technologii ADAS pozwala Harmanowi wejść głębiej w obszar systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, które stają się standardem nawet w samochodach popularnych marek.
ZF sprzedaje aktywa, by ratować finanse
Dla ZF transakcja ma przede wszystkim wymiar finansowy. Niemiecki dostawca, znany m.in. z produkcji skrzyń biegów i komponentów dla BMW oraz Volkswagena, zmaga się z rosnącymi kosztami obsługi zadłużenia oraz spadkiem rentowności. Sprzedaż biznesu ADAS ma przynieść ulgę w refinansowaniu długu i poprawić płynność finansową.
Presja finansowa już wcześniej zmusiła ZF do ogłoszenia planów redukcji kilku tysięcy miejsc pracy. Cięcia objęły również dział rozwiązań dla pojazdów elektrycznych, który miał być jednym z motorów wzrostu spółki. Sytuację dodatkowo komplikuje wolniejsze tempo transformacji w kierunku elektromobilności oraz nasilająca się konkurencja ze strony chińskich dostawców komponentów.
Trudny moment dla niemieckiej motoryzacji
Według danych niemieckiego urzędu statystycznego Destatis w 2025 r. branża samochodowa zredukowała niemal 50 tys. miejsc pracy, przy czym najszybciej kurczył się segment dostawców. To wyraźny sygnał osłabienia jednego z filarów niemieckiego przemysłu.
Statystyki Destatis pokazują również, że liczba upadłości firm motoryzacyjnych w 2024 r. osiągnęła najwyższy poziom od 14 lat. W tym kontekście sprzedaż części aktywów przez ZF może być postrzegana jako element defensywnej strategii, mającej zabezpieczyć przyszłość podstawowych obszarów działalności.






















