Transformacja Hitachi w chmurze hybrydowej, dzięki kompletnej zmianie z wykorzystaniem starej i nowej infrastruktury SAP S/4HANA
Wykorzystanie chmury hybrydowej pomaga w budowaniu przewagi konkurencyjnej m. in. ze względu na swoją elastyczność. Ale takie rozwiązanie niesie ze sobą konieczność integrowania starych systemów z nowymi, co z kolei wymaga wykonania poważnych zmian w procesach wewnętrznych. Chodzi o uniknięcie powielania usług w różnych środowiskach, rozproszenia danych i metod ich przechowywania oraz zadbania o bezpieczeństwo i zgodność z przepisami. Jednocześnie branża nie ma złudzeń – według danych raportu Deloitte „Cloud strategy innovation survey” ok. 80% pytanych managerów wskazuje, że dobra adaptacja rozwiązań chmurowych zmniejsza ryzyko biznesowe i regulacyjne, wpływa na tworzenie nowych przychodów z produktów lub usług i pomaga w ekspansji na nowe rynki. Potencjał tej zmiany wykorzystała spółka Hitachi High-Tech i zdecydowała się na kompletną zmianę z wykorzystaniem starej i nowej infrastruktury SAP S/4HANA.
Hitachi, Ltd. to japoński koncern technologiczny z siedzibą w Tokio. Działa w większości krajów na świecie, w tym w Polsce, a jego skala jest ogromna. W samej tylko Europie Grupę Hitachi stanowi 150 spółek zatrudniających ponad 32 tysiące pracowników. Przedsiębiorstwo prowadzi aktywną działalność badawczo-rozwojową oraz dostarcza produkty z obszarów IT, energetyki, budownictwa, kolei, motoryzacji, przemysłu, elektroniki konsumenckiej, a także sprzętu medycznego, badawczo-naukowego oraz elektrycznego.
Podejście Greenfield: praca u podstaw
Hitachi High-Tech, jedna z kluczowych spółek koncernu, już od lat 90-tych korzystała z systemu SAP ERP, który stanowił podstawę jej globalnej działalności. System SAP długo umożliwiał płynne działanie i kolejne wdrożenia, a także pozwalał poszczególnym oddziałom dostosować infrastrukturę IT do konkretnych potrzeb. Jednak konieczność uruchomienia nowych funkcji, a tym samym kolejnych dodatków i rozszerzenień do oprogramowania, rozbudowała cały system w stopniu, który wymagał zupełnego przebudowania. Dodawane przez dziesięciolecia komponenty – od raportów i ekranów wejściowych po złożone procesy związane z produkcją – stały się w niektórych przypadkach nieporęczne i utrudniały funkcjonowanie całej organizacji. Potrzeba zmiany była tak złożona, że firma zdecydowała się na zbudowanie infrastruktury cyfrowej od podstaw.
Przy wdrażaniu nowego systemu SAP S/4HANA użytkownicy mają do dyspozycji kilka różnych metod. Jedną z nich jest właśnie podejście Greenfield, które jest skuteczne zwłaszcza wtedy, kiedy obecny system ERP przestaje być wydajny, a wspierane przez niego procesy biznesowe stały się nieefektywne. W takich sytuacjach pamięć operacyjna w systemie zwykle jest przepełniona, dlatego podejście Greenfield z wykorzystaniem wydajnej platformy staje się najbardziej skutecznym rozwiązaniem. Zyskuje na tym cała infrastruktura IT – usuwane są dane nieużywane, a procesy systemowe otrzymują optymalną konfigurację.
Zmiana procesu, zmiana technologii
Wdrożenie nowego systemu bez migracji wcześniej istniejących danych i parametrów pomógł Hitachi High-Tech zmniejszyć liczbę starszych rozszerzeń i komponentów z 9000 do zaledwie 800 dodatków. Firma opracowała większość nowych rozszerzeń w ramach SAP Business Technology Platform (SAP BTP). Udało się także uniknąć zmian w kodzie, co zminimalizowało konieczność wprowadzania modyfikacji i zapewniło stabilność, elastyczność i szybkość w całym procesie.
„Naszą misją jest pomaganie klientom w szybkim adaptowaniu się do zmian. Z kolei naszą wizją korporacyjną jest uproszczony proces obsługi klienta. Podjęliśmy decyzję o przejściu na Greenfield, aby nie przenosić całej infrastruktury z naszego starszego systemu na nową platformę SAP S/4HANA” – podkreśla Takuya Sakai, dyrektor generalny Hitachi High-Tech Corporation’s Digital Transformation Business Group.
Jedna firma, dwie taktyki
Zespół Hitachi High-Tech zadziałał w modelu dwupoziomowym i zintegrował dwa systemy ERP. Pierwszy poziom obejmował zastosowanie SAP S/4HANA Cloud Public Edition dla małych i średnich biur sprzedaży firmy za granicą, co miało umożliwić korzystanie ze stosunkowo prostych narzędzi ERP. Drugi poziom obejmował SAP S/4HANA Cloud Private Edition dla większych krajowych zakładów produkcyjnych Hitachi High-Tech. Równolegle, w charakterze łącznika, skonfigurowano SAP BTP jako centrum biznesowe, bazę do wymiany danych między systemami i podstawę dla rozwoju całej infrastruktury. Takie wykorzystanie BTP pozwoliło na szybsze aktualizacje i natychmiastowy dostęp pracowników do ulepszonych funkcji platformy ERP.
Tworzenie prostego, inteligentnego procesu cyfrowego
Transformacja Hitachi High-Tech była zmianą złożoną, podczas której pracownicy musieli dostosować się do nowych procesów, wyglądu narzędzi oraz sposobów raportowania. Ostatecznie każde biuro zostało z nową platformą ERP połączone cyfrowo, co okazało się ogromną korzyścią. Według Takuya Sakai tego rodzaju model biznesowy w transformacji cyfrowej jest kluczowy.
„SAP to nie tylko firma produkującą oprogramowanie, ale także firmą zajmująca się transformacją jako drogą. Korzystając z SAP BTP, możemy zbudować prosty, inteligentny proces cyfrowy bez zmieniania podstawy naszej infrastruktury, jaką jest SAP S/4HANA. Dzięki temu wprowadzamy nowe funkcje dla użytkownika bez zagrożenia, że sami stracimy tempo działania naszej organizacji” – podkreślił Sakai.