Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

SCB: Ponad 1/3 respondentów korzysta z zakupowych poleceń zauważonych w mediach społecznościowych

Jak pokazują wyniki ankiety Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku (SCB) pt. „Doświadczenia e-commerce” 52% ankietowanych wskazuje, że to osoby, które znają osobiście, mają dla nich największą wiarygodność. 

Kolejną lokatę zajmują niezależni testerzy i recenzenci (26%), którzy budują zaufanie dzięki swojej specjalistycznej wiedzy i bezstronności. Z kolei ok. 20% pytanych wskazało na nieznajomych, którzy także korzystają z produktów czy usług danej marki, ale nie są z nią związani.

Choć influencerzy zajmują dopiero czwarte miejsce (17%)ogółem, to wśród młodszych użytkowników (z grupy wiekowej 18-29 lat) ich rola jest zauważalnie wyższa: aż 35% osób z tej grupy wiekowej uznaje ich rekomendacje za wartościowe. Z kolei ogółem polecenia w social mediach mają wpływ na decyzje zakupowe w przypadku 59% osób z tej grupy.

„Jesteśmy świadkami zmiany, w której media społecznościowe stają się nowoczesną formą 'poczty pantoflowej’ – miejscem, gdzie znajomi polecają sobie produkty, a specjaliści dostarczają rzetelnych recenzji. O tyle, o ile polecenia najmocniej wpływają na najmłodszych konsumentów, tak zakupy bezpośrednio przez social media są najpopularniejsze wśród Polaków w wieku 40-49 lat. Zadeklarowało tak aż 36% respondentów z tej grupy wiekowej. Wpływ platform społecznościowych na decyzje zakupowe spada wraz z wiekiem. Jak pokazuje nasze badanie, pięćdziesięciolatkowie oraz seniorzy zdecydowanie stwierdzają, że nie korzystają z rekomendacji. Odpowiednio 55% oraz 64%” – przyznaje dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński, którego słowa przytoczono w komunikacie.

Co ciekawe, w badaniu jasno widać, że kobiety (45%) częściej niż mężczyźni (26%) przyznają, że zakupy pod wpływem rekomendacji z mediów społecznościowych mają dla nich znaczenie.

Jeśli chodzi o asortyment nabywany za namową SM, to na szczycie listy znajdują się kosmetyki i produkty do pielęgnacji (34%), potem ubrania i akcesoria (29%), książki, filmy i gry (24%) oraz elektronika (23%). Wyraźnie mniej Polaków kupuje pod wpływem rekomendacji online produkty spożywcze czy sprzęt sportowy (odpowiednio 12 i 11%).