Sektor bankowy przechodzi wielką zmianę technologiczną. Przyspieszają inwestycje w rozwiązania informatyczne.

Z bankowości internetowej korzysta już ponad 15 mln Polaków. Dynamicznie rośnie też kanał mobilny, który do 2020 roku może odpowiadać nawet za 40 proc. transakcji. Dlatego po ubiegłorocznym spowolnieniu inwestycje banków w IT przyspieszają. Banki stawiają głównie na rozwój aplikacji mobilnych, webowych oraz systemy zwiększające bezpieczeństwo. Trwają również prace nad wprowadzeniem nowatorskich rozwiązań, jak biometria głosu i twarzy.

 

 Polski sektor bankowy charakteryzuje się najwyższą dojrzałością cyfrową zarówno w kanale internetowym, jak i mobilnym. Według danych Związku Banków Polskich z bankowości internetowej aktywnie korzysta już ponad 15 mln Polaków. Statystyki pokazują, że polscy klienci są bardzo mocno zaawansowani technologicznie, udział bankowości mobilnej i internetowej jest coraz większy. Branża przechodzi więc wielką zmianę technologiczną – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Germel, dyrektor działu sprzedaży sektora finansowego w Atende SA.

 

Raport NetB@nk wskazuje, że na koniec III kwartału ubiegłego roku liczba rachunków bankowych dostępnych przez internet przekroczyła 33 mln. Aktywnie z bankowości internetowej korzystało w tym czasie 15,3 mln osób. Z bankowości mobilnej czynnie korzystało ok. 7 mln Polaków, ponad 17 proc. populacji, jednak wśród najmłodszych wskaźnik przekracza 30 proc. W grupie 18–24 lata blisko 60 proc. mających dostęp do konta internetowego aktywnie łączy się z nim poprzez urządzenia mobilne. Banki szacują, że udział bankowości mobilnej w transakcjach sięga 20 proc. przy 5 proc. jeszcze dwa lata temu. W 2020 roku ma to być już 40 proc. – Obserwujemy trend przejścia klientów indywidualnych od bankowości analogowej w stronę bankowości analogowo-cyfrowej. Chodzi o to, aby zachować najwyższy poziom obsługi klienta nie tylko w oddziałach, lecz także w internecie i aplikacjach mobilnych. Innowacyjność to również intensywne prace nad wdrożeniem biometrii głosu oraz twarzy. Logowanie biometryczne może poprawić bezpieczeństwo klientów. To bardzo wyraźny znak, że docenia się IT jako czynnik zwiększający efektywność biznesu – tłumaczy Marcin Germel.

 

Jak wskazuje Marcin Germel, po spowolnieniu w 2016 roku i w związku z niepewnością dotyczącą wprowadzeniem podatku bankowego oraz propozycjami dotyczącymi ustawy frankowej, banki zwiększają wydatki na IT. – Oprócz inwestycji w aplikacje mobilne oraz webowe widzimy kilka obszarów IT, którymi banki bardzo się interesują. Wraz z rosnącą liczbą danych elektronicznych widzimy ciągłe inwestycje w systemy ich przechowywania i archiwizacji. Również w pozostałych obszarach związanych z budową data center (sieci telekomunikacyjne), banki dostrzegły potrzebę wirtualizacji i automatyzacji procesu rozbudowy, co daje im gwarancje zachowania ciągłości działania i elastyczność budowy nowych usług – mówi przedstawiciel Atende. – Wszystkie inwestycje są spowodowane walką o klienta. Systemy mają poprawić jakość, szybkość obsługi oraz łatwość dostępu do banku. Żeby to osiągnąć, potrzebna jest technologia.

 

Wzrost popularności aplikacji mobilnych i bankowości internetowej sprawia jednak, że rośnie zagrożenie cyberatakami. Z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International wynika, że banki i instytucje finansowe na bezpieczeństwo IT wydają niemal 3-krotnie więcej niż firmy z innych sektorów. 64 proc. banków zapowiada dalsze inwestycje w ochronę IT. – Polskie banki są świetnie zaopatrzone w platformy security w każdym możliwym obszarze. Należy się spodziewać jednak nowych inwestycji w systemy bezpieczeństwa, zwłaszcza przy zabezpieczeniach aplikacji mobilnych oraz webowych. Technologia w zakresie rozwiązań security zmienia się bardzo szybko, stąd też z rynku napływa wiele zapytań o modyfikacje czy nowe systemy. Widzimy też bardzo duże zainteresowanie usługami Anty-DDoS –przyznaje Marcin Germel.

 

Jak tłumaczy ekspert, wzmożone zainteresowanie rozwiązaniami IT zwiększającymi bezpieczeństwo ma związek również z przygotowywaniem się przez banki do nowego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych GDPR, które wejdzie w życie 25 maja 2018 roku. Polskie banki są do niej w większości dobrze przygotowane, zgodnie z zaleceniami KNF na bieżąco wdrażają systemy zwiększające bezpieczeństwo, a obecnie prowadzone audyty mają dostosować instytucje do wymogów rozporządzenia. – Klienci banków cały czas odczuwają wprowadzane zmiany IT. Na przełomie ostatnich lat sami możemy ocenić łatwość dostępu do własnych pieniędzy, o ile zmniejszyła się liczba wizyt w bankach, ile spraw można załatwić przez telefon, internet czy za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie. Należy pamiętać, że wszystkie te możliwości daje nam właśnie IT – podkreśla Marcin Germel.