Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Sektor finansowy nie wykorzystuje potencjału chmury, wynika z najnowszego raportu Capgemini World Cloud Report for Financial Services 2025

Raport Capgemini World Cloud Report for Financial Services 2025 ujawnia wyraźne różnice w podejściu do inwestycji w technologie chmurowe między tradycyjnymi a nowoczesnymi instytucjami finansowymi.

Większość banków i firm ubezpieczeniowych wdraża rozwiązania chmurowe przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności operacyjnej (84%), podczas gdy fintechy i insurtechy wykorzystują chmurę głównie do przyspieszenia sprzedaży (62%). Analiza sugeruje również, że jedynie 12% organizacji z sektora usług finansowych można uznać za „innowatorów chmurowych”.

– Banki i firmy ubezpieczeniowe coraz częściej sięgają po technologie chmurowe, aby sprostać takim wyzwaniom jak nieskuteczność zarządzania danymi, luki w zabezpieczeniach cyfrowych, złożoność regulacji oraz rosnące oczekiwania klientów. Świadczy o tym 26-procentowy wzrost odniesień do technologii chmurowych w raportach rocznych 40 czołowych instytucji finansowych na świecie w latach 2020–2023. Obecna sytuacja staje się dla sektora coraz bardziej wymagająca, co skłania firmy do szukania nowych sposobów na zminimalizowanie ryzyka i poprawę efektywności operacyjnej właśnie dzięki rozwiązaniom chmurowym – mówi Tomasz Radwański, Head of Cloud Practice FS w Capgemini Polska.

 

Przeszkody w pełnym wykorzystaniu chmury

Firmy mają jednak trudności z maksymalnym wykorzystaniem potencjału rozwiązań chmurowych – wyzwania operacyjne wciąż wpływają na osoby decyzyjne spowalniając zwrot z inwestycji oraz efekty inicjatyw związanych z transformacją chmurową. W rezultacie mniej niż 40% osób na stanowiskach dyrektorów wyższego szczebla jest w pełni zadowolonych z wyników chmury, takich jak obniżenie kosztów operacyjnych (33%), lepsza skalowalność (27%), przyspieszenie innowacji (26%), rozwój analityki i danych (24%) oraz poprawa bezpieczeństwa i zgodności z regulacjami (21%).

Raport Capgemini pokazuje, że wyzwania wynikają z przyjmowania przez instytucje finansowe podejścia typu „lift-and-shift” (czyli bez wprowadzania dużych zmian w samej architekturze), przy migracji systemów do chmury, co w połączeniu z szybkim skalowaniem prowadzi do wyższych niż oczekiwano kosztów. Dodatkowym wyzwaniem są skomplikowane modele cenowe oraz mało efektywne zarządzanie i nadzór nad zasobami chmurowymi.

– Dla instytucji finansowych przejście na chmurę powinno być początkiem większych zmian wspierających długofalowy rozwój i elastyczność operacyjną. Podczas gdy niektóre organizacje nadal koncentrują się głównie na oszczędnościach, innowatorzy wykorzystują chmurę, aby gruntownie zmieniać swoje procesy i dostosowywać ofertę do dynamicznie zmieniającego się rynku. Podejście cloud-native pozwala szybciej wprowadzać nowe produkty, docierać do szerszego grona odbiorców i wzmacniać lojalność klientów. Chmura, szczególnie w połączeniu z generatywną sztuczną inteligencją, umożliwia również efektywne inwestowanie w technologie, które mają strategiczne znaczenie dla przyszłości branży finansowej – komentuje Tomasz Radwański.

 

Ochrona danych to wyzwanie

Jednym z kluczowych wyzwań operacyjnych jest przestrzeganie najnowszych regulacji i odpowiednich zasobów informacyjnych. Banki i firmy ubezpieczeniowe gromadzą ogromne ilości informacji o swoich klientach – od danych osobowych po szczegóły finansowe i transakcyjne. Zarządzanie tymi zasobami oraz zapewnienie ich bezpieczeństwa to duże wyzwanie. Raport wskazuje na trzy główne problemy, które zauważają przedstawiciele i przedstawicielki branży:

  • Starsze systemy (legacy), które utrudniają połączenie danych z różnych działów (71%)
  • Trudności w ochronie danych klientów i zapewnieniu ich prywatności (70%)
  • Niska jakość danych, często zawierają błędne informacje lub ich brak (69%)

Wraz z wejściem w życie Rozporządzenia o Cyfrowej Odporności Operacyjnej (DORA), w styczniu 2025 i rosnącą presją regulacyjną na całym świecie, instytucje finansowe staną wkrótce w obliczu surowszych wymogów z zakresu zgodności z prawem. Będą musiały jeszcze bardziej rygorystycznie nadzorować korzystanie z platform technologicznych i współpracę z zewnętrznymi dostawcami.

 

Branża musi promować kulturę innowacji

Raport Capgemini wskazuje także, że aż 81% przedstawicieli kadry zarządzającej uważa, iż brak odpowiednich technologii utrudnia realizację celów biznesowych. Większość respondentów i respondentek postrzega sztuczną inteligencję (81%), analitykę predykcyjną (75%) i automatyzację procesów (65%) jako kluczowe technologie wspierające ekosystem chmurowy. Tradycyjne instytucje finansowe wciąż jednak nie dysponują odpowiednim poziomem dojrzałości i umiejętności w tych obszarach: 15% osiągnęło dojrzałość w zakresie sztucznej inteligencji, 30% w analityce predykcyjnej, a 22% w zrobotyzowanej automatyzacji procesów.

Z badań wynika, że 12% banków i firm ubezpieczeniowych można uznać za innowatorów chmurowych – dzięki dobrze zaplanowanej strategii chmurowej, skalowalnym platformom i dojrzałym ekosystemom osiągają lepsze wyniki finansowe. W porównaniu do innych firm, innowatorzy częściej przekraczają cele sprzedaży dodatkowej (32% wobec 12%), monetyzacji danych (32% wobec 10%) i rozwoju nowych produktów (22% wobec 10%).

Aby zwiększyć efektywność operacyjną i wspierać innowacje, banki i firmy ubezpieczeniowe powinny skupić się na podejściu opartym na danych i technologii chmurowej. W praktyce oznacza to tworzenie aplikacji dedykowanych chmurze, inwestowanie w talenty z umiejętnościami chmurowymi, wspieranie kultury współpracy, która zachęca do dzielenia się swoimi pomysłami i najlepszymi praktykami oraz ułatwienie wszystkim zespołom dostępu do potrzebnych technologii.

 

IT Channel Leaders 2024: „Współpraca i partnerstwo najważniejsze” – wspólnie podkreślili czołowi przedstawiciele branży IT podczas debaty „Liderzy Branży”