Serwerowy procesor AMD EPYC 7742 potrafi w czasie rzeczywistym kodować HEVC w rozdzielczości 8K. Czyżby miał zagościć w stacjach roboczych?

W piątek  firma Beamr Imaging podała, że zdołała osiągnąć pierwsze na świecie kodowanie HEVC w czasie rzeczywistym 8K, wykorzystując pojedynczy EPYC 7742, flagowy procesor serwerowy AMD oparty na nowej architekturze Zen 2.

Pojedynczy 64-rdzeniowy EPYC 7742, który wykorzystuje proces 7 nm i mikroarchitekturę Zen 2 (ten sam typ rdzeni, co w Ryzen 3000), zakodował materiał 8K w czasie rzeczywistym przy 79 klatkach na sekundę z 10-bitowym kolorem wymaganym do HDR. To znaczące osiągnięcie zarówno dla sprzętu, jak i oprogramowania; Epyc 7742 jest pierwszym na świecie 64-rdzeniowym procesorem x86, który ma standardowe gniazdo ogólnego przeznaczenia, a oprogramowanie do kodowania Beamr zostało zaprojektowane do korzystania ze wszystkich 64 rdzeni. Równoległość obliczeń stanowi poważny problem dla procesorów o coraz większej liczbie rdzeni, od aplikacji konsumenckich nawet po serwerowe, więc dobrze jest widzieć jak olbrzymi potencjał drzemiący w EPYC 7742 został w pełni wykorzystany.

Zapotrzebowanie na kodowanie materiału 8K w czasie rzeczywistym na dobrym poziomie wzrosło, gdy wyświetlacze 8K zaczęły pojawiać się na rynku. Nie są dziś jeszcze zbyt popularne, ale z czasem staną się bardziej popularne. Podobną drogę przeszły także ekrany 4K. Wzrastającą popularność ekranów 8K widać w szczególności po tegorocznych targach IFA. Zdaniem niektórych ekspertów już niedługo będziemy mogli oglądać telewizję na żywo w rozdzielczości 8K. Wiadomo już o odpowiedniej możliwości technicznej, co udowadnia właśnie informacja Beamr Imaging. Kto wie, może próbki takiej transmisji zostaną wyemitowane np. podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 roku.

AMD twierdzi, że EPYC może być wykorzystywany nie tylko w telewizji. Chipy te nadają się również do realizowania podobnego przetwarzania na potrzeby usług streamingowych. Ta deklaracja wyraźnie sugeruje, że w niedalekiej przyszłości procesory te pojawią się jako serce infrastruktury usług streamingu gier, takich jak GeForce Now i Google Stadia.