„Shadow IT” i wzrost liczby zagrożeń związanych z phishingiem – raport HP Security Wolf ujawnia największe zagrożenia pracy zdalnej.

Firma HP Inc. opublikowała w październiku br. najnowszy, globalny raport HP Wolf Security report: Out of Sight & Out of Mind opisujący zagrożenia z jakimi na co dzień zmagają się działy IT firm na całym świecie w czasach pracy hybrydowej. Badanie pokazuje, że coraz więcej osób podłącza do sieci nieautoryzowane urządzenia, bez wiedzy działów IT. Bardzo często wiąże się to z omijaniem zasad bezpieczeństwa, powodujących np. ataki phishingowe cyberprzestępców na firmowe zasoby.

 

Najważniejsze wnioski z badania online przeprowadzonego przez YouGov na 8443 pracownikach biurowych, którzy zaczęli pracować zdalnie w czasie pandemii oraz sondażu wśród 1100 osób decyzyjnych w dziale IT przeprowadzony przez firmę Toluna, prezentują się następująco:

 

  • Nowe „Shadow IT” kupuje i instaluje punkty końcowe nie dbając o bezpieczeństwo. Pracownicy na własną rękę coraz częściej instalują na komputerach programy lub aplikacje, które nie zostały zweryfikowane przez dedykowane do tego działy IT. Według badania aż 45% pracowników biurowych kupiło w ostatnim roku sprzęt IT (np. drukarki i komputery). 68% z nich stwierdziło, że bezpieczeństwo nie było ważnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o zakupie. Co więcej, 43% deklaruje, że laptopy i komputery stacjonarne nie były sprawdzane przez dział IT, a 50% respondentów powiedziało to samo o ich nowych drukarkach.
  • Phishing staje się coraz bardziej skuteczny. 74% zespołów IT zauważyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrost liczby pracowników, którzy otworzyli złośliwe linki phishingowe lub szkodliwe załączniki w e-mailach. 40% przebadanych pracowników biurowych w wieku od 18 do 24 lat, otworzyło złośliwy e-mail, z czego niemalże połowa (49%) twierdzi, że zdarzało się to częściej od kiedy rozpoczęli pracę z domu. Wśród pracowników biurowych, którzy otworzyli, lub niemalże kliknęli w taki link, 70% nie zgłosiło tej informacji do działu IT; 24% nie wiedziało, że jest to istotne; 20% powołało się na tzw. „czynnik zarobienia”, a 12% bało się nagany lub kary.
  • Zwyżka zagrożonych urządzeń napędza wzrost cen naprawy sprzętu. 79% zespołów IT donosi, że w trakcie trwania pandemii wzrosły ceny obudowy systemów. Jest to związane z faktem, że są one bezpośrednio powiązane z liczbą punktów końcowych wymagających wyczyszczenia i sformatowania (po narażeniu na atak). Oznacza to, że coraz większa liczba ataków forsuje zewnętrzną ochronę. 80% zespołów IT ma obawy, że zabezpieczenia urządzeń wykorzystywanych przez pracowników mogą być złamane bez ich wiedzy.

 

 

„Pracownicy zazwyczaj nie wiedzą, że otworzyli coś złośliwego, więc rzeczywiste liczby ataków mogą być znacznie wyższe – komentuje Ian Pratt, Global Head of Security for Personal Systems, HP Inc. Podmioty stwarzające zagrożenie nie zawsze się ujawniają, gdyż granie w „długą grę” i infiltrowanie infrastruktury zaatakowanej firmy staje się dla cyberprzestępców zajęciem niezwykle lukratywnym. W jaki sposób działają? Na przykład poprzez użycie kopii zapasowych w chmurze mających na celu masową eksfiltrację wrażliwych danych, zakodowanie ich na serwerach, a następnie żądanie wielomilionowych okupów. Pratt dodaje także: Nie możemy dopuścić do tego, aby samo otwarcie załącznika w mailu wiązało się z dużym ryzykiem. Poprzez wyizolowanie i powstrzymanie zagrożenia chcemy złagodzić wszelkie szkodliwe skutki.”

 

Problemy związane z bezpieczeństwem IT w czasie pracy zdalnej

Zespołom IT coraz trudniej zapewnić wsparcie w zakresie bezpieczeństwa. 77% pracowników IT stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku muszą poświęcać więcej czasu na ocenę skali zagrożeń związanych z atakami. Tymczasem jak pokazuje badanie, 62% alarmów związanych z punktami końcowymi jest fałszywe. Prowadzi to do tego, że zespoły IT, które są zajęte sprawdzaniem wszystkich potencjalnych naruszeń nie mają przestrzeni na to, aby szkolić pracowników i rozpoznawać zagrożenia.

  • 65% zespołów IT stwierdziło, że „łatanie” punktów końcowych jest coraz bardziej czasochłonne
    i coraz trudniejsze ze względu na masowe przechodzenie pracowników na pracę zdalną. 64% wyraziło się tak samo o szkoleniu i wyposażaniu w bezpieczne urządzenia nowozatrudnionych osób.
  • Zespoły IT szacują, że koszt wsparcia IT związanego z bezpieczeństwem wzrósł o 52% w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
  • 83% zespołów IT stwierdziło, że pandemia jeszcze bardziej obciążyła zespoły IT. 77% pracowników IT twierdzi, że praca zdalna czyni ich pracę dużo trudniejszą oraz że obawiają się wypalenia zawodowego pracowników i odejść z pracy.

 

 

„Wraz z coraz większym zaangażowaniem zespołów IT, zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pracownikom staje się kluczowym wyzwaniem – podsumowuje Ian Pratt, Global Head of Security for Personal Systems, HP Inc. : Aby praca hybrydowa okazała się sukcesem, potrzebujemy nowej architektury bezpieczeństwa, która nie tylko chroni przed znanymi i nieznanymi zagrożeniami, lecz również zmniejszy obciążenie zespołów ds. cyberbezpieczeństwa. Poprzez zastosowanie zasady „Zero Zaufania”, organizacje mogą zaprojektować odporne mechanizmy obronne, które zapewnią firmie bezpieczeństwo i szybką odbudowę w razie ewentualnego włamania.”

 

HP pomaga organizacjom w zabezpieczaniu hybrydowego miejsca pracy poprzez dostarczanie rozwiązań zabezpieczających punkty końcowe. Dzięki HP Wolf Security firmy mogą korzystać z solidnej, wbudowanej ochrony. HP Sure Click Enterprise dzięki ograniczaniu i izolowaniu zagrożeń zmniejsza powierzchnię ataku, unieszkodliwiając złośliwe oprogramowanie dostarczane przez pocztę elektroniczną, przeglądarkę lub pobierane pliki. Zapewnia także zespołom zwiększoną ochronę prywatności, a inteligentny systemem wykrywania zagrożeń, gromadzi dane w punktach końcowych – wszystko po to, aby pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa całego przedsiębiorstwa.

 

Avanade, joint venture Accenture i Microsoft, rozpoczyna działalność w Polsce! Na czele nowej spółki w Polsce, stanął Bartłomiej Antczak. W planach stworzenie 500 miejsc pracy!