Skuteczna realizacja strategii podstawą sukcesu – ABC Data największą firmą IT działającą w Polsce!

ABC Data, wiodący dostawca innowacyjnych rozwiązań IT w regionie CEE to największa firma IT działająca w Polsce w 2016 roku, jak wynika z raportu „ITwiz Best 100”. O kolejności miejsc w rankingu głównym decydowała wysokość jednostkowych przychodów ze sprzedaży rozwiązań IT – oprogramowania, usług oraz sprzętu. Co istotne, autorzy opracowania nie zaliczają do tej kategorii telefonów oraz urządzeń telekomunikacyjnych. Sprzęt ten potraktowany został jako osobna grupa produktowa. Pierwsze miejsce ABC Data stanowi najlepszy dowód, że realizowane na przestrzeni ostatnich dwóch lat inicjatywy strategiczne w spółce przynoszą wymierne rezultaty.

 

Branża IT zapamięta 2016 rok jako wyjątkowo dynamiczny, pełen zmian oraz mniejszych lub większych wyzwań. Ich znaczenie dla sytuacji na rynku podkreślają też autorzy raportu „ITwiz Best 100”. Sto największych firm związanych z obszarem IT wypracowało łączne przychody o niemal 3 miliardy złotych niższe, niż w 2015 roku. W omawianym okresie sektor publiczny, będący podstawowym źródłem przychodów dla wielu firm, skurczył się o 4 miliardy złotych, czyli połowę. Jednocześnie coraz bardziej rosło znaczenie, a tym samym sprzedaż, oprogramowania i usług IT, malała natomiast sprzedaż sprzętu. W efekcie wielu dystrybutorów szukając alternatywnych źródeł przychodów, sprzedaje często produkty bardzo odległe od IT, jak sprzęt RTV i AGD, meble czy zabawki.

 

Przede wszystkim IT

Podstawą działalności ABC Data jest obszar IT, w którym to firma realizuje znakomitą większość swoich przychodów zarówno w Polsce, jak i w krajach regionu CEE. Firma konsekwentnie działa wyłącznie w sektorze B2B, a inne kategorie produktowe stanowią jedynie dodatek do oferty głównej. Takie podejście do prowadzonej działalności, w połączeniu z rozwojem oferty innowacyjnych usług, przynosi wyjątkowo dobre efekty. Firma zyskuje zarówno w oczach Klientów, jak i biznesowo. Potwierdzają to wyniki kolejnych rankingów prowadzonych przez ITwiz.

 

Niemal dokładnie dwa lata temu, gdy światło dzienne ujrzał raport „ITwiz Best 100 edycja 2015” ABC Data zajmowała w nim czwarte miejsce. Kilka dni później ogłosiliśmy strategię rozwoju spółki, nad którą pracowaliśmy odkąd pół roku wcześniej objęłam funkcję prezesa jej zarządu. W dokumencie tym zawarliśmy szereg związanych z IT inicjatyw strategicznych, których realizację rozpoczęliśmy niemal natychmiast – wyjaśnia Ilona Weiss, Prezes Zarządu ABC Data – Po roku, w kolejnej edycji raportu ITwiz, ABC Data zajmowała już pierwsze miejsce. Pozycję tę utrzymaliśmy również w najnowszym wydaniu raportu, który dotyczył 2016 roku. Jak doskonale wiemy, nie był on specjalnie łaskawy dla naszej branży – dodaje Ilona Weiss.

 

Andrzej Kuźniak, Wiceprezes Zarządu ABC Data

 

Strategia to podstawa

Strategia rozwoju zakładała koncentrację przede wszystkim na obszarach związanych z szeroko rozumianym sektorem IT. Zarząd spółki położył nacisk na rozwój e-commerce, dalsze budowanie kompetencji dystrybutora VAD, prowadzenie innowacyjnych usług realizowanych m.in. w modelu cloud, jak również rozwój organiczny związany z podstawą prowadzonej działalności, czyli sprzedażą rozwiązań IT. Kolejnym elementem strategii było umacnianie obecność spółki w perspektywicznych obszarach, jak mobile.

 

W ABC Data nieustannie śledzimy rynkowe trendy. Zdajemy sobie sprawę z malejących udziałów sprzedaży sprzętu IT w ogólnej wartości rynku. Mimo to nie sprzedajemy dziś zabawek czy narzędzi, choć mieliśmy takie próby w przeszłości. Nie przyniosły one oczekiwanych efektów, a my koncentrujemy się na tym, co robimy najlepiej, czyli IT – komentuje Andrzej Kuźniak, Wiceprezes Zarządu ABC Data – Jak pokazuje raport „ITwiz Best 100”, dywersyfikując naszą działalność zgodnie ze strategią rozwoju, po raz kolejny „mieliśmy nosa”. Skupiliśmy się bowiem na najbardziej prorozwojowych sektorach szeroko pojętego IT, jak chmura, e-commerce, VAD czy mobile. To właśnie w tych obszarach, oprócz klasycznej dystrybucji, możemy w pełni wykorzystać nasz potencjał i posiadany kanał sprzedaży – dodaje Andrzej Kuźniak.

 

Przewagi konkurencyjne

2016 rok upłynął ABC Data na umacnianiu posiadanych przewag konkurencyjnych, poprzez dalszą realizację inicjatyw rozwojowych. W efekcie podejmowanych działań spółka została pierwszym w Unii Europejskiej oficjalnym dystrybutorem produktów renomowanego chińskiego producenta smartfonów i elektroniki użytkowej, firmy Xiaomi. Niespełna dwa miesiące później, z sukcesem przejęła polskiego dystrybutora VAD, firmę S4E. Dokonana akwizycja pozwoliła ABC Data na zdobycie odpowiedniej skali działania w obszarze dystrybucji z wartością dodaną. Wszystko to sprawiało, że na koniec ubiegłego roku, czyli niemal dwa lata przed założonym w strategii terminem, udział Grupy ABC Data w polskim rynku dystrybucji IT wynosił już 25%.

 

Poprzez systematyczną i skuteczną realizację kolejnych inicjatywy strategicznych oraz mniejszych i większych projektów biznesowych pokazujemy ponad wszelką wątpliwość, że mamy zarówno mocne fundamenty, jak i pomysł na biznes – komentuje Ilona Weiss – Pierwsze miejsce w rankingu największych firm IT w Polsce wg. raportu „ITwiz Best 100” zawdzięczamy właśnie naszemu nieszablonowemu podejściu do prowadzonej w oparciu o przemyślaną strategię działalności. Mocna pozycja ABC Data cieszy tym bardziej, że dotyczy 2016 roku. Jak wiadomo, „dobrego marynarza poznaje się przy złej pogodzie”. Jestem dumna, że w tym burzliwym dla całej branży okresie bez problemów utrzymaliśmy naszą pozycję w rankingu, ponownie deklasując bezpośrednią konkurencję – dodaje Prezes Zarządu ABC Data.

 

Ilona Weiss – dodaje Prezes Zarządu ABC Data

 

Z myślą o partnerach i Klientach

ABC Data prowadzi swoją działalność konsekwentnie trzymając się zasady, że działa wyłącznie w segmencie B2B, a w pogoni za potencjalnym zyskiem nigdy nie konkuruje ze swoimi klientami. Wszystkie działania i strategiczne decyzje biznesowe w Firmie podejmowane są z uwzględnieniem interesów spółki oraz jej Partnerów i Klientów. Z myślą o obu tych grupach ABC Data uruchomiła właśnie nową platformę e-commerce, ABC Data Cloud, dedykowaną sprzedaży zaawansowanych usług IT w modelu cloud. Umożliwia ona globalnym i lokalnym dostawcom oferowanie ich rozwiązań w formie usług w chmurze w modelach IaaS, PaaS, SaaS czy DraaS. Z kolei resellerzy zarejestrowani w systemie ABC Data mają od teraz dostęp do szerokiej i zróżnicowanej oferty m.in. wirtualnych serwerów, dysków sieciowych, systemów do archiwizacji i backupu danych, analiz czy planowania.

 

Wraz z premierą nowej platformy, Spółka zaprezentowała również aplikację mobilną do sytemu InterLink – mInterLink. Umożliwia ona Klientom ABC Data dokonywanie zakupów z oferty Firmy za pomocą urządzeń mobilnych. Z kolei specjalnie dla resellerów zainteresowanych prowadzeniem własnego sklepu internetowego, ABC Data przygotowała nową odsłonę programu Reseller Web. Został on oparty o zaawansowany technologicznie silnik sklepu internetowego. Narzędzie pozwala na szybkie i bezproblemowe tworzenie oraz konfigurowanie otwartego sklepu online, w pełni zintegrowanego z systemami ABC Data. Jednocześnie zachowuje wszystkie cechy autonomicznego, profesjonalnego systemu.

 

Inwestycje w e-commerce oraz coraz bardziej dynamiczny rozwój usług z wartością dodaną nie stanowią rewolucji, a raczej naturalną ewolucję dotychczasowego modelu biznesowego spółki. Dostarczanie sprzętu IT oraz elektroniki użytkowej pozostanie integralną i najważniejszą częścią biznesu ABC Data. Jednak postępująca cyfryzacja gospodarek i społeczeństw sprawia, że we współczesnym IT usługi nabierają zupełnie nowego znaczenia. Dlatego ABC Data rozwija się w tym kierunku, zgodnie z zasadą, że kto nie wyprzedza innych zbyt długo zastanawiając się nad tym, co tu i teraz, zostaje w tyle, a w efekcie długo musi nadrabiać braki. Dlatego ABC Data już od lat jest krok przed innymi, wyznaczając trendy i kierunki rozwoju branży.