Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Smart Retail – Najważniejsze kierunki technologiczne dla retailu w 2023 r., zdaniem analityków Nanovo 

Rozwój sprzedaży w modelu unichannel, zwrot e-commerce w stronę sklepów stacjonarnych i wzrost popularności cyfrowych nośników reklam – to zdaniem analityków Nanovo najważniejsze kierunki technologiczne dla retailu w 2023 r.

Wartość polskiego rynku e-commerce ma rosnąć w tempie ok. 10% rocznie i sięgnąć 187 mld w 2027 roku – wynika z szacunków Strategy& Polska. Jednak dynamiczny rozwój sklepów online nie zatrzyma zakupów w sklepach stacjonarnych, które wciąż będą odpowiadały za ok. 80% sprzedaży detalicznej. Technologiczne kierunki rozwoju retailu w 2023 r. i kolejnych latach będą wyznaczały rozwiązania, które „pogodzą” światy online i offline.

 

Spodziewam się, że nowy rok będzie stał pod znakiem rozwoju technologii, które są już na rynku obecne. Znajdujemy się w punkcie, w którym e-commerce szuka dla siebie miejsca poza Internetem, a sklepy stacjonarne wiedzą, że bez digitalizacji nie wpiszą się w powiązane z innowacjami oczekiwania klientów. Jesteśmy więc świadkami cyfrowego przyspieszenia w retailu, którego efektem są nowe, zautomatyzowane formaty sklepów fizycznych i wzrost znaczenia nowoczesnych metod komunikowania się z konsumentami – mówi Konrad Łucka, CGO w Nanovo.

 

Poniżej 3 technologiczne trendy, które będą istotne w retailu w 2023 roku.

1. Sprzedaż w modelu unichannel

Na rosnące znaczenie unichannel wpływają oczekiwania klientów. Na przykład z danych Adyen wynika, że 67% konsumentów chce mieć możliwość zakupu bezpośrednio w sklepie stacjonarnym i zlecenia dostawy do domu produktu, którego nie ma na półce. Ten model usuwa „klasyczny” podział na stacjonarne i digitalowe kanały sprzedaży i łączy je w ramach jednego doświadczenia zakupowego. Z punktu widzenia klienta oznacza to więcej, niż samą tylko możliwość wyboru produktu offline lub online, ponieważ zakupy odbywają się w środowisku, które jest jednocześnie cyfrowe i fizyczne.

 

Przestrzeń do sprzedaży w modelu unichannel otwiera się przed branżą handlową dzięki formatowi phygital store. W 2023 r. będziemy obserwowali jego dynamiczny rozwój, co oznacza nowe otwarcia zautomatyzowanych sklepów stacjonarnych połączonych z pełną ofertą e-commerce. One wyraźnie poszerzają klientom dostęp do produktów oraz zapewniają im zachęcające do interakcji doświadczenia zakupowe, oparte na innowacjach i płynnym przenikaniu się wielu kanałów sprzedaży  – mówi Konrad Łucka z Nanovo.

 

2. E-commerce otwiera sklepy brick & mortar

Co prawda lockdowny przyzwyczaiły klientów do zakupów online, ale po pandemii i tak chcą oni wracać do sklepów stacjonarnych. To jeden z ważniejszych powodów, które „pchają” e-commerce w stronę przestrzeni fizycznych. Ponadto posiadanie sklepu brick & mortar zwiększa świadomość istnienia marki wśród klientów i buduje ich zaufanie, bo jest „namacalnym” dowodem na prowadzenie biznesu. Według Tribe Payments, aż 40% europejskich przedstawicieli branży rozważa otwarcie takiego sklepu w najbliższych 2-3 latach. To dla nich sposób na wpisanie się w oczekiwania konsumentów, ale też ucieczka od rosnących kosztów pozyskania klientów w internecie, a także drożejących dostaw i zwrotów towarów.

 

3. Retail as Media

Branża medialna będzie w coraz większym stopniu stawiać na dostarczanie treści promującej dany produkt bądź kategorię w miejscu sprzedaży. Między innymi dlatego, że w pandemii koszty dotarcia do klientów w Internecie bardzo wzrosły – w niektórych kategoriach nawet o 300%. To daje nowe możliwości dla multibrandowych formatów (m.in. sklepów spożywczych, drogerii czy stacji benzynowych), w których klient „przełącza” się pomiędzy różnymi kategoriami produktów. One stają się coraz bardziej interesującym miejscem reklamy dla producentów. Tak wynika m.in. z raportu Walmartu z 2021 r., w którym firma oszacowała przychód ze sprzedaży mediów na 2,1 mld dolarów.

 

Multimedialne treści można natychmiastowo wprowadzać w dowolnej liczbie sklepów, co eliminuje problemy znane z dystrybucji materiałów drukowanych. Contentem można też elastycznie „żonglować”. To pozwala dostosowywać treści do popytu zależnego np. liczby osób przebywających w sklepie bądź pory dnia. Multimedialne wyświetlacze otwierają dzięki temu przed sklepami stacjonarnymi duże możliwości w zakresie sprzedaży cyfrowych powierzchni reklamowych. Branża retail zyskuje dzięki temu możliwość sprzedaży gotowych pakietów reklamowych swoim dostawcom – zauważa Konrad Łucka z Nanovo.

 

W porównaniu z drukowanymi materiałami content pokazywany na ekranach szybciej przyciąga wzrok klientów, silniej ich angażuje i skraca czas potrzebny na podjęcie decyzji o zakupie. Według danych Walmart Super Centers sklepy korzystające z rozwiązań digital zanotowały 66-procentowy wzrost sprzedaży w danych kategoriach w porównaniu z placówkami, w których umieszczone były wyłącznie „tradycyjne” nośniki reklam.

 

Microsoft wspólnie z firmą Intel podczas uroczystej gali Channel Connect 2022, nagrodzili najlepsze firmy partnerskie.