Śmiałe plany Volkswagena – w tle inwestycje w wysokości 180 miliardów euro w ciągu najbliższych pięciu lat

We wtorek Volkswagen poinformował, że planuje zainwestować 180 miliardów euro (192,76 miliardów dolarów) w ciągu najbliższych pięciu lat w obszary obejmujące produkcję akumulatorów i działalność w Ameryce Północnej i stopniowo obniżać wydatki na silniki spalinowe począwszy od 2025 roku.

Jak podaje Reuters, dążąc do celu, jakim jest uzyskanie 50% sprzedaży pojazdów elektrycznych (EV) na całym świecie do 2030 r., ponad dwie trzecie pięcioletniego budżetu inwestycyjnego firma przeznaczy na elektryfikację i cyfryzację, w porównaniu z 56% w planie pięcioletnim, który opublikowano rok wcześniej.

Producent samochodów w tym miesiącu przedstawił optymistyczne prognozy na nadchodzący rok, które spowodowały gwałtowny wzrost akcji, przewidując wzrost przychodów o 10% do 15% przy dostawach wyższych o 14% pomimo wyzwań związanych z łańcuchem dostaw. Marża zysku Volkswagena w 2022 r. była na górnej granicy prognozy 8,1%, a sprzedaż i zyski przekroczyły poziomy z 2021 r., pomimo zawirowań w łańcuchu dostaw, które spowodowały, że przepływy pieniężne netto znacznie spadły poniżej celu.

Oczekuje się, że producent samochodów przedstawi aktualizację planów we wtorek, przedstawiającą, w jaki sposób usprawni operacje w swojej jednostce oprogramowania Cariad, która została utworzona za czasów byłego dyrektora generalnego Herberta Diessa, ale przekroczyła budżet i nie osiągnęła swoich celów.

Jednostka poniosła stratę operacyjną w wysokości 2,1 miliarda euro w 2022 roku przy przychodach w wysokości 800 milionów euro, jak widać w rocznym raporcie producenta samochodów opublikowanym we wtorek. W najnowszym planie inwestycyjnym przeznaczono 15 miliardów euro na fabryki akumulatorów i surowce, przy czym firma koncentruje się najpierw na zabezpieczeniu potrzebnych surowców, a następnie na budowie nowych lokalizacji.

Decyzje inwestycyjne są ukierunkowane na realizację 10-punktowego planu opracowanego przez dyrektora generalnego Olivera Blume’a po tym, jak objął on stery producenta samochodów we wrześniu.

Oczekuje się, że pod koniec wtorku Volkswagen podzieli się wynikami „historii wirtualnego kapitału” zainicjowanej przez Blume’a. To sprawiło, że wszystkie marki firmy, od Audi po Bentley’a, przygotowały się do wejścia na giełdę jako ćwiczenie szkoleniowe, aby stać się bardziej atrakcyjnymi dla rynków kapitałowych. Najbardziej prawdopodobnym kandydatem giełdowym jest jednostka akumulatorowa PowerCo.

Firma zapowiedziała również swoją pierwszą północnoamerykańską fabrykę w Kanadzie, która ma rozpocząć produkcję w 2027 roku. Inwestycje w technologię silników spalinowych osiągną szczyt w 2025 roku i od tego czasu będą spadać, powiedział producent samochodów, który ma bardziej ambitne cele w zakresie elektryfikacji niż niektórzy rywale.