Software-as-a-Service (SaaS), czyli model subskrypcji oprogramowania przez firmy, na dobre przyjął się już w polskich warunkach.
Software-as-a-Service (SaaS), czyli model subskrypcji oprogramowania przez firmy, na dobre przyjął się już w polskich warunkach. Co więcej, związane z nim wygoda i oszczędności na tyle zmieniły sposób prowadzenia biznesu, że przedsiębiorcy coraz częściej stawiają na dzierżawienie także innych elementów infrastruktury IT. Czym jest model XaaS (Everything-as-a-Service) i kto może skorzystać z jego zalet? Wyjaśnia to ekspert Canon Polska.
Alfabet usług wykupywanych w formie subskrybcji jest długi. SaaS (Software), IaaS (Infrastructure), BaaS (Backup), PaaS (Platform) – to tylko niektóre możliwości, które coraz chętniej wykorzystują polskie firmy.
– W pewnym momencie przestało się już dodawać kolejne litery do tej wyliczanki. Zamiast nich pojawiła się po prostu litera X, oznaczająca „cokolwiek”. Bo prawda jest taka, że dziś w świecie IT możemy już niemal wszystko wydzierżawić – wyjaśnia Dariusz Szwed, MPS Business Development Manager w Canon Polska.
Słowa eksperta poparte są wyliczeniami. Jeszcze w 2018 roku firma doradcza Deloitte szacowała, że do 2024 roku światowy rynek usług subskrypcyjnych osiągnie wartość 340 miliardów dolarów. Dziś wiemy, że liczby te mogą być nawet wyższe, bo pandemia tylko przyspieszyła trend adaptowania swoich biznesów do bardziej niestacjonarnej formy. Nigdy wcześniej zapotrzebowanie na subskrybowanie usług nie było tak wysokie.
Korzyści dla dostawców i odbiorców
Co powoduje, że firmy coraz częściej stawiają właśnie na dzierżawienie usług, infrastruktury czy sprzętu, zamiast na ich jednorazowe kupno? Ekspert Canon wymienia kilka najważniejszych przyczyn.
- Prostota wdrożenia. W przypadku rozwiązań typu XaaS to dostawca zajmuje się instalacją i późniejszą utylizacją sprzętu/infrastruktury.
- Oszczędności uzyskiwane na cięciu niepotrzebnych kosztów. W klasycznym modelu kupna rozwiązania IT na własność trzeba było ponosić koszty całości, nawet jeśli niektóre funkcje nie były przez firmę wykorzystywane. Dziś często można wybrać, które funkcjonalności są dla firmy na tyle istotne, aby uwzględnić je w planie subskrypcji.
- Oszczędności uzyskiwane na zatrudnianiu dodatkowych specjalistów. W większości rozwiązań typu XaaS to dostawca odpowiedzialny jest za utrzymywanie zespołów wdrażających systemy, aktualizujących je I reagujących na awarie.
- Dużo wyższy poziom cyberbezpieczeństwa. Dostawcy zależy, aby jego rozwiązania były uważane za bezpieczne. W przypadku subskrypcji większość rozwiązań IT podlega stałym aktualizacjom pod względem ochrony cyfrowej.
- Zdecydowanie lepsza mobilność firmy i jej pracowników. Wiele systemów subskrybowanych w ramach SaaS opartych jest o infrastrukturę chmurową. To oznacza, że pracownicy mogą dużo wygodniej pracować spoza biura i kontaktować się ze współpracownikami również pracującymi na odległość.
Również od strony sprzedawców usług oraz narzędzi formuła dzierżawienia swoich produktów otwiera zupełnie nowe możliwości biznesowe.
– Więź klienta z dostawcą jest dużo bliższa w modelu subskrypcyjnym niż w przypadku jednorazowego kupna usługi czy sprzętu. To sprawia, że dostawca uzyskuje wiele możliwości pogłębienia lub rozwinięcia współpracy. Co bezpośrednio wiąże się z profitami długoterminowej współpracy, tak istotnymi dla obu stron umowy. Zarówno dostawcy, jak i odbiorcy, zależy przecież na utrzymywaniu długich, zaufanych relacji biznesowych – zauważa Dariusz Szwed.
I powołuje się na osobiste doświadczenia. Także w portfolio Canon znajduje się coraz więcej usług oferowanych w formie subskrypcyjnej. To między innymi oprogramowanie chmurowe do zarządzania drukiem i skanem w firmie (uniFLOW Online), kilka różnorodnych systemów do zarządzania informacjami w całej organizacji (to między innymi Therefore Online albo Cloud Workspace Collaboration, ale, jak tłumaczy Dariusz Szwed, akurat w tym zakresie rozwiązania są wdrażane zgodnie ze szczegółowymi wymaganiami odbiorców) oraz oprogramowanie z rodziny PRISMA do zdalnego zarządzania drukarnią. Jak zauważa ekspert Canon, choć zazwyczaj oferowane rozwiązania są dostępne także w formie stacjonarnej (serwerowej), coraz większa liczba klientów jest zainteresowana formą subskrypcji.
Model XaaS popularny także wśród konsumentów
W opinii wielu specjalistów XaaS reprezentuje nowe podejście do prowadzenia biznesu, które już wkrótce może się stać obowiązującym standardem. Także w ramach oferty dla konsumentów. Dariusz Szwed podkreśla, że usługi tego typu od dawna stały się naszą codziennością: od subskrypcji portali streamingach, po leasing samochodów.
A co czeka nas wkrótce?
– Niedawno jeden z producentów luksusowych aut ogłosił, że wprowadza kilka mniej oczywistych usług, takich jak podgrzewanie foteli, właśnie w modelu subskrypcyjnym. Aby aktywować funkcję grzania, trzeba będzie wykupić dostęp poprzez specjalną aplikację. To odważne posunięcie, przez które na firmę spadła spora krytyka, ale ja wstrzymałbym się z wydawaniem jednoznacznego osądu. Może właśnie dzięki tej zmianie już wkrótce będziemy mogli pozwolić sobie na dużo więcej niż dotychczas, a cena luksusowego auta, choć bez grzania foteli w podstawowym pakiecie, znacznie spadnie. Właśnie tak zadziałało to w świecie oprogramowania dla biznesu – podsumowuje Dariusz Szwed.