Solaris podróżuje w chmurze Microsoftu. Firma wyznacza nowe standardy, dynamicznie rozwijając swoje pojazdy i usługi, zwłaszcza w obszarze elektromobilności.

Gdy przed 25 laty halę produkcyjną w Bolechowie opuszczał pierwszy autobus, nikt nie podejrzewał, że rozpoczynająca dopiero swoją działalność firma z Wielkopolski stanie się kiedyś europejskim symbolem innowacyjności. Dziś Solaris Bus & Coach sp. z o.o. wpływa na jakość komunikacji miejskiej w setkach miast w całej Europie i poza nią. Z myślą o przyszłości firma wyznacza nowe standardy, dynamicznie rozwijając swoje pojazdy i usługi, zwłaszcza w obszarze elektromobilności. Obecnie Solaris podróżuje również w chmurze Microsoft 365, dzięki której łączy 1600 pracowników na jednej platformie i dba o najlepsze doświadczenia oraz bezpieczeństwo klientów, wykorzystując do komunikacji m.in. rozwiązanie Microsoft Teams zintegrowane z okularami AR (ang. Augmented Reality).

 

Solaris to europejski symbol innowacyjnego transportu miejskiego, który może pochwalić się konstrukcją i budową ponad 20 tysięcy autobusów i trolejbusów. W latach dziewięćdziesiątych, nadając spółce nazwę Solaris, jej właściciele inspirowali się skojarzeniem z przyszłością, kierując się ambicją, by wyznaczać standardy rynku. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. konsekwentnie realizuje ten cel, a autobusy marki cieszą się światowym uznaniem i mają na swoim koncie wiele nagród za innowacyjność i zastosowanie bezemisyjnych technologii przyszłości, takich jak napęd wodorowy.

Lider komunikacji miejskiej i… komunikacji wewnętrznej

Obok strategii zrównoważonego rozwoju, Solaris aktywnie wdraża najnowsze technologie w trosce o najwyższą klasę rozwiązań technicznych zarówno w kontekście kluczowych procesów biznesowych, jak i na poziomie wykorzystywanych rozwiązań IT.

 

„Ostatnie 2 lata to wyzwania biznesowe i techniczne dla każdej firmy. To zmiana kultury organizacji w zakresie komunikacji spowodowana przez pracę zdalną. Zmiany kulturowe zazwyczaj są bardzo bolesne i długotrwałe. Dzięki rozwiązaniom chmurowym Microsoft i profesjonalizmowi zespołu wdrożeniowego, dokonaliśmy tej tranzycji praktycznie bezboleśnie. Wybór rozwiązań Microsoft daje nam poczucie, że będą one rozwijane w perspektywie lat, rosnąc wraz z Solarisem” – podkreśla Tomasz Graczyk, Dyrektor IT i PLM.

 

„13 marca 2020 roku nasza firma przekształciła się w setki biur domowych działających na jednej platformie. Pracując zdalnie, zapewniamy bezpieczeństwo tak pracownikom na home office, jak i tym wykonującym swoją pracę na miejscu. Wszystkie stanowiska, od brygadzisty i pracownika linii produkcyjnej, poprzez pracowników administracji, księgowości, sprzedaży czy IT, aż po zespoły w dziale prawnym i dziale serwisu zostały połączone chmurą Microsoft” – mówi Jarosław Górzyński, IT Infrastructure & Systems Manager w firmie Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

 

 

Przesiadka na Microsoft 365 odbywała się pod presją czasu w pierwszych miesiącach pandemii COVID-19 i w momencie gospodarczego lockdownu. Wielu pracowników przeszło wówczas na tryb pracy zdalnej. Dotychczasowe dążenia firmy do modelu „paperless” stały się koniecznością, która całkowicie zmieniła sposób obiegu dokumentów i komunikacji w firmie. Obecnie całe środowisko komunikacji oraz infrastruktura bezpieczeństwa Solaris znajdują się w chmurze Microsoft. O sprawny przebieg transformacji Solarisa zadbały firmy Supremo i Transition Technologies PSC. Partnerzy pomogli spółce we wdrożeniu efektywnej pracy zdalnej i świadomym wykorzystaniu pełnego potencjału chmury i rzeczywistości rozszerzonej.

 

„Cały proces wdrożenia pakietu Microsoft 365 i rozwiązań security otworzył ścieżkę do stworzenia Modern Workplace – efektywnego, bezpiecznego środowiska pracy z dowolnego miejsca i w każdych okolicznościach. Bezpieczna praca zdalna stała się dla organizacji faktem” – twierdzi Michał Peksa, Prezes Supremo.

 

Praca zdalna to wyraz odpowiedzialności

W odpowiedzi na sytuację pandemii Solaris opracował specjalny zestaw rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo. Wysiłkiem całej załogi udało się zreorganizować działalność w taki sposób, aby w pierwszej kolejności chronić zdrowie pracowników i klientów firmy, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości biznesu i relacji z klientami oraz dostawcami.

 

Firma rozglądała się za rozwiązaniem, które umożliwi bezpieczny odbiór zakupionych pojazdów w formie zdalnej, a jednocześnie pozwoli kupującym na obejrzenie pojazdu na zewnątrz i w środku, rozmowę z konsultantem i możliwość sprawdzenia, czy zakupiony autobus spełnia wszelkie wymogi i potrzeby. Czerpiąc z dobrych doświadczeń w komunikacji za pośrednictwem Microsoft Teams, zadecydowano o wykorzystaniu tego samego rozwiązania również w procesie odbioru pojazdu. Jako jedna z pierwszych firm w Europie, Solaris zapewnił klientom możliwość analizy stanu pojazdu przed odbiorem z wykorzystaniem aplikacji Teams i dostarczonych przez Transition Technologies PSC zintegrowanych z nią kasków rozszerzonej rzeczywistości (AR) – RealWear HMT-1.

 

„Pracownik wyposażony w kask AR i Teams prezentuje na żywo nasz produkt i jest w stanie dzięki rozszerzonej rzeczywistości zajrzeć w każdy element pojazdu. Co więcej, klient może nawet wsłuchać się w pracę silnika, by ocenić jej płynność oraz sprawdzić inne efekty dźwiękowe. Doświadczenia pokazują, że interakcja Menedżera Produktu z klientem jest świetna. Podczas prowadzenia zdalnej telekonferencji audio/wideo w Teams pracownik ma możliwość zrobienia przybliżeń i wykonania zdjęć natychmiast widocznych dla klienta, wraz z opcją dodawania komentarzy czy zapytań przez każdą ze stron” – mówi Justyna Dajewska, Kierownik Zarządzania Danymi Produktu (PDM Manager) w Solaris Bus & Coach sp. z o.o.

 

Obecnie podobne rozwiązanie (MS Teams w połączeniu z aplikacją SkillWorx od TTPSC) wprowadzane jest do działu serwisu. Pracownik Solarisa ma możliwość wspólnie z klientem rozwiązać problem, będąc o kilka tysięcy kilometrów od niego. Co więcej, Teams wraz z zestawami znaczników AR są wykorzystywane również do prowadzenia szkoleń technicznych i wymiany dokumentacji, jak również prezentacji sprzętu.

 

„Unikalne połączenie proponowanych przez TT PSC obliczeń przestrzennych AR (RealWear HMT-1 i SkillWorx) oraz chmurowej akceleracji tych algorytmów za pomocą chmury Microsoft Azure wraz z obsługą głosową kasków RealWear HMT-1 i komunikacją poprzez Teams zapewniają przełomowe rozwiązania do zdalnej współpracy. Rozwiązanie to podniesie efektywność i bezpieczeństwo pracy również w warunkach izolacji czy zagrożenia epidemiologicznego, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania ciągłości działania przedsiębiorstw” – wyjaśnia Adam Gąsiorek, CTO i współwłaściciel Transition Technologies PSC Sp. z o.o.

 

„Kluczowym celem wdrażania takich technologii jest dostarczenie jak najlepszego doświadczenia klientom, ale również usprawnienie i zautomatyzowanie procesów biznesowych, wyposażenie pracowników i klientów w narzędzia podnoszące produktywność oraz kształtowanie innowacyjnych modeli współpracy w świecie cyfrowym. Cenną wartością, która wynika ze stosowania zintegrowanych rozwiązań Microsoft do pracy zdalnej i komunikacji, jest możliwość bezpiecznego adresowania tych wszystkich wyzwań jednocześnie. W sytuacji ograniczeń w kontaktach bezpośrednich, chmura oferuje biznesowi wykonanie zadań, które jeszcze niedawno nie były wykonalne bez fizycznego spotkania, jak również dynamiczne, angażujące doświadczenia” – przekonuje Robert Gajda, członek zarządu w Microsoft Polska.

 

Cyfryzacja ma kolor zielony

Z myślą o przyszłości, Solaris dynamicznie rozwija swoje produkty, zwłaszcza w obszarze elektromobilności. Mając na uwadze politykę zrównoważonego rozwoju, Solaris może pochwalić się 44-proc. udziałem napędów elektrycznych w pojazdach sprzedanych w 2020 roku. Ponad 1000 dostarczonych dotychczas autobusów elektrycznych nie generuje żadnych emisji w miejscu użytkowania.

 

„Celem przyświecającym działalności Solaris jest bezemisyjność. Jesteśmy producentem pojazdów przyjaznych dla środowiska i dążymy do tego, by wszelkie inne działania były dopasowane do tej strategii. Zdalny odbiór pojazdów, możliwy dzięki nowym technologiom, ogranicza po stronie klientów konieczność podróży samolotem czy samochodem z napędem spalinowym, eliminując część emisji zanieczyszczeń do środowiska, a przy tym oszczędzając czas i dbając o zdrowie ludzi. Pokazuje to, jak komplementarna jest nasza strategia i dowodzi, że innowacyjne technologie chmurowe wpisują się w zielone standardy” – ocenia Petros Spinaris, członek zarządu ds. sprzedaży, marketingu i after sales.

 

 

Jaki hosting dla WordPress? Test hostingów pod WordPress 2021.