Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Specjalny podatek od samochodów elektrycznych?

W związku z rosnącą popularnością samochodów elektrycznych, pojawia się jeden problem: co z utratą wpływu do budżetu wynikającego z akcyz paliwowych? Jak się okazuje, rozwiązaniem mają być specjalne podatki, które będą obciążały właścicieli pojazdów elektrycznych… za każdy przejechany kilometr. 

Tam gdzie energia pozyskiwana jest w sposób ekologiczny, pojazdy elektryczne stanowią rzeczywiście „zieloną” alternatywę dla tradycyjnych, spalinowych aut. Mogą być także tańsze w eksploatacji. Nie należy jednak spodziewać się, że państwa nie położą ręki na potencjalnych zyskach, które może generować ta działka transportu.

Aktualnie, większość samochodów to nadal pojazdy o silnikach spalinowych, a więc korzystające z paliw kopalnych. Te natomiast są obciążone specjalnymi (i to wysokimi) akcyzami. W miarę przechodzenia na samochody elektryczne, wpływy budżetowe z akcyz będą spadały. Islandia ma już na to rozwiązanie. Ten niewielki kraj aktualnie wprowadza innowacyjną formę opodatkowania pojazdów elektrycznych, opierając się na opłacie za każdy pokonany kilometr. Jest to o tyle uzasadnione, że pojazdy elektryczne stanowią około 50% tamtejszego rynku samochodowego, a przy pominięciu wypożyczalni samochodów, aż 90%.

Jak będą wyglądały podatki od aut elektrycznych? Nowa opłata jest uzależniona od rodzaju pojazdu. Dla hybryd typu plug-in, opłata wynosi 2 ISK (około 6 groszy) za każdy pokonany kilometr. Dla w pełni elektrycznych, ale i dla wodorowych samochodów, stawka ta jest wyższa i wynosi 6 ISK (około 18 groszy). Łącznie daje to wcale niemałą kwotę. Jak wyliczają specjaliści branży motoryzacyjnej, średni roczny przebieg auta na Islandii wynosi 14 000 km. To natomiast oznacza, że dla auta elektrycznego obciążenie wyniesie 84 tys ISK, czyli nieco ponad 2400 zł.