Sprytne Chiny nabywają „złote akcje”
Chiny nabyły mniejszościowe udziały ze specjalnymi prawami w dwóch krajowych jednostkach giganta technologicznego Alibaba Group Holding Ltd, jak wykazały rejestry biznesowe, podczas gdy Pekin rozszerza kampanię mającą na celu wzmocnienie kontroli nad treściami online, donosi Reuters.
Marka Alibaba była jednym z najważniejszych celów trwających od dwóch lat chińskich działań regulacyjnych wobec gigantów technologicznych. Te złote akcje, zwykle równe około 1% firmy, są kupowane przez wspierane rządowo fundusze lub firmy, które uzyskują reprezentację w zarządzie i / lub prawo weta w kluczowych decyzjach biznesowych.
Publiczne rejestry biznesowe wykazały, że we wrześniu ubiegłego roku wehikuł inwestycyjny należący do państwa Zhejiang Media Group przejął 1% udziałów w jednostce Youku Film and Television firmy Alibaba z siedzibą w Szanghaju. Zhejiang Media Group powołała również Jin Jun, dyrektora generalnego jednej ze swoich spółek zależnych, do zarządu jednostki Alibaba, jak wynika z zapisów.
Oddzielne rejestry biznesowe wykazały, że w grudniu WangTouSuiCheng (Pekin), podmiot należący do China Internet Investment Fund (CIIF) utworzonego przez Administrację Cyberprzestrzeni Chin (CAC), nabył 1% udziałów w jednostce Alibaba Guangzhou Lujiao, której głównym celem to „badania i eksperymenty”.
“Financial Times”, który jako pierwszy poinformował o inwestycji WangTouSuiCheng w piątek, podał, że celem tej inwestycji jest zacieśnienie kontroli Pekinu nad treściami strumieniowego wideo w jednostce giganta handlu elektronicznego Youku i przeglądarce internetowej UCWeb. FT poinformowało również, powołując się na niezidentyfikowane źródła, że trwają dyskusje na temat zakupu przez rząd złotych akcji giganta gier Tencent Holdings, co wiązałoby się z udziałem w jednej z głównych spółek zależnych grupy.
Inne firmy, które mają takie złote akcje, to Full Truck Alliance Co, a także kontynentalne spółki zależne właściciela TikTok ByteDance, Kuaishou Technology i Weibo, jak wcześniej informował Reuters.
Pekin od ponad pięciu lat przejmuje „złote udziały” w prywatnych firmach zajmujących się mediami internetowymi i treściami, a w ostatnich latach rozszerza takie porozumienia na firmy dysponujące ogromnymi zasobami danych. Stawki przejęte w ciągu ostatnich czterech miesięcy w jednostkach Alibaba są pierwszymi, które wychodzą na jaw dla firmy e-commerce.