Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Sprzedaż BEV w Europie rośnie o 49% mimo spadku Tesli

Sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) w Europie wzrosła w lutym 2025 roku aż o 49% rok do roku, nie licząc Tesli, której wyniki dramatycznie spadły. Volkswagen odzyskuje pozycję lidera, Renault i Stellantis przyspieszają, a hybrydy bez wtyczki rosną w siłę. Czyżby Europa wkraczała w fazę przyspieszonej transformacji motoryzacji? 

 

Rok 2025 przynosi przełomowe zmiany na europejskim rynku motoryzacyjnym. Pomimo ogólnego spadku sprzedaży samochodów o 3% w lutym, segment pojazdów z napędem elektrycznym notuje wyraźny wzrost. Zarejestrowano 240 tys. aut z napędem zelektryfikowanym (plug-in), co oznacza 17% wzrost r/r, a w przypadku samochodów w pełni elektrycznych (BEV) aż 26%. Co ciekawe, po wyłączeniu Tesli z obliczeń, wzrost BEV osiągnął 45% w lutym i 49% w ujęciu rocznym (YTD). 

Największym zaskoczeniem okazał się dramatyczny spadek sprzedaży Tesli – aż o 43% w lutym. W kontekście polityki handlowej UE, nowych taryf celnych oraz kontrowersji wokół Elona Muska, Tesla traci impet, a zyskują europejscy producenci – szczególnie Grupa Volkswagena oraz francuskie marki Renault i Citroen. 

 

Volkswagen liderem, Tesla walczy o utrzymanie pozycji 

W lutym najchętniej wybieranym modelem elektrycznym był ponownie Tesla Model Y (8 855 sztuk), jednak jego sprzedaż spadła aż o 56% w porównaniu z lutym 2024. Tuż za nim znalazł się Model 3 z wynikiem 6 872 sztuk (-13% r/r). Na podium zadebiutował natomiast Renault 5, który razem z Alpine A290 osiągnął 6 199 rejestracji. Model ten, stworzony z myślą o europejskim kliencie, łączy styl retro z nowoczesną technologią i rozsądną ceną. 

VW ID.4 i ID.3 również błyszczą – odpowiednio 6 048 (+144% r/r) i 5 435 sztuk, co potwierdza odrodzenie niemieckiego koncernu. Citroen e-C3 EV, debiutujący w top 10, również osiągnął świetny wynik (5 407 sztuk), a VW ID.7 zdobył 7. miejsce (5 341 sztuk). 

Warto dodać, że w top 20 pojawiło się pięć nowych modeli w porównaniu z zeszłym rokiem – w tym Kia EV3, Audi Q6 e-tron i Toyota C-HR PHEV, co świadczy o rosnącym zróżnicowaniu oferty EV na europejskim rynku. 

 

 

Trwa pożegnanie z dieslem i benzyną 

Udział pojazdów elektrycznych w ogólnej sprzedaży w lutym utrzymał się na poziomie 25% (17% BEV, 8% PHEV). Co istotne, sprzedaż diesli spadła o 28% r/r, do 9% udziału w rynku, a benzyn – o 24%, do 28%. Rosną za to tzw. miękkie hybrydy (HEV), które osiągnęły rekordowy 35% udział (+6 p.p. r/r). Oznacza to, że aż 60% sprzedanych aut miało w lutym napęd zelektryfikowany. 

Tendencja ta wskazuje, że diesle znikną z rynku około 2028 roku, a benzyniaki mogą podzielić ich los już w latach 2031–2032. To oznacza, że cel UE na 2035 rok – sprzedaż wyłącznie pojazdów bezemisyjnych – jest realistyczny. 

 

Volkswagen wraca na tron 

W rankingu marek największy udział w rynku plug-in w lutym zdobył Volkswagen (11,2%), wyprzedzając BMW (9,5%) i Mercedesa (7,3%). Tesla spadła na 5. miejsce z udziałem 5,3%. Grupa VW jako całość zdobyła imponujące 26,6% rynku, zbliżając się tym samym do dominacji Tesli w USA i BYD w Chinach. 

W grupowym ujęciu podium zamykają BMW Group (11,3%) i Stellantis (10,1%), który dzięki Citroenowi e-C3 EV zdołał odwrócić wcześniejszy trend spadkowy. Koncern Hyundai–Kia wyprzedził Geely i zajmuje obecnie 4. miejsce (8,4%). 

 

Europa przyspiesza, ale jesteśmy wciąż za Chinami 

Choć Europa notuje dynamiczny wzrost sprzedaży EV, analitycy podkreślają, że rynek wciąż pozostaje 2–3 lata za Chinami, jeśli chodzi o udział EV w poszczególnych segmentach i stopień integracji z rynkiem masowym. Na europejskich listach sprzedaży wciąż dominują auta droższe, a potrzebne są bardziej przystępne modele, by przyspieszyć elektryfikację w klasach niższych.